کد مطلب: ۷۱۵۸۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس فردا / رشد بازار سرمایه به چه عواملی بستگی دارد؟

پیش‌بینی بورس فردا / رشد بازار سرمایه به چه عواملی بستگی دارد؟

شاخص کل بورس امروز همانند روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفت، با وجود این روند معاملات فردای بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز شنبه ۳۰ مهر ماه روند نزولی داشت و در مقابل شاخص هم‌وزن روند صعودی داشت. شاخص کل بورس امروز با افت هزار و ۲۱۹ واحدی همراه شد و به سطح یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحدی رسید. اما شاخص هم‌وزن برخلاف شاخص کل رفتار کرد و این شاخص با رشد ۴۰۰ واحدی به محدوده ۳۷۸ هزار واحدی رسید.

این روزها عوامل زیادی باعث شده بازار ریزشی شود اما رکود جهانی و نرخ بهره بین بانکی تاثیر بیشتری روی بازار سرمایه داشته است. طبق آخرین بروزرسانی بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی، این نرخ در آخرین هفته مهر ماه نزولی شده است. بر این اساس نرخ بهره در بازار بین بانکی نسبت به هفته گذشته با کاهش ۰٫۰۳ واحد درصدی همراه شد و رقم ۲۰٫۸۶ درصد را ثبت کرد.

افزایش نرخ بهره بانکی ابزار اصلی بانک های مرکزی جهان برای کنترل تورم و تقویت پول ملی است. بر خلاف عقیده بسیاری از فعالان بازار سرمایه افزایش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند به کنترل و گاها کاهش تورم کند. زمانی که تورم کنترل شود، بورس نیز کمی آرام می‌گیرد و نقدینگی بیشتری در بازار برای ورود به تالار شیشه‌ای وجود خواهد داشت.

به طور کلی افزایش به قاعده و درست نرخ بهره بین بانکی می‌تواند بورس و اقتصاد کشور را به آرامش برساند. اما نوسان آن یعنی یک روز کاهشی و یک روز افزایشی بودن آن به ماهیت بازار سرمایه و اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

رکود جهانی ادامه دارد

صبح جمعه ایلان ماسک مدیر شرکت سازنده خودروهای برقی تسلا و ثروتمندترین مرد جهان گفت که رکود اقتصاد جهانی ممکن است تا بهار سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد. این اظهارات در پاسخ به توییتی از شیبوتی ناکاموتو، نام مستعار بیلی مارکوس یکی از خالقان دوج‌کوین، بیان شد که نوشته بود: «تعداد کنونی مبتلایان به ویروس کرونا در واقع بسیار پایین است. من حدس می‌زنم تنها چیزی که اکنون باید نگران آن باشیم، رکود جهانی قریب‌الوقوع و آخرالزمان هسته‌ای است.»

ایلان ماسک در پاسخ به این توییت نوشت: «مطمئنا خوب است که یک سال بدون یک رویداد وحشتناک جهانی داشته باشیم». کاربر دیگری از ماسک پرسید که فکر می‌کند رکود پیش رو چه زمان به طول بیانجامد و او پاسخ داد: «فقط حدس می‌زنم! اما احتمالا تا بهار ۲۰۲۴».

این رکود جهانی می‌تواند روی اقتصاد ایران اثرگذار باشد. از سوی دیگر به واسطه رکود جهانی تمامی بازارها روند نزولی به خود می‌گیرند و به واسطه این رکود و ریزش، بورس تهران نیز می‌تواند نزولی شود.

پیش‌بینی بورس شنبه

با وجود ابهامات و مشخص نبودن مذاکرات برجام و احتمال افزایش تحریم‌ها، انتظار می‌رود که معاملات بورس فردا، همانند امروز کم رمق دنبال شود. زمانی که ابهامات بازار نظیر مذاکرات برجام و نرخ دلار تعیین تکلیف شود، بورس تهران نیز می‌تواند روند صعودی خود را شروع کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کشوری که از لحاظ اقتصادی همیشه در تحریمه وارزش پولش هر روز کمتر وکمتر میشه امیدی به ثبات بورسش نیست چه برسه به رشدبورسش

  • فتح‌ الله

    درود
    ۳روزه بورس درست میشه گمی صبرکنید فقط ۳روز بگذرد همه چی ردیف میشه.حالا کدوم ۳روز خدامیداند