کد مطلب: ۶۵۸۹۳۲

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۳ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۳ خرداد ۱۴۰۱

در سومین روز از خردادماه دلار صرافی ملی افزایشی نسبی داشت. در بازار طلا و سکه، طلای داخلی روندی صعودی و سکه مسیری کاهشی داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز دلار صرافی ملی با ۵۹ تومان افزایش به قیمت ۲۵ هزار و ۸۹۵ تومان رسید. در بازار طلا و سکه طلای داخلی صعودی و سکه نزولی بود. از آنسو در بازار سرمایه نیز شاخص بورس روندی نزولی را طی کرد.

پیش‌بینی بیت‌کوین

حساس غالب بازار نزولی است. آخرین حمایت بیت‌کوین که می‌توان به آن امیدوار بود محدوده ۲۶ هزار دلار است و اگر این محدوده از بین برود احتمالا ریزش از سر گرفته می‌شود.

البته این سناریوی صعودی می‌تواند با حمایت نهنگ‌ها و انباشت‌های نهادی به یک روند صعودی قوی تبدیل شود. اگر قرار است روند صعودی شود بیت‌کوین باید از محدوده ۰/۵ فیبوناچی که محدوده قیمتی ۳۷ هزار دلار است عبور کند. این یعنی رشد ۲۲ درصدی قیمت بیت‌کوین. البته برخی دیگر می‌گویند که بیت‌کوین باید برای شروع روند صعودی ۴۳ هزار دلار را پس بگیرد.

اگر بازار روندی نزولی پیدا کند اولین محدوده حمایت همین ۲۹ هزار دلار و محدوده بعدی ۲۶ هزار دلار است. اگر ۲۶ هزار دلار هم از دست برود احتمالا محدوده حمایت بعدی ۲۳ هزار دلار است.

پیش‌بینی بورس فردا

مهرناز سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: ارز ۴۲۰۰ تومانی را شاید بتوان بزرگترین اشتباه ۴۰ سال اخیر مسئولان دانست. اشتباهی که منجر به انفجار تورمی و رشد نقدینگی و افزایش تصاعدی قیمت‌ها شد. ارز ترجیحی رانتی را برای یک عده خاص داشت که حتی برخی از محصولات را قاچاق می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: تحریم‌ها روی سودآوری شرکت‎‌های بورسی و غیر بورسی تاثیر داشتند. به دلیل یارانه‌های آشکار و پنهان نیز با کسری بودجه روبه‌رو شدند.

وی اضافه می‌کند: حذف ارز ترجیحی بر صنایع و تولیدی‌های فعال در بورس نیز اثرگذار خواهد بود. این صنایع چندی پیش مواد اولیه خود را به قیمت‌های آزاد و جهانی می خریدند و به علت قیمت‌گذاری دستوری محصولات به ویژه در بخش مواد غذایی و ملزومات روزمره آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها‌، زیان‌ده شده بودند. اکنون با آزادسازی قیمت‌ها از ورشکستگی و زیان نجات پیدا می‌کنند. برخی از این صنایع بورسی و غیر بورسی حتی مقدار تولید خود را کاهش داده بودند چراکه تولید برای آنها صرفه نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: دولت در این بین باید توجه ویژه‌ای به سه بخش داشته باشد؛ بخش‌های دارو و درمان و صنایع غذایی و بهداشتی. چراکه این سه حوزه به شدت با زندگی روزمره مردم در ارتباط است. در این بخش‌ها دولت باید هم از تولیدکننده و هم از مصرف‌کننده بیشترین حمایت را داشته باشد. هر دو بخش عرضه و تقاضا در این سه گروه، آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند.

تغییر مولفه‌های اقتصادی به نفع بورس

وی توضیح می‌دهد: برای کنترل پایه پولی و جلوگیری از تورم، اعمال دیگری نیز ضروری است. در بخش اول کنترل نظام بانکی تجاری و نظارت شدید بر آنها اهمیت دارد. علاوه بر تامین نقدینگی دولت برای یارانه‌ها از طریق استقراض از بانک‌ها، خود بانک‌ها هم با دادن وام‌های بدون تضمین و بررسی و بدون بازگشت سرمایه، باعث افزایش نقدینگی شده‌اند. در اصل، بانک‌ها خسارت ناشی از آن را در بازار بین بانکی جبران کرده‌ و پایه پولی را افزایش داده‌اند. همچنین ساختار نظام مالیاتی کشور باید اصلاح و نظارت شدیدی بر آن صورت گیرد. جلوی فرارهای مالیاتی باید گرفته شود و اعداد مالیات‌ها اصلاح شود. در این صورت درآمد دولت نیز بهبود می‌یابد و کمتر به سراغ افزایش پایه پولی می‌رود.

سلطانی در نهایت می‌گوید: فرآیند حذف ارز ترجیحی و یارانه‌ها، اتفاقی بود که باید رخ می‌داد ولی در مورد نحوه انجام این کار شبهات زیادی در میان است. دولت باید طوری عمل کند که کمترین خطرات تورمی در مورد کالاها و خدمات اساسی رخ دهد و آسیب‌ها به حداقل برسد.

پیش‌بینی طلا و دلار

محتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی درخصوص پیش‌بینی خود از دلار بیان کرد: من فکر می‌کنم درصورتیکه توافقات به نتیجه نرسد قیمت دلار به کانال بالاتر انتقال پیدا کند.

وی همچنین درمورد قیمت طلا ی داخلی بیان کرد: بازگشت به قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را می‌توانم برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنم.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.