کد مطلب: ۸۱۶۶۱۸

تجارت نیوز در گفت‌وگو با تحلیلگر بازار ارز بررسی کرد:

پیش بینی قیمت دلار ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ / وزنه اخبار سیاسی دلار را ارزان کرد

پیش بینی قیمت دلار 11 خرداد 1402 / وزنه اخبار سیاسی دلار را ارزان کرد

امروز روند کاهشی قیمت دلار، این اسکناس را به کانال ۵۰ هزار تومانی رساند. معامله‌گران بازار ارز وزنه اخبار مثبت سیاسی را عامل اصلی کاهش قیمت اسکناس آمریکایی می‌دانند و معتقدند بازارساز با انتشار شایعه، مانع ورود دلار به کانال‌های قیمتی بالاتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز نیز قیمت دلار با روند کاهشی آغاز به کار کرد. این اسکناس محدوده حمایتی ۵۱ هزار تومانی را شکست و به کانال قبل برگشت. فشار اخبار مثبت از دیروز این روند کاهشی را در بازار ارز رقم زده است. صبح امروز قیمت دلار تا ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان پایین آمد اما میانه‌های روز، این کاهش قیمت تعدیل شد و در لحظه نگارش این گزارش این اسکناس با قیمت ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.

بررسی خبرنگار تجارت‌ نیوز از بازار ارز نشان می‌دهد که معامله‌گران نسبت به بازار بدبین شده‌اند و اخباری که در بازار پیچیده را بیشتر شایعه می‌دانند تا واقعیت.

اخبار مرتبط با آزادسازی هفت میلیارد دلار منابع ارزی ایران از سوی کره جنوبی بار دیگر در بازار آزاد پیچیده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این عدد برای اقتصاد ایران با جمعیتی حدود 86 میلیون نفر، رقم چندانی نیست که بخواهد تاثیری بر نرخ دلار و اقتصاد کشور داشته باشد.

از سوی دیگر، فعالان بازار ارز معتقدند این اخبار شایعاتی است که توسط بازارساز برای مهار قیمت دلار مطرح می‌شود تا همچنان بازار را در فاز احتیاطی قرار دهد.

بازی دو سر بُرد برای سیاست‌گذار

امروز یکی از فعالان بازار ارز به خبرنگار تجارت‌‌نیوز گفت: پخش چنین شایعاتی در شرایط فعلی یک بازی دو سر بُرد برای سیاست‌گذار است. به اعتقاد این معامله‌گر، از یک سو بازارساز قصد پایین‌آوردن قیمت را ندارد و از کاهش قیمت دلار متضرر می‌شود؛ از سوی دیگر برای مدیریت جو روانی موجود، سد و مانع برای افزایش قیمت دلار ایجاد می‌کند.

به اعتقاد فعالان بازار ارز، سیگنال آزادسازی منابع ارزی ایران از سایر کشورها تاثیر خود را از دست داده است. اما خریدارانی که قدرت ریسک پایینی دارند را نیز فروشنده کرده است.

با شروع معاملات روز جاری و با کاهش نزدیک به هزار تومانی قیمت دلار، صبح امروز فروشنده در بازار زیاد بود. اما در میانه روز و با افزایش قیمت‌ها، خریدار زیاد و فروشنده کمتر شد. باید توجه داشت قدرت ریسک بسیاری از معامله‌گران در پی نوسانات کاهشی قیمت دلار در روزهای گذشته پایین آمده و تا خبر یا شایعه‌ای وارد بازار می‌شود شروع به فروش می‌کنند.

به اعتقاد معامله‌گران قدیمیِ بازار ارز، دلارهای کره بار هزارم است که در حال آزاد شدن است. آنها معتقدند کسانی که امروز می‌فروشند، فردا ضرر می‌کنند زیرا دوباره قیمت بالا می‌رود.

شب گذشته زمزمه‌هایی از سفر گروسی به تهران مطرح شد. اگر این رویداد سیاسی تحقق یابد، می‌تواند قیمت دلار را برای مدتی به کانال‌های پایین‌تر بکشاند.

اخبار سیاسی قیمت دلار را پایین آورد

در همین راستا جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت دلار و طلا موقتی است به تجارت‌نیوز گفت: «روند قیمت دلار ناشی از اخبار مثبت سیاسی نظیر مذاکرات اخیر پادشاه عمان در تهران است. این موضوعات باعث افت هیجانات اولیه در بازار شده است. اما باید توجه داشت اگر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار نشود، دلار می‌تواند به‌راحتی در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد.»

وی گفت: روند افزایشی قیمت دلار هیجان و افزایش تقاضا را در تمام بازارها ایجاد می‌کند. در مجموع تمام بازارها در کشورمان به عنوان یک مدل از سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند؛ مانند بازار بورس، طلا، دلار، سکه، مسکن و خودرو، و تخریب هر یک از بازارها منجر به جهش بازار بعدی می‌شود.»

وی افزود: «زمانی که در بازار دلار و سکه بگیر و ببند راه می‌اندازند و یکسری مصوبات یا مالیات‌های جدید وضع می‌کنند؛ پول به سمت بازار دیگری حرکت می‌کند. در مورد بورس هم همین قاعده حاکم است.»

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: «بخشی از ریزش قیمت دلار و سکه می‌تواند به دلیل تقاضایی باشد که در بازار خودرو به وجود آمده است و موضوع واردات خودرو نیز مطرح شده است. بنابراین اگر بازاری سرکوب شود تاثیراتش را بر سایر بازارها می‌بینیم.»

بازارها همگرا نیستند

فلاحیان درباره همگرایی بازارها و ریزش بورس و متعاقب آن کاهش قیمت دلار توضیح داد: «به اعتقاد من بازارها با هم همگرا نیستند. در غیر این صورت زمانی که دلار و طلا رشد کرد چرا شاهد رشد بورس نبودیم.»

وی در ادامه افزود: «حدود ۶ ماه است که قیمت در بازار طلا و دلار سقف می‌زند اما بورس درجا می‌زند. سقف دلار ۶۰ هزار تومان بوده و الان در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است و حدود ۱۵ درصد ریزش داشته است.»

با وجودی که قیمت دلار طی دو روز متوالی به کانال‌های پایین‌تر ورود کرده اما کارشناسان اقتصادی فراز و فرودهای دلاری را ذات بازار و موضوعی عادی می‌دانند.

حمایت بازارهای مجاور از تهران

روز گذشته نیز معامله‌گران بازار ارز معتقد بودند قیمت دلار از ۵۱ هزار تومان پایین‌تر نمی‌آید و فعلا وزنه اخبار مثبت بر پای دلار بسته شده و مانعی است برای ورود دلار به کانال‌های قیمتی بالاتر.

امروز بازارهای همسایه نیز با روند کاهشی قیمت دلار همراه شدند. قیمت دلار در هرات به کانال ۵۰ هزار تومانی سقوط کرد و مهر تاییدی بر کاهش قیمت دلار در تهران زد. امروز دلار هرات با قیمت ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد و با دلار تهران در یک منطقه ایستاد.

دلار سلیمانیه نیز با رقم ۵۰ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز امروز ۱۰۰ تومان ارزان شد و با قیمت ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.