خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۰۵۳۶

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۲۷ دی ۱۴۰۱ / توقف فردایی هرات دلار تهران را احتیاطی کرد؟

پیش بینی قیمت دلار 27 دی 1401 / توقف فردایی هرات دلار تهران را احتیاطی کرد؟

روز گذشته قیمت دلار تهران به کانال ۴۱ هزار تومانی نزدیک شد و فضای بازار ارز زمستانی بود. معاملات فردایی هرات متوقف شد و به نظر می‌رسد معامله‌گران تهران با این سیگنال،‌ گارد احتیاطی گرفتند و تمایل چندانی به داد و ستد نداشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۳ روز از آخرین هفته دی ماه گذشته و بازار معاملات تهران نوسانات محدودی را پشت‌ سر گذاشته است. امروز قیمت دلار تهران افزایش محدود ۸۰ تومانی داشت و در پله ۹ کانال ۴۰ هزار تومانی معامله شد. در معاملات فردایی تهران، این اسکناس آمریکایی با نرخ ۴۱ هزار تومان در حال معامله است.

دیروز فضای بازار ارز زمستانی بود و معامله‌گران تمایل چندانی به داد و ستد نداشتند. به نظر می‌رسد محدودشدن قیمت دلار در پله ۷ و ۸ کانال ۴۰ هزار تومانی رغبت فعالان بازار را نسبت به معامله گرفته و معامله‌گران در انتظار پایان عرضه ربع سکه‌های بانک مرکزی، و از سوی دیگر پایان سرما هستند.

چراغ معاملات فردایی هرات خاموش شد

معاملات فردایی دلار هرات متوقف شد و ظاهرا در کانال‌های تلگرامی نیز، خبری از معاملات فردایی هرات نیست. این در حالی است که به اعتقاد بازیگران ارزی آنچه که از نظر فیزیکی متوقف نشود و فقط در لفظ به آن پرداخته شود نمی‌تواند در روند سایر بازارها موثر باشد.

اما به نظر می‌رسد، برخوردهای انتظامی ماه‌های گذشته در بازار معاملات آزاد تهران و اقدام دولت اسلامی افغانستان (طالبان) معامله‌گران کف بازار را در موقعیت احتیاطی قرار داده است.

قیمت دلار متشکل از روز یکشنبه افزایش داشت و با قیمت ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد؛ این در حالی است که این روند، امروز کاهش داشت. برخی بازیگران ارزی معتقدند بازارساز در تلاش است تا قیمت ارز آزاد و معاملات رسمی را نزدیک کند.

امروز قیمت دلار تهران با نرخ ۴۰ هزار و ۹۵۰ تومان بسته شد و دلار سلیمانیه نیز با همین قیمت، امروز را به پایان رساند. از معاملات فردایی هرات خبری نبود و در آخرین معامله نقدی این ارز با نرخ ۴۰ هزار و ۵۸۰ تومان بسته شد. درهم امارات نیز افزایش محدودی داشت و به قیمت ۱۱ هزار و ۳۶۰ تومان معامله شد.

کوچ دلاری از کانالی به کانال دیگر

در همین راستا امیر صادقی فعال بازار ارز در خصوص تاثیر لغو معاملات فردایی دلار هرات بر قیمت دلار تهران به تجارت‌نیوز گفت: شاید این اقدام تاثیر محدودی بر قیمت دلار تهران بگذارد، اما باید توجه داشت که دلار هرات به اسم هرات است اما مکان مشخصی نیست و ممکن است در هر جایی از دنیا توسط افراد معامله شود. تمام این معاملات در فضای مجازی در حال انجام است و افراد از کانالی به کانال دیگر کوچ می‌کنند و این به معنای تغییر مکان فیزیکی نیست.

او با تاکید بر اینکه این اقدامات موقتی است و این گروه‌های مجازی چندان قابل کنترل نیستند، توضیح داد: تا کنون چندین‌ بار برای از بین بردن این گروه‌ها و سرگروه‌هایشان در داخل کشور تلاش شده است. اما این افراد راه دیگری را می‌روند و نمی‌توان این مسیر را متوقف کرد.

صادقی گفت: در حال‌ حاضر معاملات فردایی و سکه آب‌شده داریم. در مقطعی این‌ اقدامات قدغن می‌شود اما خود بورس می‌گوید؛ معاملات آتی سکه، دوباره راه‌اندازی شد و سکه آتی یعنی همان فردایی است.

دولت مسیر دلالی را باز گذاشته

این فعال بازار ارز با اشاره به سیاست‌های ارزی کشور و ایجاد دلال‌پروری گفت: تا وقتی فاصله نرخ بازار متشکل با بازار آزاد تفاوت زیادی داشته باشد، دلالان وارد عمل می‌شوند، یک سری افراد با کارت ملی را می‌آورند برای استفاده از سهمیه ۲ هزار دلاری و همین دلارها در بازار آزاد عرضه می‌شود. این یعنی آمادگی کامل برای ورود دلالان جدید به بازار و این راه دلالی را دولت باز گذاشته است.

او با ابراز تاسف از اینکه بانک مرکزی هیچ‌وقت، تجربه‌های گذشته را مرور نمی‌کند خاطر نشان کرد: به جای کسب تجربه از اشتباهات گذشته، یا رئیس بانک مرکزی و یا رئیس اداره توسعه ارزی عوض می‌شود و افراد جدید پا جای رد پای نفر قبلی ‌می‌گذارند.

او با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی نظیر عرضه ارز توافقی افزود: در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی فقط دلار نقدی دریافت می‌کند؛ آن وقت فردی که می‌خواهد یک کانتینر کالا وارد کند باید دلار نقدی را از کجا دریافت کند؟ کدام مرجع قانونی و کدام صرافی به کسی که می‌خواهد کالا وارد کند،‌ بابت کانتینر کرایه، دلار نقدی می‌دهد؟ بنابراین مجبور است از بازار آزاد این دلار را تهیه کند.

صادقی با اشاره به اینکه ربع‌ سکه‌های بورسی، بر بازار دلار تاثیری ندارد خاطر نشان کرد: بازار ارز وابسته به عرضه و تقاضاست و فعلا رونق چندانی ندارد و کسانی که نیاز دارند خرید می‌کنند.

آخرین پیش ‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا مسخره ترین چیزی که تا الان دیدم اینه که سرنوشت و معیشت و یک ملت رو عده ای دلال در تهران و هرات و سلیمانیه تعیین میکنن و از اون مسخره تر اینکه امثال پورابراهیمی اعتقاد دارن دولت باید دنباله رو مطیع دلالان باشه و هرچی اونا بالا بردن دولت هم همپا اونها تا بی نهایت فلاکت پیش بره وقتی هم برخورد امنیتی و نظامی میشه داد و بیداد از داخل و خارج در حمایتشون

  • ناشناس

    سلام خوبه که این طور