کد مطلب: ۵۲۱۱۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲ سناریو از قیمت طلا / سکه به ۸.۵ میلیون تومان می‌رسد؟

۲ سناریو از قیمت طلا / سکه به ۸.۵ میلیون تومان می‌رسد؟

دو سناریوی کلی برای قیمت طلا و سکه در بازار ایران وجود دارد، اول سناریویی که معتقد است قیمت طلا در محدوده یک میلیون تومانی باقی می‌ماند و سکه در کانال قیمتی ۱۰میلیون تومان در نوسان است. اما سناریوی دوم می‌گوید قیمت طلا به زیر یک میلیون و قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان می‌رسد و ممکن است وارد کانال ۸ میلیون تومانی هم بشود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته انس جهانی طلا تا نزدیک کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری هم رسید. افت جهانی قیمت طلا ، وعده کاهش قیمت در بازار داخل را می‌داد. اما در داخل مقاومت قیمت دلار و نوسان آن مانع کاهش بیشتر قیمت طلا شد. کمترین قیمتی که طلا ظرف روزهای گذشته تجربه کرد یک میلیون تومان در هر گرم بود.

در این میان، افت جهانی قیمت طلا، دارندگان سکه‌های خانگی را نگران کرده و آنها را به سمت عرضه سکه‌های خود سوق داد. اما عرضه عقب نشست و قیمت سکه بهار آزادی وارد کانال ۹ میلیون تومان نشد. اما روند قیمت طلا چگونه است؟ آیا ارزانتر می‌شود؟

دو دیدگاه درباره آینده قیمت طلا مطرح می‌شود، یکی ثبات قیمت و دیگری کاهش آن. گویا سناریوی افزایش قیمت طلا فعلا منتفی است. چراکه هم روند نزولی طلای جهانی ادامه دارد و هم تزریق واکسن کرونا از نااطمینانی‌های موجود کاسته. جز این، قیمت نفت هم در حال افزایش است. پس بسیاری معتقدند سناریوی افزایش قیمت طلا فعلا منتفی است.

اما گروهی معتقدند که قیمت طلا و سکه در محدوده فعلی نوسان اندکی دارد و افزایش و کاهش چشمگیری ندارد. چراکه قیمت دلار فعلا ثابت است و تغییری نمی‌کند. از آن جمله نایب رئیس دوم اتحادیه طلای تهران افت بیشتر قیمت طلا را منتفی دانسته و گفته بود کاهش بیشتر قیمت سکه، نهایتا منجر به کاهش حباب قیمتی آن می‌شود. اما بعید است سکه به کانال ۹ میلیون تومانی برسد. چون کاهش قیمت یک تا دو میلیون تومانی قیمت سکه شرایطی را می‌خواهد که فعلا وجود ندارد.

بر این اساس قیمت طلا هم در محدوده هر گرم یک میلیون تومان در نوسان است.

سکه ۸.۵ میلیونی محتمل است؟

اما سناریوی دوم مربوط به کسانی است که معتقدند سیگنال‌های کاهش قیمت دلار در فضای اقتصادی و سیاسی ایران دیده می‌شود. سیگنال‌هایی از جمله مذاکره احتمالی با آمریکا، بررسی مجدد FATF، آزادسازی بخشی از منابع ارزی و افزایش درآمد نفت ایران در سال ۱۴۰۰. تحقق هر کدام از این عوامل می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار و در نتیجه طلا شود.

عواملی که مجموع آنها در کنار قیمت جهانی طلا، می‌تواند هر گرم طلای ۱۸ عیار را به زیر یک میلیون تومان و سکه را به زیر ۱۰ میلیون تومان برساند.

از آن جمله میترا تاتاری، کارشناس و تحلیل‌گر بازارهای مالی چندی پیش در گفتگو با تجارت‌نیوز سکه ۸.۵ میلیون تومانی را محتمل دانسته و گفته بود: هرچند بازگشت به برجام خیلی سریع نیست اما کاهش انتظارات تورمی در سطح جامعه و بازارها قابل مشاهده است. او گفته بود روند بازارهای داخلی فعلا روند نزولی است و شاید قیمت سکه تا ۸٫۵ میلیون تومان هم برسد.

این همان سناریویی است که می‌گوید طلا در ابتدای سال آتی می‌تواند کاهش قیمت را تجربه کند و وارد کانال قیمتی جدید شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مرد باش زندگی کن زن بیچاره درگیر دادگاه نکن والا بخدا دخترا مردم میان حیرون می کنن بعد می خوان مفتی هم برن خودت بگذار بجا طرف مقابل ب خوشبختی اومده تو وارد زندگی شده الان کارش شده دم در اتاق قاضی خدا رو خوش نمیاد

  • ناشناس

    طلا چرا باید ارزون شه وقتی یه آبنبات هنوز قیمت گرونشو داره زندگی تون شده طلا کاشکی به بقیه چیزها هم یه سر میزدید مردم با این تورم بد بخت شدن

  • ناشناس

    خیلی دوست دارید نظرات ما رو بدونید خونه رو ارزون کنید تا دلال ها مشخص بشن

    • ناشناس

      دیگه شورشو در آوردید بابا به خدا دیگه نمیتونیم بمیریم بهتره تا اینجور زندگی کنیم شما خودتون رو بزارید جای ما ببینم میتونید با یه میلیون دو میلیون زندگی رو چرخوند با این خرجاها به این گرونی تو رو به خدا به فکر مردم باشید عمرمون رفت با بدبختی لااقل به فکر بچه هامون باشید

  • ناشناس

    خدا کنه بیاد پایین واقعا به مردم سخت میگذرد با این همه گرونی

  • ناشناس

    گوش دادن به حرف کارشناسان که بیمار مدرک گرایی هستند احمقانه است ما کارشناس نداریم

  • آسیه

    قیمت زیادی داره

  • علی

    مردم فلج کردین با گرونی ـ

  • فریحا

    الکیه اصلأ قیمت طلای 18 عیار از یک میلیون پایین تر نمیاد. و گفته شده روند صعودی هم داره.اگه اینقدر به طلا گیر دادن به مرغ وحبوبات و… توجه کنند اینقدر گرونی نمیشه ومردم ساعتها تو صف مرغ یخ زده نمی ایستن.

  • ناشناس

    قیمت سکه و طلا چنانچه کاهش یابد باید قطعا یکی از اثرات مبرز آن بر روی کاهش قیمت مسکن و خودرو و مصالح ساختمانی و مزد کار گران روز مزد ساختمانی و مواد غذایی و پوشاک و محصولات حوره فناوری باشد اینها همه مثل زنجیر بهم متصل اند وقتی قیمت کالاهای ضروری همچنان در روند صعودی است قزعا قیمت سکه و دلار نیز نزولی نخواهد شد .

  • ناشناس

    اخه مرغ هم میکنه تا باخانواده کباب کنیم