کد مطلب: ۴۰۱۲۳۱

بازدهی مثبت طلا و نفت در هفته‌ای که گذشت / آخرین پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی در هفته پیش رو

بازدهی مثبت طلا و نفت در هفته‌ای که گذشت / آخرین پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی در هفته پیش رو

حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان و کاهش نرخ بهره رشد بازارهای طلا و نفت را در هفه گذشته به همراه داشت. در عین حال شاخص دلار 0.14 درصد افت کرد و محبوب‌ترین ارز دیجیتال، یعنی بیت‌کوین نیز با کاهش 2.7 درصدی مواجه شد.

حمله پهبادی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان که شنبه هفته گذشته صورت گرفت، جریان تولید 5.7 میلیون بشکه از تولید بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان را دچار اختلال کرده است. این اتفاق موجب شد، قیمت نفت در اولین روز از معاملات هفتگی با رشد 15 درصدی مواجه شود.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بازار نفت در هفته‌ای که گذشت بازدهی 7.1 درصدی را تجربه کرد.

این اتفاق و کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره برای دومین بار از سوی فدرال‌رزرو بازار طلا را هم متاثر کرد. بازار جهانی طلا پس از سه هفته بازدهی منفی موفق شد اولین رشد هفتگی، معادل 1.8 درصد را در یک ماه گذشته به ثبت برساند. قیمت جهانی طلا در آخرین روز از معاملات هفتگی -جمعه- به هزار و 516 دلار رسید.

محبوب‌ترین ارز دیجیتال، بیت‌کوین هم هفته گذشته با افت 2.7 درصدی مواجه شد. قیمت این ارز رمزنگاری‌شده در این هفته بار دیگر به کانال 9 هزار دلار بازگشت. اما در معاملات امروز (در لحظه نوشتن گزارش) بار دیگر به 10 هزار و 29 دلار رسید.

در عین حال، شاخص دلار هم تحت تاثیر کاهش نرخ بهره اندکی افت کرد. در معاملات روز جمعه، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، به 98.47 واحد رسید.

بازدهی بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت

آخرین پیش‌بینی‌ها از بازار نفت

بازار نفت در انتظار واکنش‌ کشورهای منطقه به این حمله است. تحلیلگران بر این باورند که مقابله‌جویی‌ها در خاورمیانه و هر اقدامی که احتمال درگیری‌های نظامی را افزایش دهد، به معنای گران شدن قیمت نفت است.

به گفته جاش یانگ، تحلیلگر بازار نفت، اگر اختلال در تولید چند میلیون بشکه نفت برای یک یا دو روز ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود قیمت نفت و محصولات نفتی به تبع آن افزایش یابد. اما اگر این روند بیش از چند روز ادامه یابد، نفت ۸۰ دلاری در کوتاه‌مدت چندان دور از انتظار نیست.

یک تحلیلگر از موسسه گلدمن سَکس نیز پیش‌بینی کرده است که اگر آرامکو پس از دو تا شش هفته فعالیت خود را از سر بگیرد، شاهد افزایش پنج تا ۱۴ دلاری قیمت نفت خواهیم بود. ادامه مختل شدن عرضه نفت اگر بیش از شش هفته طول بکشد قیمت نفت به‌طور قطع به بیش از ۷۶ دلار خواهد رسید.

درحالی‌که وزیر نفت عربستان هفته گذشته اعلام کرد تا پایان سپتامبر تولید نفت این کشور به سطح عادی بازمی‌گردد، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که احیای تولید عربستان در این زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت FGE، معتقد است که بازیابی کامل تولید عربستان دست‌کم تا پایان ماه نوامبر (آبان-آذر) انجام خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌های این موسسه، قیمت نفت تا پایان سال 2019 در محدوده 63 تا 65 دلار باقی خواهد ماند.

آخرین نظرسنجی کیتکو از بازار طلا

از مهم‌ترین دلایل رشد طلا پس از سه هفته می‌توان به افت دلار، کاهش نرخ بهره و تردید‌ها در مورد پیشرفت روند مذاکرات میان دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین اشاره کرد.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو که در ۲۰ سپتامبر انجام شده، در حالی که خوش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت به آینده کوتاه‌مدت بازار طلا اندکی کاهش یافته، سرمایه‌گذاران مین‌استریت همچنان به آینده فلز زرد خوش‌بین هستند.

نظرسنجی کیتکو

برخی تحلیلگران بر این باورند که فدرال‌رزرو تا پایان سال جاری یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد. این روند به‌طور قطع برای بازار طلا مثبت خواهد بود.

قیمت بیت‌کوین در هفته پیش رو

به نقل از وب‌سایت newsbit.com، پیش‌بینی می‌شود سطح حمایتی هفته آینده برای بیت‌کوین 9 هزار و 800 دلار باشد. در صورت کاهشِ بیشتر احتمالا سطح حمایتی تا 9 هزار و 650 دلار هم کاهش یابد.

همچنین سطح مقاومتی کلیدی برای بیت‌کوین در هفته آینده 10 هزار و 300 و 10 هزار و 400 دلار پیش‌بینی شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.