خبر فوری:

کد مطلب: ۴۲۷۶۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا پیش‌فروش خودرو همچنان ادامه دارد؟

چرا پیش‌فروش خودرو همچنان ادامه دارد؟

با وجود بدعهدی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، برنامه‌های پیش‌فروش همچنان ادامه دارد که این مساله باعث نگرانی مردم در تحویل خودروهای ثبت‌نامی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه بودجه عمرانی کشور حدود 62 هزار میلیارد تومان است، دو خودروساز بزرگ کشور بیش از این بودجه بدهی دارند، این خودروسازان در حالی که هنوز هزاران خودروی معوق خود را تحویل نداده‌اند، روزانه برنامه‌های پیش‌فروش خودروی جدیدی ارائه می‌کنند.

بد عهدی خودروسازان باعث شد که خیلی از ثبت‌نام‌کنندگان و کسانی که سال گذشته هم ثبت‌نام کردند به خودروهایشان نرسند.

خودروسازان برای برخی ثبت‌نام کنندگان خودروهای پیش فروش دعوت نامه ارسال کرده و خواسته‌اند تکمیل وجه کنند، اما با وجود گذشت چند ماه از دریافت پول یا خودرو را تحویل نمی‌دهند یا می‌گویند خودروی دیکری تحویل بگیرند.

بر این اساس، ایران خودرو اخیرا اعلام کرده توان تحویل دنا پلاس و سمند سورن را ندارد و مشتریان می‌توانند به جای این دو محصول، پژو پارس دریافت کنند. این در حالی است که از مشتریان دنا و سورن پیش‌تر خواسته شده تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند. در واقع، ایران خودرو پس از تکمیل وجه مشتریان این دو محصول، طرح جایگزینی را به آنها پیشنهاد داده است.

این در حالیست که سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن بهمن ماه سال گذشته اظهار کرده بود، تا زمانی که خودرو تحویل نشده پیش‌فروش خودروی جدید خلاف قانون خواهد بود و خودروهای تحویلی بعد از دی ماه ۹۷ با افزایش قیمتی مواجه خواهد بود و این خودروسازان هستند که باید این مساله را مدیریت کنند.

خودروهای معوق چه زمانی تحویل داده می‌شوند؟

رورنامه دنیای اقتصاد در گزارشی موضوع زمان تحویل خودروهای ثبت‌نامی را بررسی کرده، اینکه خودروهای ثبت‌نامی در تاریخ مقرر تحویل نمی‌شود و گاهی حتی مشخصات محصول (مثلا رنگ) نیز تغییر می‌کند، دیگر برای مشتریان ایرانی عادی شده و چندان تعجب آور نیست. این در حالی است که طی امسال خودروسازان، دو اقدام عجیب دیگر را به لیست بدعهدی‌های خود اضافه کرده‌اند.

مورد نخست، به عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی با وجود تکمیل وجه مشتریان مربوط می‌شود. داستان از این قرار است که خودروسازان طی چند ماه گذشته برای برخی مشتریان (ثبت‌نام‌کنندگان در طرح‌های پیش فروش) دعوت‌نامه ارسال و از آنها خواسته‌اند نسبت به تکمیل وجه پیش خرید خود اقدام کنند.

طبق عرف، پس از ارسال دعوت‌نامه و تکمیل وجه، خودروسازان باید تا ۳۰ روز کاری نسبت به تحویل محصولات ثبت‌نامی اقدامات لازم را انجام دهند. این در شرایطی است که برخی مشتریان می‌گویند با وجود تکمیل وجه و گذشت چند ماه، هنوز خودرو آنها تحویل نشده است.

اما این پرسش پیش می‌آید که وقتی قرار نیست خودرویی تحویل شود، چرا از مشتریان می‌خواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکمیل وجه صورت می‌گیرد، پس چرا خودرو را تحویل نمی‌دهند؟

مورد دوم نیز به جایگزینی خودروهای ثبت‌نامی مربوط می‌شود. اینکه به خصوص در دوران تحریم، خودروهای ثبت‌نامی (پیش‌فروشی) جایگزین شوند، موضوع عجیب و غریبی برای مشتریان ایرانی نیست، اما نکته این ماجرا هم به «تکمیل وجه» برمی‌گردد. معمولا وقتی قرار است خودرویی به دلیل مشکلات تولید، جایگزین شود، این اقدام تا قبل از تکمیل وجه صورت می‌گیرد، حال آنکه در حال حاضر اتفاق دیگری رخ داده است.

امروز مردم نگرانند آیا در ماه‌های پایانی سال ۹۸ امکان دریافت خودروهای ثبت نامی خود را دارند یا خیر؟

تا اردیبهشت 99 دیگر خودروی معوقه نخواهیم داشت

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو ایران‌خودرو در گفت‌وگویی با روزنامه جام جم در روزهای گذشته از 120 هزار خودروی معوق این گروه خودروسازی خبر داده و گفته که تحویل خودرو بر اساس زمان ثبت‌نام انجام می‌شود و اگر تغییری در روند تولید ما اتفاق نیفتد و افت نداشته باشیم قطعا تا اردیبهشت دیگر معوقه نخواهیم داشت.

این در حالیست که انواع مختلف برنامه‌های پیش‌فروش خودرو در این گروه خودروسازی همچنان ادامه دارد.

اما در این میان خودروسازان، تحریم‌ها را دلیل کاهش تولید خودرو و افزایش معوقات خود می‌دانند. در این مدت قطعه سازان و مجموعه‌های تولیدکننده سطح همکاری‌شان با خودروسازان افزایش پیدا کرده است و دیگر مانند ماه‌های ابتدایی سال کمبود قطعه وجود ندارد. هر چند که خودروسازان این سناریو را نمی‌پذیرند و می‌گویند از آنجا که بحران مالی دارند، نتوانستند در تأمین قطعه به مثابه سال گذشته عمل کنند.

هزینه تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز به‌طور میانگین در پاییز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۸۵ درصدی مواجه شده است.

از طرف دیگر بلاتکلیفی خریداران در تحویل خودروهای ثبت نامی نیز بر حجم مشکلات مردم اضافه کرده است.

کاهش 18 درصدی تولید خودرو طی 10 ماهه

خبرگزاری فارس در گزارشی عملکرد صنعت خودرو طی 10 ماهه امسال را بررسی کرد که نشان دهنده تولید پژو 2008 و پارس تندر است. در عین حال تولید سراتو بالاخره متوقف شده و پژو 301 نیز هنوز به تولید نرسیده است.

طی 10 ماهه امسال 670 هزار و 219 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.7 درصد کاهش داشته است. در این مدت 613 هزار و 508 دستگاه سواری توسط شرکت‌های خودروساز تولید شد که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 19.2 درصد کاهش داشته است.

این در حالیست که طبق آمارهای منتشره در صورت‌های مالی خودروسازان، آنها توانسته‌اند در ۱۰ ماه امسال ۷۰۰ هزار و ۲۷۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند که در این میان با وجود برنامه‌ریزی سایپا برای حذف پراید تیراژ این محصول در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعود کرده است.

جدیدترین آمار تولید خودرو نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری در سه شرکت اصلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت بسیار اندکی داشته و خودروسازان تا رسیدن به آمار سال گذشته فاصله‌ای ندارند.

پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان

براساس گزارش خبرآنلاین، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفته، شورای پول و اعتبار پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند. اگرچه پنج هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.

وی اظهار کرده، مقرر است به هر خودروساز دو هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه سازان قرار گیرد؛ روند تخصیص این اعتبار همانند چهار هزار میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد.

در عین حال امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره روند همکاری نیروهای مسلح با خودروسازان، به خبرگزاری خانه ملت گفته، در حال حاضر ۱۰ درصد نیاز خودروسازان به طور کامل عملیاتی شده به طوریکه در نتیجه این همکاری دوستان ما در ایران خودرو و سایپا اعلام کردند همه خودروهای نیمه کاره از پارکینک‌ها ترخیص شد.

هرچند با توجه به تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا و مشکلات داخلی اقتصاد، تاخیر در تحویل و حتی جایگزینی برخی محصولات (مونتاژی‌هایی که شرکت‌های مادر آنها از ایران رفته و تامین قطعه انجام نمی‌دهند) تا حدی پذیرفتنی است، اما اقدامات اخیر خودروسازان برای مشتریان قابل هضم نیست. اینکه از مشتریان خواسته شود تکمیل وجه کنند و سپس ماه‌ها بگذرد و خودرویی تحویل نشود، یا محصول ثبت‌نامی تغییر کند، به هیچ وجه با اصول مشتری مداری همخوانی ندارد.

این‌گونه بدعهدی‌ها طبعا منجر به بی‌اعتمادی و بغض بیشتر مشتریان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعی که گویا چندان اهمیتی برای متولیان صنعت خودرو در ایران ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من مهر ماه ۹۷ تیبا صندوق دار ثبت نام کردم و در خرداد ۹۸ با قول تحویل ۶۰ روز کاری تکمبل وجه کردم. ولی با گذشت بیش از ۱۷۰ روز کاری هنوز ماشین فاکتور نشده و هیچکس پاسخگو نیست!

    • ناشناس

      خودکرده را تدبیر نیست

  • ناشناس

    همه حرفها تکراری و خسته کننده بود.توضیح آنچه مردم می دانند.رسالت شما خیلی بیش از ابن است!!!!!

  • احمد

    اگر واقعا بخواهند بد عهدی کنند انگار کل مسئولین از درجه اول تا چهارم کلاح برداری کرده ان

  • احمد

    مسخره کردند مردم را