کد مطلب: ۶۱۸۹۲۸

خطر امیکرون بیخ گوش مردم/ پیک جدید کرونا در اسفند ماه

خطر امیکرون بیخ گوش مردم/ پیک جدید کرونا در اسفند ماه

مسئولان نظام سلامت از وقوع پیک جدیدی در اسفند خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به فاصله یک روز، میزان مراجعه‌های سرپایی مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی دوبرابر شد! باید منتظر پیک جدید بود؟

آنطور که همشهری گزارش داده، ۲۸دی عضو کمیته مقابله با کرونای وزارت بهداشت اعلام کرد که میزان مراجعه به مراکز درمانی، ۲۰درصد افزایش پیدا کرده و حالا معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران خبر می‌دهد که میزان مراجعه‌ها تنها در تهران تا ۴۰درصد نسبت به ۳هفته قبل بالا رفته است.

پیک جدید خفیف است

هر چند که میزان فوتی‌های روزانه همچنان پایین است و روز گذشته ۱۹نفر به تعداد فوتی‌های کرونا اضافه شد، اما افزایش موارد ابتلا، نگرانی از ایجاد پیک ششم کرونا را ایجاد کرده است؛ هر چند که تأکید می‌شود با توجه به ایمن‌ بودن جامعه و واکسیناسیون، اگر هم پیک جدیدی رخ دهد، خفیف است و موارد ابتلا سرپایی خواهد بود.

تاکنون آمار دقیقی از ابتلا به اومیکرون اعلام نشده است. گفته می‌شود کیت‌های تشخیصی گران است و نمی‌توان از تمام مبتلایان تست اومیکرون گرفت. با این حال براساس اعلام وزارت بهداشت، کلانشهرها بیشترین درگیری را با سویه جدید دارند. تا ۲۸دی، یک‌هزار و ۸۳۳مورد مثبت اومیکرون در کشور ثبت شد که از میان تمام مبتلایان، ۷نفر جانشان را از دست دادند که مربوط به تبریز، شهرکرد، یزد، البرز و کرمان بودند. متخصصان می‌گویند برای رسیدن به آمار واقعی ابتلا به اومیکرون، باید این عدد را چندین برابر کرد.

اغلب بستری‌شده‌های کرونا، واکسن نزده‌اند

آنطور که از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خبر می‌رسد، بیماران مبتلا به اومیکرون بیماران بدحال نیستند؛ آنها اغلب با نشانه‌های سرماخوردگی مراجعه می‌کنند؛ هر چند که گفته می‌شود همزمان آنفلوآنزای فصلی هم شایع شده و نشانه‌های این دو بیماری، یکسان است. براساس اعلام معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران، میزان بستری‌های پایتخت، کمتر از هزار نفر است و بستری‌ شده‌های آی‌سی‌یو هم کمی بیشتر از ۲۰نفر اعلام شده است. محمدرضا ساور، سوپروایزر بیمارستان شهدای یافت‌آباد است و درباره وضعیت این بیمارستان در مراجعه بیماران مبتلا به کرونا می‌گوید: «هم‌اکنون میزان مراجعه‌هایی که منجر به بستری می‌شود، خیلی زیاد نیست. اغلب آنهایی که بستری می‌شوند یا اصلا واکسن نزده‌اند یا واکسیناسیون‌شان کامل نشده است. برخی هم قبلا مبتلا به کرونا شده‌اند و حالا به‌دلیل عوارض آن ازجمله فیبروز ریوی یا پنومونی (سینه‌پهلو) در بیمارستان بستری می‌شوند، اما به‌طور کلی تنها ۵تا ۱۰درصد مبتلایان به کرونا دچار عارضه‌های ریوی می‌شوند.»

نشانه‌های ابتلا به‌سویه جدید

به‌گفته او، نشانه‌های ابتلا به‌سویه جدید، اغلب بدن درد، احساس خستگی، آبریزش بینی و نشانه‌هایی مثل سرماخوردگی است، اما تنگی‌نفس و مشکلات ریوی در بیماران دیده نمی‌شود: «پزشکان توصیه می‌کنند بیماران استراحت کرده و خودشان را قرنطینه کنند؛ چراکه شدت سرایت بالاست و اغلب با ابتلای یک نفر در خانواده، سایر افراد هم مبتلا می‌شوند؛ بنابراین قرنطینه، به شیوع کمتر کمک می‌کند.» براساس اعلام او، اکثر بیماران اغلب در گروه سنی ۳۰تا ۶۰سال هستند که واکسیناسیون‌شان کامل نشده است. بررسی‌های انجام شده از مراجعه‌کننده‌ها به این بیمارستان نشان می‌دهد که حدود ۲۰تا ۳۰درصد افراد، دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند.

تا دوهفته دیگر، اومیکرون غلبه می‌کند

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌دانشوری می‌گوید که به‌نظر می‌رسد تا دوهفته دیگر، اومیکرون تمام ایران را دربرمی‌گیرد و تبدیل به‌سویه غالب می‌شود: «این موضوع که شدت ابتلا در اومیکرون بالا نیست نباید مانع از توجه به این نکته مهم شود که این سویه بسیار ایمن‌گریز است و همچنین سرعت انتقال بالای آن می‌تواند منجر به افزایش ابتلا و حتی پیدایش سویه جدیدی شود.

همچنین احتمال شدت گرفتن بیماری در کودکان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند نیز وجود دارد.» به اعتقاد این ویروس‌شناس، ممکن است کشور در اسفندماه با پیک جدیدی از بیماری مواجه شود که حتی شمار مرگ‌ها را بالا ببرد؛ هر چند که شدت آن نمی‌تواند مانند پیک ششم باشد: «اگر تعداد موارد مثبت تست‌ها افزایش پیدا کند، احتمال شدت یافتن بیماری هم بیشتر می‌شود. در این میان افزایش بازگشایی‌ها و جدی نگرفتن موارد پیشگیری از بیماری و عدم استفاده از ماسک هم می‌تواند به این موضوع دامن بزند.»

آخرین اخبار کرونا را از صفحه ویروس کرونا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا پیش گیری نمیشود واگر همین جور ادامه داشته باشد آمار تا 10 روز دیگر به15 هزار میرسد حتما همه مردم باید مریض بشوند تا ستاد کرونا به فکر بیفتد

  • ناشناس

    مسئولان نظام سلامت اگه میتونن جلوی بازگشاییها را درمدارس ودانشگاهها بگیرن اگرنه سکوت کنند

  • ناشناس

    توروخدا یکی به ما بگه چه کسانی از بالا رفتن امار کرونا سود میکنند که اینقدر بر بازگشاییها تاکید دارندوقتی جان ارزش ندارد سواد دیگه …..

  • ناشناس

    امارها دقیق نیست فقط تست پیسی ار مثبت را درنظر میگیرند خیلیها کرونا دارن وخیلی هم فوت میکنند که بخش درمان شناسایی نمیکند

  • ناشناس

    دریک کشور نخستوزیر خانم 40 سالشه عروسیاش را به خاطر کرونا لغو میکنه اینجا بلانسبت مثل……….تلار ومدرسه ودانشگاه وهتل و….جاده مسافرت باز میکنند الان همه جای دنیا باسواد میشوند ماعقب میافتیم

  • ناشناس

    اگر ذقراره پیک کرونا پیش بینی بشه وبازگشایی هم صورت بگیره به این همه پرفسور ومتخصص و…بگین بنده های خدا لطفا دیگه اظهار نظر نکنید وقتی به حرفتان گوش نمیدهند ماعمل میخواهیم نه حرف وقتی او میکرون میاد همه جا هم بازه بچه هم میفهمه پیک میزنه اگر میتونید قاطعانه جلوی بازگشاییها رابگیرید