کد مطلب: ۲۷۹۲۵۲

چالش‌ها و مزیت‌های صنعت برق در کشور

چالش‌ها و مزیت‌های صنعت برق در کشور

ارزش کالاي صادراتي در حوزه برق بيش از 8 برابر پايه ارزش کل صنعت است و اين مي­‌تواند دستاوردهای ارزشمندي براي کشور داشته باشد.

اختلاف قيمت تمام شده برق با قيمت فروش آن، سبب بدهکار شدن روزافزون صنعت برق کشور شده است. نايب رئيس هيات مديره سنديکاي برق در گفتگو با پژوهش خبری با بیان این مطلب افزود: صنعت استراتژيک برق، از بنيان­ هاي توسعه اقتصادي در دنيا محسوب مي­‌شود. در ايران نيز صنعت برق جزء صنايع توانمند و پيشرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهندس پيام باقري تصریح کرد: مساله اقتصاد برق، به دليل تثبيت قيمت­‌ها در مجلس هفتم، روند اقتصادي اين صنعت را تحت تاثير قرار داده است. در زمان تصويب هدفمندي يارانه ‌ها، مقرر شد تا پايان برنامه پنجم توسعه، قيمت حامل­‌هاي انرژي، واقعي شود، اما اين روند مشاهده نشد.

وی با اشاره به اختلاف قيمت تمام شده برق با قيمت فروش آن گفت: این اختلاف قیمت سبب بدهکار شدن روزافزون اين صنعت شده است. و با اجراي قانون حمايت از صنعت برق و هدفمندي يارانه ها مي ­تواند اقتصاد اين حوزه را اصلاح کرد.

باقری تاکید کرد کالاها و تجهيزات هايتک صنعت برق توانمندي صادرات بالايي دارد و خدمات مهندسي اين حوزه مورد نياز کشورهاي منطقه مي‌­باشد.

نايب رئيس هيات مديره سنديکاي برق افزود: البته صادرات اين صنعت شامل حلقه­‌هاي متعددي است که همه زنجير بايد مورد توجه قرار گيرد. يک حلقه،. ديپلماسي صادرات است که خط مقدم محسوب مي­شود که لازم است، صادرکننده مسقر در بازار هدف، از حمايت ­هاي لازم جهت استيفاي حقوق، دريافت حقوق و … خود برخوردار باشد.

در ادامه این گفتگو دبير سنديکاي برق در خصوص مزيت‌هاي مهم صنعت برق، در اقتصاد کشور گفت: در صنعت برق پتانسيل های فراواني موجود است. مهندس سپهر برزي مهرافزود: به لحاظ جغرافيايي ايران در منطقه بسيار ويژه‌اي قرار دارد. بطوریکه اختلاف افق غرب به شرق و اختلاف دمايي شمال به جنوب، فرصتي است که مي­‌تواند ايران را به هاب انرژي منطقه تبديل کند.

وی تصریح کرد : براي تبديل شدن کشورمان به شاهراه انرژي، شبکه توزيع نياز به به­سازي دارد.

دبير سنديکاي برق از دیگر مزایای صنعت برق در کشور را اشتغال بالغ بر 150 هزار نفر در ين حوزه دانست و تاکید کرد: ارزش افزوده اين صنعت، نسبت به صنايع دیگر ،‌بالغ بر 11 درصد است.

برزی ثبات نرخ ارز در بحث صادرات بسيار حائز اهميت دانست و تصریح کرد :تغييرات اين نرخ در برآورد قيمت‌هاي انجام پروژه و نقل و انتقال پول تاثير منفي دارد و بخش خصوصي همواره خواهان، ثبات نرخ ارز است.

وی گفت: ارزش کالاي صادراتي در حوزه برق بيش از 8 برابر پايه ارزش کل صنعت است و اين مي­‌تواند دستاوردهای ارزشمندي براي کشور داشته باشد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.