کد مطلب: ۱۶۹۷۷۳

چرایی کاهش ۴۰ درصدی صادرات پسته

چرایی کاهش ۴۰ درصدی صادرات پسته

در حالی که صادرات پسته در نیمه امسال با کاهش بیش از ۴۰ درصدی از نظر وزنی و ارزشی مواجه شده است، وزارت کشاورزی این روند نزولی را ناشی از صادرات همه محصول پارسال اعلام کرده و تاکید دارد که در نیمه دوم امسال روند صادرات پسته رو به رشد خواهد بود.

طی شش‌ماهه نخست امسال بیش از ۲۱ هزار و ۱۰۳ تن پسته به ارزشی بالغ بر ۲۱۸ میلیون و ۸۳۷ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که ۴۷.۵ درصد از نظر وزنی و ۴۲.۶۶ از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این کاهش در صادرات پسته در حالی اتفاق افتاده که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی آن را نکته منفی‌ تلقی نمی‌کنند، چرا که شکرالله حاجی‌وند، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی دراین باره می‌گوید در سال گذشته همه محصولی که تولید و در انبارها ذخیره شده بود، صادر شد؛ بنابراین امسال با روند کاهشی در صادرات پسته مواجه بودیم که البته به طور معمول تجارت خارجی این محصول پس از برداشت آن یعنی در نیمه دوم جان می‌گیرد.

به گفته وی، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته صادرات پسته در نیمه دوم امسال تقویت خواهد شد و روند رو به رشدی را نسبت به نیمه اول خواهد داشت.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که به دلیل برخی شرایط اقلیمی به وجود آمده درصد پوکی پسته در برخی مناطق بیش از گذشته خواهد شد که در برآوردها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از میزان تولید این محصول باغی ارزآور اثرگذار خواهد بود، اما میزان تولید امسال از پارسال و حتی برآورد اولیه ۲۲۵ هزار تنی صورت گرفته بیشتر خواهد شد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.