کد مطلب: ۳۸۳۹۸۱

اکونومیست بررسی کرد:

چرا تنگه هرمز مهم است؟

چرا تنگه هرمز مهم است؟

بر اساس آمار منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2016، برآورد شده که روزانه 19 میلیون بشکه نفت خام و دیگر محصولات نفتی از تنگه هرمز عبور می‌کند. بنابراین اگر این تنگه مسدود شود، عرضه نفت در جهان مختل شده و قیمت آن به شدت افزایش خواهد یافت.

هرمز، تنگه‌ای که آب‌های خلیج‌فارس را به دیگر اقیانوس‌های جهان پیوند می‌دهد، گذرگاهی کلیدی برای انتقال نفت در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، یک‌سوم از نفتی که از طریق دریا منتقل می‌شود (و یک‌پنجم از کل صادرات نفت دنیا) از این تنگه می‌گذرد. به عبارت دیگر، نفت و گاز خاورمیانه از طریق تنگه هرمز به مشتریان انرژی در آسیا، اروپا و آمریکا منتقل می‌شود.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2016، برآورد شده که روزانه 19 میلیون بشکه نفت خام و دیگر محصولات نفتی از این تنگه عبور می‌کند. بنابراین اگر این تنگه مسدود شود، عرضه نفت در جهان مختل شده و قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر، خطر وقوع چنین اتفاقی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. در ماه می سال گذشته، پس از آنکه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، تهدید کرد با اعمال تحریم‌ها صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

مقامات ایران نیز در واکنش اعلام کردند، اگر مشکلی در صادرات نفت این کشور به وجود بیاید، تنگه هرمز را خواهند بست. بنابراین اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند، دیگر کشورها هم نفت خود را نخواهند فروخت.

تصویر زیر گذرگاه‌های کلیدی نفت در جهان و میزان انتقال روزانه از هر یک را نشان می‌دهد:

تنگه هرمز

یک‌پنجم از کل صادرات نفت دنیا از تنگه هرمز می‌گذرد.

تنش‌ها در روزهای اخیر بار دیگر افزایش یافته است. در سیزدهم ماه ژوئن، دو تانکر نفتی در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند.

در بیستم ماه ژوئن نیز یک پهباد آمریکایی در آب‌های ایران سرنگون شد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.