خبر مهم:

کد مطلب: ۴۶۹۱۵۰

حاشیه‌های امروز مجلس / چرا مدرس خیابانی وزیر صنعت نشد؟

حاشیه‌های امروز مجلس / چرا مدرس خیابانی وزیر صنعت نشد؟

گرانی‌های اخیر از جمله از برنج هندی گرفته تا خودرو، موبایل، لاستیک دلایلی بود که که سرپرست وزارت صمت نتواند از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین مدرس خیابانی که برای سمت وزیر صمت به مجلس معرفی شده بود در نهایت رای اعتماد نگرفت و وزیر نشد. برخی مخالفان مدرس خیابانی معتقد بودند که وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت صمت قابلیت مقابله با مافیا را ندارد.

هر چند که از ابتدای این هفته تاکنون نمایندگان پارلمان بخش‌خصوصی در فضای مجازی و صفحه‌های شخصی توییتری و اینستاگرامی از عملکرد سرپرست صمت حمایت کردند اما در نهایت حسین مدرس خیابانی نتوانست نظر مخالفان خود را جلب کند.

مخالفان چه گفتند؟

گرانی‌های اخیر کالاهای اساسی از برنج هندی تا خودرو، موبایل و لاستیک بهانه‌هایی بود که از عملکرد مدرس خیابانی گرفته شد. به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدرس خیابانی در این مدت سه ماهه نتوانسته وضعیت بازار را مدیریت و کنترل کند.

در همین رابطه خبرآنلاین نیز صحبت برخی نمایندگان مجلس را آورده و در این باره این طور نوشته است:

«محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد.»

از سوی دیگر علی اصغر عنابستاتی، نماینده مردم سبزوار در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت گفت: «در حوزه خودرو آقای خیابانی مکرر مصاحبه می‌کند و می‌گوید ۱۹ درصد افزایش تولید داشته‌ایم و این در حالی است که نه تنها ما افزایش تولید در حوزه خودرو نداشته‌ایم، بلکه شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید در بخش خودرو بوده‌ایم. به دلیل این‌که رئیس‌جمهور با تشکیل وزارت صمت مخالف بود و مکرر برای ایجاد وزارت بازرگانی اصرار می‌کرد، هیچ‌گاه در عمل وزارت صمت ایجاد نشد. امروز هم معرفی آقای مدرس خیابانی به همین منظور است.»

مدرس خیابانی در مجلس چه گفت؟

حسین مدرس خیابانی که با حجم زیادی از انتقادها رو به رو شد؛ در پاسخ به مخالفانش وضعیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را این طور تشریح کرد:

به عنوان نمایندگان مردم چرا داشته‌های کشور را تخریب می‌کنید؟ چرا در این وضعیت قصد دارید که دشمن را شاد کنید. جهش تولید امسال و در شرایط تحریم اتفاق می‌افتد برای تحقق این موضوع همه باید کنار هم باشیم. شرایط سخت کشور ایجاب می‌کند که قوه قضاییه قوه مجریه و قوه مقننه کنار هم باشند.

از مواضع‌مان در راستای جهش تولید عقب‌نشینی نکردیم. سال 98 سال افتخار تنظیم بازار بود. علی‌رغم اینکه سال گذشته قیمت بنزین افزایش یافت اما توانستیم وضعیت کشور را به خوبی اداره کنیم؛ به طوری که در شرایط افزایش قیمت بنزین، مغازه‌ها برای سه ماه از تولیدکنندگان کالا خریدند و فروشگاه‌ها تا سقف مملو از کالا شد.

چهار میلیون تن انواع کالای اساسی در بنادر کشورها است. برخی از من سوال می‌پرسند که چرا هر بار می‌گویید چهار میلیون تن کالا در انبار گمرکات است؟ دلیلش این است که کالای اساسی بی‌وقفه وارد کشور می‌شود.

بعد از شیوع ویروس کرونا خرید کالای اساسی در دنیا سخت شد. تمام کشورها به فکر ذخیره‌سازی کالاهای اساسی هستند اما ایران با هوشمندی سال‌هاست که به دلیل تحریم کالاهای اساسی را ذخیره می‌کند! از این‌رو در شرایط کرونایی با ذخایر کالاهای استراتژیک توانستیم نیاز مضاعف مردم در بازار را پاسخ دهیم.

قیمت برنج هندی پنج برابر نشد!

خیابانی در ادامه دفاع از خود گفت: از سوی دیگر ارز 4200 تومانی را تنها به 10 قلم کالا اختصاص دادیم. ما که گفته بودیم ارز 4200 تومانی سر سفره مردم می‌آید. ارز 4200 تومانی را برای برنج‌های خارجی و لاستیک حذف کردیم و به ازای آن ارز نیمایی به این حوزه‌ها تعلق گرفت. یعنی با اختصاص ارز نیمایی قیمت برنج باید عملا پنج برابر می‌شد. سال گذشته قیمت برنج هندی هفت هزار تومان بود این در حالی است که قیمت برنج حالا دو برابر شده و نه پنج برابر.

همچنین به واردات لاستیک هم ارز نیمایی اختصاص دادیم. این اقدام که انجام شد به ما گفتند که رانندگان اعتصاب خواهند کرد و قیمت لاستیک چندین برابر گران می‌شود؛ این در حالی است که قیمت لاستیک تنها 28 درصد گران شد.

دعا می‌کنم یک بشکه نفت نفروشید!

وی در ادامه گفت: در عین حال در حوزه تجارت خارجی هیچ برنامه‌ای مهمتر از کنترل واردات نیست. من از نوادگان شیخ محمد خیابانی هستم و این حرف‌ها که زدند به من نمی‌چسبد. خط قرمزها برای انتصاب افراد حتما بررسی می‌شود.

سال‌ها در صنعت بودم یکی از بلاهای آسمانی واردات بی‌رویه کالاهای مشابه تولید داخل بوده است. امروز تولیدکنندگان داخلی در جلسات به بنده می‌گویند که دعا می‌کنم که یک بشکه نفت نتوانید بفروشید! تازه بعد از عدم صادرات نفت متوجه مزیت‌هامان شدیم. مزیت‌هایی از جمله معدن، دانش‌ بنیان‌ها و واحدهای صنفی.

حجم واردات سال گذشته 43.7 میلیارد دلار بوده است. ترکیب واردات 85.5 درصد مواد اولیه، ماشین آلات و واسطه تولید بوده است. 15 درصد کالای مصرفی است. برنج کم داشتیم و این کالا را از سایر کشورها وارد کردیم؛ امسال واردات برنج نصف شده است امیدواریم با بارندگی‌ها تولید برنج افزایش یابد.

مدرس خیابانی واردات موبایل را ممنوع کرد؟

او همچنین گفت: برنج و روغن از کمبودهای ماست. هفت درصد مابقی نیز واردات کالاهای غیرضرور از جمله موبایل است. چه کسی گفته وزارت صمت واردات موبایل را ممنوع کرده است؟ چرا می‌گویید که مدرس خیابانی واردات موبایل را ممنوع کرده است؟ در این زمینه اگر مستندات یا بخشنامه‌ای دارید، ارائه دهید.

در حوزه صادرات تمرکزمان به 15 کشور همسایه است. همچنین با اسپانیا، ایتالیا و فرانسه و آلمان 45 درصد تجارت را کاهش دادیم. در حوزه رایزن‌های اقتصادی با کمبود بودجه مواجه بودیم که برای تقویت این بخش با اتاق‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت در حال رایزنی هستیم.

به کوری چشم‌شان تولید خودرو افزایش یافت

43 هزار خودرو ناقص در حال تکمیل است؛ چرا می‌گویید خودروهای ناقص در کشور زیاد شده است؟ 190 هزار خودرو ناقص سال گذشته امسال به کمتر از 80 هزار خودرو رسیده است. شرایط از سال گذشته سخت‌تر است. اگر فرانسوی‌ها و کره‌ای‌ها می‌دانستند که قرار است یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم هیچ‌گاه این کشور را ترک نمی‌کردند. فکر می‌کردند که اگر از ایران بروند خودروسازی ایران تعطیل می‌شود در حالی که به کوری چشم‌شان تولید رونق گرفت و طی چهار ماه اخیر 400 هزار دستگاه خودرو تولید شد و تا پایان سال هم یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چقدر راحت دروغ میگن افزایش تولید خودرو واقعا؟! پس چرا قیمتا پایین نمیاد؟ پس چرا هنوز مردم تو صف تحویل خودرویی هستند که از موعد تحویلش گذشته؟! پس چرا قرعه کشی مشکوک میکنید اگه تولیدات از تاریخ گذشتتون افزایش یافته؟! و چراهای دیگری که هیچ وقت جوابی نخواهد داشت و این داستان ادامه دارد…..

  • ناشناس

    دست پس گرفته پیش نیفته. چرا میگی افزایش خودرو داشتیم. خودروهای دپو شده تو پارکینگ های کارخانجات خودروسازی رو دادن دست مردم بعد میگن افزایش داشتیم و توانستیم عرضه رو هم زیاد کنیم. زهی خیال باطل…

  • ناشناس

    از فضل پدر تو را چه حاصل نواده شیخ محمد خیابانی؟