کد مطلب: ۴۱۰۹۱۸

کمیل طیبی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

چشم‌انداز خوبی از صادرات نفت ایران وجود ندارد

چشم‌انداز خوبی از صادرات نفت ایران وجود ندارد

به‌گفته کمیل طیبی، اقتصاددان، دور زدن تحریم‌ها برای صدور نفت بسیار هزینه‌بر است و بسیاری از کشورها به دلیل طولانی بودن این پروسه از همکاری با ایران اجتناب می‌کنند. از این رو چشم‌انداز خوبی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد.

درحالی‌که با شروع فاز اول توافق تجاری، خوش‌بینی‌ها به پایان مناقشات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان افزایش یافته، قیمت نفت در آخرین روز از معاملات هفتگی (روز جمعه) موفق شد به بیش از 63 دلار برسد. آیا بازار نفت باز هم به روند صعودی خود بازمی‌گردد؟

کمیل طیبی، اقتصاددان در مصاحبه‌ای با تجارت‌نیوز به چند پرسش در مورد آینده قیمت نفت و وضعیت صادرات نفت ایران پاسخ می‌دهد.

پیش‌بینی شما از آینده قیمت جهانی نفت چیست؟

قیمت جهانی نفت تحت تاثیر متغیرهای جهانی است. با توجه به اینکه در حال حاضر تا حدودی رکود در برخی بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت حاکم است، طبیعتا تقاضا برای انرژی به‌ویژه نفت کمتر شده است. علی‌رغم آنکه به دلیل کاهش صادرات نفت ایران و عربستان شکاف‌هایی در عرضه ایجاد شده اما این مسئله موجب فزونی تقاضا نشده است. یعنی همچنان عرضه وجود دارد و قیمت نفت به‌واسطه شرایط رکودی که بر صنعت دنیا حاکم است، کاهش یافته است. از این رو انتظار می‌رود تا یک سال آینده تغییرات آنچنانی در قیمت نفت به‌وجود نیاید.

به‌نظر شما به فاز اول توافق تجاری چقدر می‌توان امیدوار بود؟

اگر فاز اول دست‌کم تا شش ماه دیگر پیاده‌سازی شود، می‌تواند التهاب را از بازار جهانی کاهش بدهد. وجود التهاب معمولا تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد. بنابراین دستیابی به توافق بر تعدیل رکود و کشش‌پذیری بازار تاثیرگذار است.

در عین حال با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی الکتریسیته در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه قرار گرفته ما نمی‌توانیم انتظار یک شوک نفتی 50 یا 60 درصدی را داشته باشیم. اما می‌توانم بگویم موفقیت فاز اول توافق تجاری میان چین و آمریکا می‌تواند تا حدود 10 درصد بر روی قیمت نفت اثرگذاری داشته باشد.

چشم‌انداز شما از وضعیت صادرات نفت ایران چیست؟

با توجه به استراتژیک بودن نفت ایران، صادرات آن بستگی زیادی به تعدیل شرایط تحریم دارد. تا زمانی‌که تحریم‌ها از این جدیت خارج نشود و تعامل بین‌المللی به‌وجود نیاید، چشم‌انداز خوبی دیده نخواهد شد.

صادرات غیرنفتی هم تا حد زیادی به صادرات خود نفت بستگی دارد. چرا که صادرات نفت موجب ارزآوری می‌شود. در چنین شرایطی ما هیچ چشم‌اندازی نمی‌توانیم ببینیم.

امروزه هم دور زدن تحریم‌ها برای صدور نفت بسیار هزینه‌بر شده است. بسیاری از کشورها و شرکت‌های خدماتی به‌دلیل پروسه طولانی و زمان‌بر دور زدن تحریم‌ها از همکاری با ایران اجتناب می‌کنند. بنابراین من چشم‌انداز خوبی را برای صادرات نفت ایران متصور نیستم.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.