کد مطلب: ۴۴۸۱۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چه وام‌هایی قرار است پرداخت شود؟ / آغاز ارسال پیامک به کارفرمایان متقاضی وام از امروز

چه وام‌هایی قرار است پرداخت شود؟ / آغاز ارسال پیامک به کارفرمایان متقاضی وام از امروز

مقرر شده که به مشاغل آسیب دیده از کرونا وام پرداخت شود، وزارت کار از امروز پیامکی را به کارفرمایان ارسال می‌کند و در هفته آینده ثبت نام اینترنتی برای دریافت آن آغاز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای اسفند ماه سال گذشته کرونا موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد که طی چند هفته گذشته به مراتب در حال بازگشایی هستند؛ اما هنوز برخی از مشاغل تعطیل هستند که طبق گفته وزیر اقتصاد، کرونا تاثیر ۱۵ درصدی بر تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

جمشید حمزه زاده، نماینده هتلداران، هتل آپارتمان‌ها و سایر مراکز اقامتی کشور در خصوص میزان خسارت وارد شده به این بخش گفت: ضرر سه هزار میلیارد تومانی هتلداران (هزار میلیارد برای اسفند ماه و دوهزار میلیارد توان برای فروردین ماه)، تعطیلی بیش از هشتاد درصدی هتل‌ها و مراکز اقامتی، کاهش شدید ضریب اشغال هتل‌های فعال به زیر سه درصد و پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از بابت کنسلی به مردم، از جمله مشکلاتی است که بیماری کرونا برای بخش گردشگری به وجود آورد است.(ایلنا)

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران خسارت ماهانه اصناف در شرایط کرونایی را ۲۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرده است.

در راستای سیاست‌های حمایتی دولت در دوره شیوع ویروس کرونا، پرداخت وام به مشاغل آسیب دیده از کرونا در دستور کار قرار گرفته است.

نحوه پرداخت وام به اصناف چگونه است؟

محمدشریعتمداری، وزیر کار گفته است از هفته آینده ثبت نام سامانه «کارا» از کارگاه‌هایی که دارای محدودیت بوده و جزء ۱۳ رسته شغلی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از کرونا لطمه خورده‌اند، آغاز خواهد شد.

طبق اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرحله اول این وزارتخانه از امروز ۱۷ اردیبهشت ماه پیامکی را به کارفرامایان متقاضی دریافت وام اصناف ارسال می‌کند.

در مرحله دوم که از هفته سوم یعنی هفته آینده آغاز می‌شود، کارفرمایان باید در سامانه kara.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.(در سامانه کارا، گزینه تسهیلات کرونایی درج شده است)

در مرحله سوم نیز اطلاعات دریافت کنندگان وام(کارفرمایان) به بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات حمایتی ارسال می‌شود.

سامانه کارا برای ثبت نام تسهیلات به اصناف آسیب‌دیده از کرونا.

مبلغ وام چقدر است؟

طبق گفته درستی، نائب رئیس اتاق اصناف در برنامه شبکه خبر، تا ۲۰ اردیبهشت میزان پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا مشخص می‌شود.

به گفته وی، در فاز اول پرداخت تسهیلات حمایتی ۱۳ رسته اصناف وام دریافت می‌کنند گفت: تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه از جمله این صنوف هستند همچنین تولیدکنندگان پوشاک بزرگترین ضرر را در این دوران دیده‌اند. به کارگاهایی که حق بیمه اسفند و فروردین و اردیبهشت را پرداخت کرده باشد تسهیلات تعلق می‌گیرد.

ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار نیز گفت: این تسهیلات حمایتی به یک میلیون کسب‌وکار آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده دارند پرداخت می‌شود.

مبنای پرداخت این تسهیلات بیمه افراد است که بر این اساس بنگاه‌هایی که به اجبار تعطیل شده‌اند به ازای هر فرد بیمه شده ۱۶ میلیون تومان خواهد بود و برای واحد‌های کسب‌وکاری که تعطیل نشده‌اند به ازای هر فرد شاغل به کار ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

همچنین زمان بازپرداخت از مهر امسال و با سود ۱۲ درصد و به مدت دو سال خواهد بود.

در خصوص دیگر تسهیلاتی که با شیوع ویروس کرونا به اقشار مختلف پرداخت شده می‌توان به یارانه و وام کرونا اشاره کرد.

پرداخت یارانه کرونا به سه میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه مثل دست‌فروشان در اسفند ماه آغاز شد و تا به الان سه مرحله آن پرداخت شده و دو مرحله آن احتمالا در پایان ماه جاری و در خرداد ماه پرداخت می‌شود.

همچنین مقرر شد دولت به ۲۴ میلیون نفر خانوار یارانه‌بگیر وام یک میلیون تومانی دهد که به نظر می‌رسد درصد بسیاری بالای از خانوارها آن را دریافت کرده‌اند.

همچنین برای کم شدن تبعات شیوع ویروس کرونا، طرح آزادسازی سهام عدالت با موافقت مقام معظم رهبری کلید خورد تا سهامدارانی که به پول نیاز دارند آن را در بازار سرمایه بفروشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام به مشاغل خانگی که مثل شیرینی پزی است وام تعلق نمیگیرد ما هم خیلی ضرر کردیم

  • زارعی

    چرا این وام حمایتی به من که زنم و سرپرست خانوار سه نفره هستم تعلق نگرفته چهار ماهم هست که بیکارم اخه گناهه زنانه سرپرست چیه اخه چرا پس به اونا که هم خونه دارن هم ماشین از اشناهای خودمون تعلق گرفته اخه چرا ..

  • بهرام

    الان با این قصه هایی که نوشتید تکلیف وام من پیرمردی که گیم نت دارای جوازم سه ماهه تعطیله وتوان بیمه کردن خودم را با چندر غاز درطامد ندارم چی میشه جمعا طی درآمدی که خودتان برای ندادن حق معیشتی من برآورد کردبد فقط پانزده میلیون تومان برای سه ماه ًضرر کرایه مغازه ام شده حالا کرایه خانه ومایحتاجم کنار همس میگید اداره بیمه منی که بیمه ندارم چه وامی میگیرم هنوزم مغازه ام بسته است