کد مطلب: ۴۶۸۵۲۲

تحلیل پویا ناظران و عبده تبریزی از وضعیت بازار سرمایه:

سرمایه‌گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟

سرمایه‌گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟

دو اقتصاددان در نشستی آنلاین به تحلیل بازار سرمایه پرداختند و پیشنهادهایی برای بهتر شدن این بازار ارائه کردند تا عملکرد بهتری داشته باشد و دچار افت نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته اخیر انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف نشستی را با موضوع بازار سرمایه به صورت آنلاین برگزار کردند که در آن حسین عبده تبریزی و پویا ناظران، اقتصاددان به تحلیل این بازار مالی پرداختند.

پویا ناظران در ابتدای اظهارات خود به مشکلات بلندمدت و سپس کوتاه‌مدت اشاره کرد که نرخ بهره واقعی منفی، تضمین تلویحی زیان سرمایه‌گذاران توسط دولت و دامنه نوسان از جمله مشکلات کوتاه مدت بورس است.

وی در این خصوص توضیح داد: نرخ بهره واقعی بیشتر از نقدینگی روی بازار سرمایه تاثیر دارد، وقتی نرخ بهره واقعی منفی است اتفاقات یک سال اخیر در بورس رخ می‌دهد. از فروردین ماه امسال نیز دولت برای سرمایه‌گذاران بورسی تضمین تلویحی داده، یعنی منافعش برای سرمایه‌گذار است ولی زیانش را جامعه می‌دهد. فاکتور دیگر، دامنه نوسان است. هیجانات روانی و رشد نقدینگی نسبت به فاکتورهای ذکرشده تاثیر زیادی ندارد. رشد نقدینگی از این لحاظ که می‌تواند انتظارات تورمی را در بلندمدت ایجاد کند می‌تواند باعث رشد بازار سرمایه شود.

به گفته وی، مشکلات بلندمدت بورس شامل پرهزینه بودن بازار اولیه و غیررقابتی بودن بازار ثانویه است، همچنین بازار بدهی شرکتی، بازار بدهی دولتی و بازار اوراق مشتقه به صورت عملی وجود ندارد.

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان نیز به تحلیل بازار سرمایه پرداخت.

وی در خصوص مشکلات بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی بازار سرمایه در راستای منافع ملی نیست و در خدمت تورم است. این بازار باعث شده تورم و نقدینگی بیشتر شود و انتظارات تورمی خیلی بیشتر از تورم است. حدود پنج میلیون نفر از فروردین ماه وارد بورس شده‌اند و میانگین سرمایه‌شان 15 میلیون تومان است که دولت ضمانت تلویحی داده و از آن حمایت می‌کند که این جریان ادامه‌دار است. از دید اقتصاد کلان بازار سرمایه در خدمت اقتصاد کشور نیست و در خدمت تورم است.

تاثیر بازار سرمایه بر دیگر بازارها

حسین عبده تبریزی در خصوص تاثیر رشد بازار سرمایه بر دیگر بازارها عنوان کرد: در شرایط تورمی انتظارات تورمی و سفته‌بازی بیشتر می‌شود. در اقتصاد سیاسی ما نوعی از ضمانت تلویحی وجود دارد. از سوی دیگر این ضمانت تلویحی تاثیر خودش را روی بازارهای دیگر گذاشته مثلا الان در بخش مسکن بیشتر به دنبال ودیعه هستند که این پول را وارد بورس کنند. همه ما از پول فرار می‌کنیم و این موضوع قراردادهای پول و خریدوفروش را بهم می ریزد.

ناظران نیز در این باره معتقد است در مورد دارایی‌های مالی فاکتورهای مهم نرخ بهره واقعی و نرخ رشد است که نرخ بهره واقعی منفی شده و دارایی‌ها وارد بورس شده است. رشد ارزش کالا و خدمات منعکس کننده کاهش ارزش پول است اما بین دارایی مالی یک رابطه ای است که اگر بورس رشد کند خودش را در بازارهای دیگر نیز نشان می دهد.

وی در واکنش به این نگرانی که اگر ارزش بورس در ماه‌های آینده نصف شود، دیگر بازارها رشد نمی‌کند، گفت: من این پیش‌بینی را ندارم اما با یک تاخیر هم‌جهت می‌شوند.

چند پیشنهاد برای بهبود بورس

به گفته حسین عبده تبریزی، در شرایط فعلی بانک مرکزی تلاش‌هایی می‌کند اما سیاست‌های اقتصادی ناقص اجرا می‌شود. یکی از مشکلات این است که بخشی از رشد بورس در نقدینگی است.

وی برای بهبود بازار سرمایه پیشنهادهایی را مطرح کرد که از نظر وی برداشتن دامنه نوسان اتفاق مثبتی است و مهم‌ترین پیشنهادش افزایش حجم سرمایه‌گذاری در قالب سبدگردانی و صندوق‌هاست که می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد.

آنطور که عبده تبریزی توضیح می‌دهد، سرمایه‌گذاران خرد نمی‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، ولی وقتی صندوق‌ها وارد مجمع می‌شوند، می‌توانند حرف بزنند و تاثیرگذار باشند. همچنین صدور مجوزهای بیشتر برای صندوق‌های پروژه در بورس می‌تواند فشار را از روی شاخص بردارد. همچنین از معاملات اوراق وام نیز می‌توان برای بازار سرمایه استفاده کرد.

اما ناظران روی این موضوع تاکید کرد که مشکل ما چالش‌های اقتصادی نیست، بلکه مزمن شدن چالش‌های اقتصادی است. ریشه چالش اقتصادی در سیاست‌گذاری اشتباه و ریشه چالش‌های اقتصادی مزمن در حکمرانی اقتصادی ناکارآمد است. چالش‌ها مزمن شده و سالهاست حکمرانی اقتصادی نادرست است. یعنی توان تشخیص سیاست اقتصادی درست از بین سیاست‌های متعدد ندارند، اگر هم تصمیم درست باشد توان اجرای آن را ندارند. وقتی هم که جلو می‌رود ناقص اجرا می‌شود.

آیا طرح پیش‌فروش نفت آثار تورمی دارد؟

عبده تبریزی همچنین در واکنش به طرح جدید دولت و در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های دولتی با پیش‌فروش نفت و مالیات منجر به تورم می‌شود؟ گفت: این موضوع موجب دلاریزه شدن اقتصاد می‌شود که حکومت از آن طی این سال‌ها دوری کرده است. اگر دولت مجبور شود این کار را کند تا کسری بودجه را تامین کند، آثار تورمی آن از این که سراغ بانک مرکزی برود کمتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی بعضی از هم وطنهامون تمام زندگی شون رو می‌فروشن و توی قمار بورس می زارن طبیعیه که با اندک نسیمی تنشون میلرزه وهمه چی رو به تاراج میزارن وقتی از اول کار رو عاقلانه انجام ندیم دیگران رو هم به دردسر میندازیم

  • ناشناس

    یعنی وقتی آدم تحلیل این کارشناسارومیبینه متوحه میشه چرا کارمملکت به اینجارسیده.همین الان دامنه نوسان وجودداره هرروزتا درصدآخربالاپایین میره .فکرکنم روزی 5درصددامنه نوسان براشون کمه میخوان عین قیمت کالاهاشب خوابی صبح دوبرابرشده .اینم شب بخوابین صبح ببینیم سرمایه مون صفرشده.کم کم شوک واردنکنن یهویکارکنن مستقیم بریم بهشت زهرا

  • تام

    با این به اصطلاح اقتصاددانا وضع بهترازاین نمیشه!!!!!

  • ناشناس

    من خودم میخواستم برم تکنیکال یاد بگیرم اما وقتی چهارشنبه دیدم سهام ها از مثبت ۵ یدفعه شدن منفی ۵ تصمیم گرفتم برم شماره ی رئیس سازمان بورسو پیدا کنم تا راهنماییم کنه چی بخرم ?

  • ناشناس

    آقای عبده تبدیزی اگه شما سواد ودانشوبورسی داشتید درآن زمان که دبیرکل بورس بودید وضعیت سهام همیشه خراب بودوسرمایه مردم رو آب نمی کردید، پس خواهشن الان دیگه لازم نیست شما اظهارنظرکنید چون مطمعنا دوباره بانظرات شما بازار روبه زوال خواهد رفت .

  • ناشناس

    من نمی دونم نظر این دوستان چجوری ثبت میشه، من که هر وقت چیزی نوشتم، تجارت نیوز خوشش نیومد و ثبت نکرده و گفته تند تند می نویسی، تجارت نیوز عزیز، انتظار داری چند جمله کوتاه رو در چند روز بنویسم

  • ناشناس

    ضرر افت سهم به کنار،کندی هسته معاملات و ضعف شدید در کارگزاری مفید هم داره بیش از حد ضرر می‌رسونه،خدا به خیر کنه

  • ناشناس

    چهل سال سکان اقتصاد دست شما کارشناس نماهای بی‌سواد بوده اگر واقعا کارشناس بودید چرا اقتصاد ایران را به لجن کشیدید مردم رو بدبخت کردید! حیا کنید! شرم کنید! ساکت بمونید و بیشتر به بدبختی مردم دامن نزنید ! لطفا!

  • مجاهد بالدی

    تشکر دکتر بابت تحلیل

  • مجاهد بالدی

    چرا از دکتر ناظران تمام صحبت هاش نگذاشتید