کد مطلب: ۴۸۵۵۵۵

چین، برنده اقتصادی دوران کرونا

چین، برنده اقتصادی دوران کرونا

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد چین تنها اقتصاد بزرگی است که امسال و به رغم بحران شیوع ویروس کرونا رشد مثبت خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از راشاتودی؛ صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان درگیر رکود اقتصادی عمیقی شده اند و چین تنها اقتصاد بزرگی خواهد بود که می‌تواند خود را از بحران خارج کند و رشد مثبت داشته باشد.

این صندوق اعلام کرد به رغم از سرگیری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و لغو محدودیت‌ها پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی برای امسال رشد منفی 4/4 درصدی را به ثبت برساند. بر اساس این پیش‌بینی سال 2020، بدترین سال برای اقتصاد جهانی از دهه 1930 و زمان رکود بزرگ اقتصادی در جهان تاکنون است.

در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان که توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر شده آمده است: دلیل بهبود 8/0 درصدی پیش‌بینی اوضاع اقتصادی جهان، عملکرد فراتر از انتظار کشورها در سه ماه دوم امسال بوده است. از طرف دیگر بهبود بیشتر اوضاع در سه ماه سوم نیز در این مسیر بی‌تاثیر نبوده و توانسته عملکرد بد اقتصادی برخی کشورهای نوظهور و در حال توسعه را جبران کند.

گزارش صندوق بین‌المللی پول می افزاید: بعید به نظر می‌رسد اکثر کشورها تا پیش از سال آینده شاهد بهبود اوضاع باشند. برای سال 2021 رشد اقتصادی جهان 2/5 درصد پیش‌بینی شده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن 2 دهم درصد کاهش داشته است.البته همان‌گونه که گفته شد چین تنها کشوری است که در میان اقتصادهای بزرگ جهان نه تنها می‌تواند از رشد منفی و رکود اقتصادی خارج شود بلکه تولید ناخالص داخلی این کشور نیز رشد خواهد کرد.

گیتا گوپیناس، کارشناس ارشد صندوق بین‌المللی پول، گفته است: به جز چین که رشد مثبت خواهد داشت تولید ناخالص داخلی هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه برای سال 2020 کمتر از سال 2019 خواهد بود.

بر اساس این گزارش اقتصاد چین، امسال رشد 9/1 درصدی را تجربه می‌کند که به مراتب بهتر از رشد منفی 3/4 درصدی آمریکا، منفی 3/5 درصدی ژاپن و منفی 6 درصدی آلمان و منفی 8/9 درصدی انگلستان و فرانسه است.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.