کد مطلب: ۳۴۰۲۰۷

کارت سفر ٥ تا ٥٠ میلیونی

کارت سفر ٥ تا ٥٠ میلیونی

سازمان میراث‌فرهنگی به‌تازگی از اجرای طرح ارایه کارت‌های مبلغ‌دار 5 تا 50 میلیون تومانی به خانواده‌ها برای ایجاد رونق سفرهای داخلی، خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طرح ارایه کارت‌های مبلغ‌دار به خانواده‌ها برای ایجاد رونق سفرهای داخلی، طرحی است که سازمان میراث‌فرهنگی به‌تازگی از اجرای آن خبر داده است. دیروز معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد که این سازمان تصمیم دارد برنامه‌ریزی مناسبی برای گردشگری داخلی به منظور ایجاد رونق سفر در مناطق کمتر توسعه‌یافته انجام دهد.

برای این طرح کارت‌های مبلغ‌داری از ۵ تا ۵۰‌ میلیون تومان درنظر گرفته شده که بسته به شرایط موجود به هر خانوار داده می‌شود. چنین طرحی در دولت دهم هم اجرا شد که البته تجربه موفقی نبود. در ادامه به بررسی شرایط دریافت این کارت و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

بهینه سفر کنید

این طرح که بیشتر به توزیع یک کارت کوپن‌گونه می‌ماند، احتمالا قرار است برای سفر هم به مثابه یک خدمت، خط گرنت اعتباری تعریف کند و به این حوزه نیز سوبسید جدیدی بیفزاید.

ولی‌الله تیموری، معاون گردشگری کشور که از اجرای این طرح خبر داده، گفته است: «بالای ۶۰‌ درصد از ۸۵‌ میلیون نفر جمعیت کشور ما حداقل یک بار در ‌سال سفر را تجربه می‌کنند، به همین دلیل می‌توان گفت به نوعی سفر در برنامه و سبد خانوار اکثر مردم ما قرار گرفته و در سطح داخلی به اندازه کافی انجام می‌شود. اما مشکل اینجاست که ۹۰‌ درصد سفرها عموما به شکل انفرادی و خارج از تور بوده و به شکل برنامه‌ریزی‌شده نیست. این موضوع از چند جهت برای ما اهمیت پیدا کرده است، به همین دلیل برای ساماندهی آن اقدام به ایجاد طرحی کردیم که سفرهای داخلی را برای مردم در پکیج و به صورت برنامه‌ریزی‌شده تبیین می‌کند.»

درواقع به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی لازم برای سفر و استفاده بهینه از امکانات اهدافی هستند که سازمان میراث‌فرهنگی به خاطر آنها اقدام به تامین کارت سفر برای متقاضیان کرده است.

همکاری بانک‌ها با آژانس‌های مسافرتی

قرار است متقاضیان دریافت کارت سفر، به دفاتر آژانس‌های مسافرتی مراجعه و برحسب شرایطی که دارند، اقدام به خرید این کارت‌ها کنند.

معاون گردشگری دراین‌باره گفته است: «وقتی شما برای سفر رفتن به یک دفتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنید، بسته به روحیات گردشگران برای آنها بسته سفر مناسبی را آماده می‌کند تا آنها از زمانشان بهترین استفاده را کنند و بتوانند بیشترین جاذبه‌ها را ببینند. به‌طورکلی هدف ما ازین طرح توزیع سفر در کل کشور بوده و نمی‌خواهیم در فصلی که همه به مقصدی می‌روند، ما هم گروه‌هایی را به آنجا بفرستیم و عملا آن مقصد را از حالت گردشگری پایدار خارج کنیم، یعنی نمی‌خواهیم آن‌قدر فشار و آسیب به جامعه محلی وارد کنند که خود جامعه محلی حضور آنها را پس بزند.

اتفاقاتی که بعضا شاهد وقوع آن در شهرهای شمالی کشور هستیم. برای این‌که سفرهای برنامه‌ریزی‌شده را در طرح گردشگری داخلی تنظیم کنیم، نیاز به هماهنگی‌‌هایی بود که ازجمله آنها می‌توان به هماهنگی با بخش خصوصی اشاره کرد و ما از آنها خواستیم که کمک کنند تا با حداقل سود ممکن پکیج‌‌های سفر آماده شود. درنهایت بخش خصوصی با صحبت‌هایی که با هم انجام دادند، به پکیج‌های مناسبی از لحاظ قیمت، کیفیت و محتوا رسیدند، ما هم از سوی دیگر به‌عنوان حاکمیت وارد شدیم و برای حمایت از آنها با یکسری از بانک‌ها صحبت کردیم و براساس آن قرار شد آنها تسهیلاتی را در قالب کارت‌های سفر به این طرح اختصاص دهند که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.»

بر این اساس قرار شده دفاتر آژانس‌های مسافرتی این تسهیلات را از بانک‌ها با سود بسیار پایین بگیرند و در قالب یک کارت سفر به متقاضیان ارایه ‌دهند، یعنی بخشی از هزینه‌های سفر که البته می‌تواند کل هزینه‌ها نیز باشد، به صورت تسهیلاتی با کارمزد پایین تدارک دیده می‌شود. این کارت‌ها از مبالغ ٥‌میلیون تا ٥٠ میلیون تومان درنظر گرفته شده‌اند و هر خانوار براساس شرایط خود اقدام به دریافت آنها خواهد کرد.

نتیجه مثبت خواهد بود؟

با این وجود، باید منتظر ماند و دید افزایش سهمیه بنزین، ایجاد آفرهای چارتری برای سفرهای ریلی و هوایی، تخفیف برای اقامت در مراکز اقامتی بوم‌گردی و هتل‌ها، بن‌کارت خرید سوغات و صنایع دستی یا چه خط اعتباری دیگری در انتظار این صنعت است، اما تجربه توزیع خط اعتباری برای صنایع دیگر، هیچ‌گاه نتایج مثبتی به بار نیاورده است.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.