کد مطلب: ۵۳۴۶۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چه کسانی نمی‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت بگیرند؟

چه کسانی نمی‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت بگیرند؟

بعد از ماه‌ها درگیری سهامداران عدالت برای دریافت کارت اعتباری و استفاده از تنها ۵۰ درصد سهامشان در قالب مشخص شده آن هم با پرداخت ۱۸ درصد سود، این بار آنان با بهانه جدیدی از چرخه دریافت وام خارج می‌شوند؛ نداشتن کارت ملی جدید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین بار در خرداد پارسال موضوع پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت مطرح شد ولی به حاشیه رفت و با وجود پیگیری مردم ماه‌ها در حد حرف و وعده باقی ماند.

همان روزها هم اعلام شد که کارت‌های اعتباری به صورت پول نقد نیست و متقاضیان برای استفاده از آن فقط می‌توانند به فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک مراجعه کنند. ضمنا بازپرداخت تسهیلات نیز در اقساط ۳۶ ماهه و با نرخ ۱۸ درصد خواهد بود.

پذیرش چنین محدودیتی در کنار پرداخت نرخ ۱۸ درصدی طبیعتا برای مردم ثقیل بود و موجب اعتراضات گسترده سهامداران شد. با این حال نیاز به مبلغ وام در شرایط سخت شیوع کرونا و تورم بی‌سابقه در همین دوران راهی به جز رضایت به استفاده از ۵۰ درصد سهامشان در قالب تعیین شده باقی نگذاشت.

از بهمن سال ۹۹ بالاخره بانک‌ها اعطای کارت‌های وعده داده شده را آغاز کردند اما نه همه، فقط دو بانک ملی و تجارت. پاسخ سایر بانک‌ها به مراجعان همچنان همان یک جمله بود: «چیزی به ما ابلاغ نشده است».

در بحبوحه عدم ابلاغ یا شاید عدم تمکین شبکه بانکی به بخشنامه مربوطه، مشخص شد که مبلغ وام هم آب رفته. ابتدا قرار بود سهامداران وام ۷ تا ۱۴ میلیون تومانی دریافت کنند اما ناگهان مسئولان این مبالغ را تکذیب کردند و گفتند این وام معادل ۵۰ درصد ارزش سهام است بنابراین مبلغ وام برای سهام یک میلیون تومانی به سه تا نهایتا هفت میلیون تومان رسید.

با این حال باز هم صدای اعتراض مردم به جایی نرسید و وضعیت سخت معیشتی آن‌ها را برای دریافت همین مبلغ اندک روانه ثبت‌نام واقدام برای دریافت وام در قالب کارت اعتباری کرد تا این که با غافلگیری جدیدی در شبکه بانکی مواجه شدند:

پرداخت وام به شرط کارت ملی جدید

«آقا من رفتم دنبال دریافت کارت اعتباری ولی بانک ملی میگه از طریق ایوا پیگیری کنید. از اونجام پیگیری کردم میگه کارت ملی جدید میخواد تا اسکن بشه. در صورتی که کارت ملی‌های جدید چند سال میشه تا برسه دستمون حالا باید چکار کنیم؟ یکی راهنمایی کنه»

« چرا حتما باید کارت ملی جدید باشه؟ اونایی که هنوز کارت ملی‌هاشونو ندادن چیکار باید کنن؟ چه وام مسخره‌ای!»

« من خیلی وقته که درخواست کارت ملی هوشمندکردم و یه برگه بهم دادن، پولشم گرفتن. الان بهم کارت سهام نمیدن میگن بایدکارت هوشمند داشته باشید. خب ما باید چیکار کنیم؟»

من نمی‌فهمم این همه زجرمون دادن برای این دوزار پول الانم کارت ملی جدید می‌خوان. انگار دست خودمونه که ده ساله منتظر رسیدن کارت ملیمونیم. جمع کنید این مسخره‌بازیاتونو نمی‌خواید خب بگید نمی‌دیم یک ساله مارو مسخره خودتون کردید»

بیش از ۱۰ میلیون نفر در صف انتظار

بهانه جدیدی که احتمالا قرار است بسیاری از متقاضیان را از صف دریافت وام خارج کند مشکل امروز و دیروز نیست.

از آنجا که جنس بدنه کارت‌های هوشمند ملی ، با کارت‌های بانکی و سوخت فرق می‌کند، واحدهای تولیدکننده چندانی در ایران یافت نمی‌شوند که تکنولوژی و توان تولید پلی کربنات به کار رفته در این کارت‌ها را داشته باشند.

سازمان ثبت احوال از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ وعده داد که بدنه این کارت‌ها در ایران تولید می‌شود؛ امری در عمل، به صورت محدود اتفاق افتاد و به دلیل مشکلات تامین اعتبار به تولید انبوه نرسیده است.

بنابراین با ابهاماتی که در مورد کاربرد کارت هوشمند ملی وجود دارد، اکنون بیش از دو سال است که بیش از ۱۰ میلیون متقاضی دریافت کارت ملی، در صف انتظار ایستاده‌اند. مشکل هم تحریم، کمبود اعتبار و چالش‌های مربوط به تولید بدنه این کارت‌ها، در داخل کشور است.

با این حال به نظر می‌رسد این باره گره ایجاد شده برای مردم در برخورد با شبکه بانکی تکرار قصه ضامن و وثیقه نیست که به دست خود سهامداران باز شود. حالا باید دید آیا تدبیری برای این مشکل اتخاذ می‌شود یا بعد از انتظار برای آزادشدن سهام و واریز ذره ذره حقشان این بار سهامداران باید برای صدور کارت‌ملی‌ انتظار بکشند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    سومین کشور قدرتمند جهان این کارت ملی بی صاب منو کی میخواین بدین؟؟؟
    بخدا سال ۱۳۹۷ آبان ماه ثبت نام کردم
    هر جایی و اداره ایی هم ک میری میگن کارت ملی جدید میخوایم
    خب آخه مگه من ایران تحریم کردم؟
    آخه ما مردم مظلوم به کجا داد بیاریم ؟؟؟؟

  • بهروز

    س بخدایکساله چشم کشونه این وام لعنتی ک قولشودادن هستم.گفتم لااقل یکی از گره های زندگیم بازمیشه.حالاهم ک رفتم تو ایوامیگه بایدکارت ملی جدیدباشه.اقایون مسعول بخدایه روز باید جواب تک تک این شیکمایه گرسنه رو بدین.خداخودش رحمی کنه.اینا ک فقط بازیچه کردن مردمو.

  • .بهروز

    مارو ک نمودن خداییش .اینادیگه کین.پول خودمونم نمیخان ب خودمون بدن

  • ناشناس

    همونم نمیدن
    کو بانک کشاورزی که تمام روستائیان تو بانک کشاورزی حساب دارن؟ پول فروش سهاممون هم که نمیده

  • ناشناس

    باسلام کارت ملی جدید بیشتراز۲ساله اقدام کردم هنوز خبری نیست حالا گفتن برا وام سهام باید کارت ملی جدید باشه والا ما که هرکسی رو میبینیم یا خبر داریم خیلی ها کارت ملی ندارن چه جوری بعدش درخواست کارت ملی دادن گفتیم شاید توی این شرایط بااین کرونا یه خرجی در بیاد ولی با دیدن شرط داشتن کارت ملی والا تابلوی که میدونستن خیلی ها ندارن و حذف میشن عدالت

  • جواد

    چرا پول نمیدین اخه شما مگین وام پس چرا کارت اون هم از جای که خودشون در امد دارن توش این چه قانونی هست من بیام وام بگیر با ۱۸_درصد سود خرج کردنش دست شما باشه شاید یکی بدهکار باشه هزار تا مشکلات هست خدا ازتون نگذاره

    • ناشناس

      حق

    • ناشناس

      بازیچه دستشون شدیم. آقا پولمونو بدین هر جایی که خودمون دوست داریم بخایم خرید کنیم مردمو گاو فرض کردین

  • ناشناس

    ای مردشور اول تا آخرتونو ببرن
    یه وام ۳تومنی و انقد دردسر
    سرتون بخوره الهی

  • اسماعیل

    وامهای ۲۰۰-۳۰۰میلیونی و میلیاردی را فقط بانکها به مشتری هاشون میدن.مردم عادی هم دنبال چندر غاز عمرشون بسر می آد.

  • ناشناس

    تو ملمکتی که بعد چهل سال بازم یه مشت پیر و بیسواد بشوند رییس و روسای کشور نمیشه بیشتر از چاخان و حرف مفت و وعده ی علکی و دزدی و حق مردم خوردن انتظاره دیگه ای داشت الآنم که میگن بعد چهل سال تازه شده دولت انقلابی خدا به دادمان برسه . از پول خودمون هم بیخیال شدیم هم سودشون میخورن هم سود میگیرن هم نمیدن هم الاف میکنند اینا از نسل شیطان هستند

  • م۸مد

    بنده که کارت ملی قدیمی هم ندارم و فقط برگه کارت ملی جدید رو دارم آیا میشه با وراد کردن عددش کاری بکنیم که انجام بشه لطفا بهم بگید تمام مراحل اگر میشه نیاز زیادی دارم