کد مطلب: ۵۸۹۹۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارمندان باید تست پی‌سی‌آر داشته باشند یا کارت واکسن؟

کارمندان باید تست پی‌سی‌آر داشته باشند یا کارت واکسن؟

دورکاری کارمندان ادارات تهران لغو شده است اما تکلیف ان دسته از کارمندانی که واکسن نزده‌اند، هنوز مشخص نیست. معاون سازمان اداری و استخدامی کشور گفته است کارمندانی که بدون عذر موجه، دز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند، اجازه حضور در محل کار را ندارند. از سوی دیگر معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته است آنها باید هر ۷۲ ساعت یکبار تست پی‌سی‌آر بدهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود افزایش واردات واکسن کرونا و سرعت در واکسیناسیون، هنوز برخی افراد از دریافت واکسن دوری می‌کنند. دولت هم برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا و الزام به واکسیناسیون، اعلام کرده شرط دریافت برخی از خدمات، ارائه کارت واکسیناسیون است.

آنطور که وزیر بهداشت و سایر مقامات بهداشتی گفته‌اند موج ششم کرونا در آبان رخ می‌دهد. از سوی دیگر به گفته مصطفی رضایی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفته رعایت پروتکل‌ها از ۹۰ درصد به حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد رسیده است.

در چنین وضعیتی، نگرانی‌ها برای افزایش روند ابتلا و فوت در روزهای آینده و تکرار وضعیت موج پنجم بیشتر شده است. اگرچه رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفته پیک ششم کرونا از پیک پنجم خطرناک‌تر است.

کارمندان واکسن‌نزده اجازه حضور در محل کار را ندارند

دورکاری کارمندان تهران از روز سه‌شنبه لغو شده و کارمندان باید در ساعت کاری اعلام شده در ادارات حضور یابند. حالا معاون سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرده است که از اول آبان، کارمندانی که بدون عذر موجه، دز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند، اجازه حضور در محل کار را ندارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان، اخیرا نیز مدیرکل عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان درباره کارمندانی که واکسن نزده‌اند گفت: «در صورت اجرا نکردن مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا از سوی کارکنان اداره‌ها یک ماه انفصال از خدمت شامل آن‌ها می‌شود.»

بر این اساس از حضور کارمندانی که کارت واکسن نزده باشند، در محل کار جلوگیری می‌شود و برای آنها غیبت لحاظ می‌شود.

آنطور که مدیرکل عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان گفته است، برای راستی‌آزمایی از واکسیناسیون کارکنان اداره‌ها و سازمان‌ها تیم‌های بازرسی ویژه فعال می‌شوند و از تمامی دستگاه‌های اجرایی استان بازدید و نظارت می‌کنند.

تناقضات برای ارائه کارت واکسن کارمندان

اما این همه ماجرا نیست و تناقضاتی برای حضور کارمندان واکسینه‌نشده وجود دارد. محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اشاره به مصوبه لغو دورکاری کارمندان گفته است: «کارکنان دولتی، نهادهای مردمی و شرکت‌های خصوصی که کارت واکسن نداشته باشند باید برای حضور در محل کار هر ۷۲ ساعت یک‌بار تست پی‌سی‌آر بدهند.»

با این تفاسیر مشخص نیست که بالاخره کارمندانی که واکسن نزده‌اند نباید در مححل کار حضور یابند یا با انجام تست پی‌سی‌آر می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

گفتنی است تنها کارمندان نیستند که برای ادامه کار ملزم به واکسیناسیون شده‌اند. سقایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران نیز گفته است: «طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا واحدهای صنفی تا پایان مهر ملزم به تزریق دز اول واکسن کرونا هستند.»

او همچنین گفته است: «در صورت تزریق نکردن واکسن، اصناف در مورد تمدید و صدور پروانه کسب، کارت بهداشت و کارت مباشر با مشکل روبرو می‌شوند.»

تنها مدرک معتبر واکسیناسیون در ایران، کارت دیجیتال صادرشده از سوی وزارت بهداشت است که از طریق سامانه salamat.gov.ir صادر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اختیاری بودن تزریق واکسن کرونا در ایران دقیقا مطابق با الگوی دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران است.
    معنی اختیاری بودن رو نیز فهمیدیم