کد مطلب: ۱۶۳۴۰۹

کاهش ۱۲ درصدی آب مخازن سدهای آذربایجان غربی

کاهش 12 درصدی آب مخازن سدهای آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حجم تنظیمی 13 سد موجود در این استان 2 میلیارد و 274 میلیون مترمکعب است، گفت: آب مخازن سدهای این استان در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است.

کیومرث دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: 755 میلیون متر مکعب آب در 6 ماه نخست سال جاری در مخازن سدهای این استان ذخیره‌سازی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 856 میلیون متر مکعب رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با اشاره به مصرف آب سدهای استان بیان کرد: سالانه 355 میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت، یک میلیارد و 520 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و 116 میلیون متر مکعب آب در بخش زیست‌محیطی مصرف می‌شود.

وی اظهار کرد: چهار حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ارس، زاب و سفیدرود به مساحت 42 هزار و 223 کیلومتر مربع در آذربایجان غربی وجود دارد که پتانسیل منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی این حوزه ها 8.43 میلیارد متر مکعب است.

وی با اشاره به سدهای در دست اجرای این اداره کل گفت: 2 سد «کرم آباد» و «کُردبین» با حجم نرمال 165 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 155 میلیون متر مکعب در دست اجراست تا به تعداد سدهای استان افزوده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به متوسط بارندگی درازمدت در استان افزود: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در طول 35 سال گذشته متوسط بارندگی آذربایجان غربی 354 میلیمتر است.

دانشجو با اشاره به سال بارشی جدید نیز گفت: از اول مهر تاکنون 10.7 میلیمتر بارندگی در استان صورت گرفته است که این رقم در مدت مشابه سال قبل 1.6 میلیمتر بوده است.

13 سد آذربایجان غربی توانایی ذخیره‌سازی یک میلیارد و 930 میلیون متر مکعب آب را دارد، از این تعداد هفت سد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، پنج سد در حوزه آبریز ارس و یک سد در حوضه آبریز «زاب» قرار دارد.

هشت سد کوچک نیز با حجم 10 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی 24 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.