کد مطلب: ۷۰۶۹۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۱۱ درصدی ازدواج در بهار سال جاری / قانون جوانی جمعیت شکست می‌خورد؟

کاهش ۱۱ درصدی ازدواج در بهار سال جاری / قانون جوانی جمعیت شکست می‌خورد؟

در سه ماه ابتدایی سال جاری ۱۴۲ هزار و ۲۹۸ ازدواج ثبت شد. بررسی آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد میزان ازدواج ثبت‌شده در بهار سال ۱۴۰۱ نسبت به بهار سال گذشته، ۱۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هشت ماه از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد. اما ابلاغ این قانون و تبلیغات گسترده‌ای که در ادامه آن صورت گرفت، تاکنون چه تغییری در روند آمار ازدواج و طلاق در کشور داشته است؟

دولت برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی تصویب کرد. بودجه‌ای که هر وزارتخانه و سازمانی برای افزایش ازدواج و فرزندآوری سهمی از آن داشتند.

ابراهیم رئیسی این قانون را ۲۴ آبان سال گذشته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کرد. از آن زمان هر کدام به شیوه‌های مختلف برای افزایش جمعیت اقدام کردند. از وام فرزندآوری و افزایش وام ازدواج گرفته تا محدودیت سقط جنین و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر، همه در همین راستا بود.

از همان زمان کارشناسان و متخصصان زیادی درباره خطرات اجرای این قانون، هشدار دادند؛ از احتمال افزایش کودکان دارای نقص تا افزایش کودک همسری . تبلیغات گسترده در رسانه‌های رسمی تا مشوق‌های مالی، نه تنها به افزایش ازدواج ختم نشد بلکه آمار ازدواج در بهار سال ۱۴۰۱ نیز کاهش داشت.

بررسی‌های آمار ثبت احوال و مقایسه میزان ازدواج و طلاق در بهار امسال با سال گذشته نشان می‌دهد، دولت دست کم در این بازه زمانی در اجرای سیاست خود برای افزایش ازدواج در کشور موفق نبوده است. (درباره افزایش کودک همسری و کودکان دارای نقص با اجرای قانون جوانی جمعیت باید آمارهای دیگری را بررسی کرد.)

کاهش ۱۱ درصدی ازدواج در بهار سال جاری

بر اساس آمار ثبت احوال ، در سه ماه ابتدایی سال جاری، ۱۴۲ هزار و ۲۹۸ ازدواج ثبت شد. همچنین در همین بازه ۴۴ هزار و ۱۵۴ طلاق نیز به ثبت رسید. این در حالی است که گزارش سال گذشته ثبت احوال نشان می‌دهد در بهار سال گذشته، ۱۶۱ هزار و یک ازدواج ثبت شد. همچنین در همین بازه زمانی ۴۴ هزار و ۱۵۹ طلاق به ثبت رسیده است.

بنابر این داده‌ها، میزان ازدواج ثبت شده در بهار سال جاری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته، ۱۱٫۶۲ درصد کاهش داشت. میزان طلاق ثبت شده در بهار گذشته، ۴۴ هزار و ۲۲۶ بود که نشان می‌دهد، در بهار سال جاری میزان طلاق تغییر چندانی نداشت.

کدام استان‌ها بیشترین ازدواج و طلاق را ثبت کردند؟

آنطور که گزارش ثبت احوال نشان می‌دهد، بیشترین ازدواج در بهار سال ۱۴۰۱ به ترتیب مربوط به استان‌های تهران (۱۶ هزار و ۲۲۵)، خراسان رضوی (۱۲ هزار و ۴۰۱) . خوزستان (۱۰ هزار و ۹۳۹) بود.

همچنین بیشترین طلاق ثبت شده در بهار سال جاری به ترتیب مربوط به استان‌های تهران (هفت هزار و ۹۲۶) خراسان رضوی (چهار هزار و ۸۰۹) و فارس (۲ هزار و ۵۲۵) بود.

بیشترین فرزندآوری در کدام استان‌ها ثبت شد؟

بنا بر گزارش ثبت احوال، در بهار سال جاری ۲۵۷ هزار و ۶۴۷ ولادت ثبت شد. این در حالی است که نرخ ولادت در بهار سال گذشته، ۲۶۹ هزار و ۷۴۷ مورد بود. یعنی کاهش ۴٫۵ درصدی نرخ ولادت در بهار سال جاری.

البته نمی‌توان گفت که دولت در اجرای سیاست افزایش فرزندآوری در ایران شکست خورد. برای بررسی نتیجه تصویب قانون جوانی جمعیت و اختصاص بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی در جهت افزایش نرخ زاد و ولد، باید منتظر آمارهای یک ساله و بیشتر از آن ماند.

بیشترین نرخ ولادت در بهار سال ۱۴۰۱ به ترتیب مربوط به استان‌های تهران (۳۲ هزار و ۸۷۰ نفر)، خراسان رضوی (۲۵ هزار و ۱۱۰ نفر)، و سیستان وبلوچستان (۲۱ هزار و ۲۲۶ نفر) بود. دو استان تهران و خراسان رضوی در ثبت ازدواج و نرخ ولادت رتبه‌های اول و دوم را داشتند.

کمترین نرخ ولادت نیز به ترتیب در استان‌های سمنان( هزار و ۶۵۳ نفر)، ایلام (هزار و ۷۸۶ نفر) و کهگیلویه و بویراحمد( ۲ هزار و ۴۵۵ نفر) ثبت شد.

استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین نرخ ولادت را در بهار سال ۱۴۰۱ داشتند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس مطابق اصل ۸۵ قانون جمهوری اسلامی ایران تصویب شد. پس از اینکه مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال موافقت کرد، شورای نگهبان نیز در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ آن را تائید کرد. پس از آن ابراهیم رئیسی این قانون را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ابلاغ کرد. از جمله سازمان‌هایی که برای اجرای قانون جوانی جمعیت موظف شدند، می‌توان به صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    قانون‌مهریه باید بازنگری شود تا ازدواج افزایش یافته و طلاق کاهش یابد مهریه باید همان مبلغ باشد که عروس موقع عقد نکاح گرفته اگر موقع عقد نگرفت دیگر نتواند بگیرد،اسلام گفته مرد بر زن ولایت دارد این قانون مهریه آمده ولایت را از مرد ساقط کرده،مهریه سر عقد است بعد از عقد مهریه معنا ندارد این قانون از منافقین درامده که مخالف ازدواج هستند

    • سیندی

      سکوت بابا حقتونه، درضمن هیچ ولایتی مرد به زن ندارد. خدا ولی انسانهاست مگر شماها خدای ما هستید؟ منافق شمایی که خودتو با خدا اشتباه گرفتی.

    • ناشناس

      راست میگه دیگه مهریه مرد سالاری رو ازبین برده به جاش زن سالاری اورده که اینم نتیج

  • پونه

    بابا ساکت مهریه باید بازنگری بشه که شما برید یه۴تا زن دیگه بگیرید یه ۵تا هم صیغه کنید و یه ۱۰تا هم دوست دختر داشته باشید اتفاقا مهریه نباید از ۱۰هزارتا پایین باشه

  • ناشناس

    اینها هم که ازدواج کردن همگی به خفت زندگی می کنند حال کسی تو ابن کشور خوب نییت

  • ناشناس

    جوان به چه امیدی ازدواج کنه اصلا چطور 30 متر اپارتمان 30 میلیار تومان بقیه رو تو بخوان از ابن حدیث پر درد

  • ناشناس

    ازدواج و فرزند آوری نیاز به آینده روشن و امید به زندگی دارد