خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۶۰۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد / ریزش بیشتر در راه است؟

دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد / ریزش بیشتر در راه است؟

قیمت دلار هم در صرافی ملی و هم در بازار آزاد تغییر کانال داد. دلار صرافی ملی امروز ۲۶ هزار و ۴۳۰ تومان شد و دلار بازار آزاد هم کانال ۲۸ هزار تومان را رها کرد و به ۲۷ هزار تومان رسید. اما چرا؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه روند قیمت‌ها در بازار ارز در هفته گذشته صعودی بود و دلار به کانال ۲۸ هزار تومان هم رسید. اما از روز گذشته بازار نزولی شده است.

برخی معتقدند که دلیل این کاهش دستور رئیس جمهور برای کنترل بازار ارز است. او روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد که درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد. به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند.

برخی معتقدند که دولت برای کاهش قیمت دلار، تزریق ارز به بازار را آغاز کرده و این مساله سبب کاهش قیمت دلار شده است.

سیگنال از بغداد به جای پاستور

اما قیمت دلار قبل از این دستور هم کاهشی شده بود. به همین دلیل برخی می‌‌گویند افت قیمت دلار دلیل خارجی دارد؛ اخبار مثبت از مذاکرات ایران و آمریکا.

از روز گذشته نشستی در بغداد در حال برگزاری است که گفته می‌شود به میزبانی عراق است و نمایندگان امارات، مصر، فرانسه در آن حضور دارند.

اگرچه هدف این نشست بررسی مسائل امنیتی منطقه غرب آسیاست اما گفته می‌شود که در حاشیه آن مذاکراتی برای بهبود روابط ایران و عربستان در جریان است. با توجه به اینکه در دور جدید مذاکرات، عربستان یکی از مخالفان اصلی است، توافق ایران و عربستان می‌تواند روی مذاکرات برجام هم اثر بگذارد.

به همین دلیل برخی معتقدند که نشست بغداد، بر بازار ارز ایران تاثیر گذاشته و سیگنال مثبتی به آن داده است. اگرچه سخنگوی وزارت امور خارجه گفته گفتگوی جدیدی درباره رابطه با عربستان انجام نشده است.

از طرف دیگر اگرچه در چند هفته گذشته، ماجرای مذاکرات وین مسکوت بود اما به نظر می‌رسد برخی تحرکات آغاز شده است. خطیب‌زاده گفته: روزهای آینده برای برجام بسیار مهم است. هراقدامی که سازنده نباشد برای گفتگوها در وین مضر است.

البته سیگنالی که او از این مذاکرات فرستاده چندان مثبت نیست. چون او گفته سفر آقای عبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه به عراق و سوریه پیام خاصی را به دنبال دارد. تغییر دولت در ایران به این معنا نیست که تصمیم حاکمیتی در ایران تغییر کرده است.

اما آیا ریزش بیشتر دلار در راه است؟

دولت ابراهیم رئیسی با وعده کاهش قیمت‌ها روی کار آمده است و هم رئیس جمهور و هم وزیر اقتصاد او بارها درباره مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت دلار و کاهش آن وعده داده‌اند. اما رشد مجدد قیمت دلار دقیقا از زمانی آغاز شد که کابینه رئیسی معرفی شد. کابینه‌ای که سیگنال‌های منفی درباره مذاکرات، رفع تحریم و FATF به بازارها داده‌اند.

اما حالا در اولین هفته رسمی شروع به کار کابینه قیمت‌ ارز روند نزولی گرفته است. برخی پیش از این معتقد بودند که ثمره مذاکرات وین به نام دولت جدید تمام می‌شود و احتمالا ایران بتواند به زودی به توافق جدیدی دست پیدا کند.

برخی از کارشناسان هم معتقدند دولت برای کاهش قیمت ارز در بازار، راهی جز رفع تحریم‌ها و مذاکرات ندارد. پس با توجه به وعده‌های بسیار دولت، احتمالا باید منتظر کاهش قیمت ارز بود. حتی به صورت مقطعی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ دلار دست خوده صرافیهای دولتی می باشد.وهرچه پایین تربمونه دولت کمبودش بیشتره وهرچه بالاترباشه درامدش بیشتره.پس تازمانی که فروش نفت نباشه وصادرات کم باشه وحقوقهای مدیران وکارمندان و رئیسان مثل شرکت نفت وشرکت گازنجومی وبالاتراز قانونی باشه کسری بودجه باید از روی نرخ بالای دلار تامین شود…پس حالا دلال دربازار جژعی ازمکافات هستش.

  • مهران

    قبل انتخابات هم با اخبار توافق فیک و دروغ قیمت دلارو بصورت دستوری ثابت نگه داشتن.تا انتخاباتو بسلامت رد کنن.الانم چیزی در چنته ندارن، وفقط با اخبار دروغ میخان جلوی افزایش نرخ ارز رو بگیرن!
    کشور ما اقتصاد نداره.فنر دلار بزودی جهش پیدا میکنه!
    نه ایران و نه عربستان از مواضعشون در قبال یمن کوتاه نمیان.
    توافق وین هم صورت نمیگیره!هموطنان کسی مالشو مفت نفروشه.دولت میخاد مال مردم رو مفت بخره ک کسری بودجه رو جبران کنه.

  • ناشناس

    دلار گرون میشه قیمت همه چی گرون میشه دلار ارزون میشه ن تنها ارزون نمیشه بلکه بازم قیمتا رو ب افزایشه عجب مملکتی درست کردین افرین

  • علی

    سلام تا عید نوروز قیمت ها نوسان دارند و بالا و پایین میشوند سال جدید قیمت ها افت شدید پیدا خواهد کرد الان نمیتونن دلار را بیارن به زیر بیست و چهار چرا که بازار از دستشون خارج میشه ولی سال جدید میتونن چنین کاری را انجام بدن اگه دولت قبل و قبل تر هم بود همین کار را میکرد پس هر تحول خوبی پیدا بشه شک نکنید ک دولت قبل هم تو این تحول شریک بوده

  • حامد

    خدایاااااا خسته شدیممممممم

  • ناشناس

    هر بالا رفتن بدون پشتوانه و بقولا حبابی پس مطمنا این حباب هم فرو خواهد نشست شک نکنید چراکه غیر اصولی بالا رفته بود!!!!

  • محمد

    همچین تیتر می‌زنید ریزش دلار که هرکه مال این مملکت نباشه فکر می‌کنه قیمت قبلی دلار ۵۰ تومان‌ بوده . بابا یه ماه پیش ۲۴ هزار تومان تحویل گرفتند ، چند صد تومان پایین اومده !!!!!

  • ناشناس

    چراطلاگرون شده.

  • ناشناس

    ثمرات دولت گذشته را این دولت باید در مذاکرات وین جمع کند برای ملت ایران نه سوریه وعراق و…

  • ناشناس

    سلام مگر یادتان رفته توی همین مملکت بعد از ۸سال جنگ به معنای واقعی وتمام عیار دلار بالای ۹۰ تومان بعد از امضای قعتنامه به۶ تومان رسید وبه مدت ۶ماه ثابت ماند وخیلی از دلالها ارز و مفت خورها سکته کرده و به درک واصل شدن تاریخ باز تکرار خواهد شد