کد مطلب: ۵۸۶۶۷۵

کاهش قیمت پراید ۱۱۱ / قیمت خودرو امروز ۱۹ مهر

کاهش قیمت پراید ۱۱۱ / قیمت خودرو امروز ۱۹ مهر

قیمت خودرو در بازار خودروهای داخلی روز یکشنبه با کاهش قیمت در برخی از خودروها همراه بود اما تعداد زیادی از خودروها ثبات قیمت داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خودرو در بازار روز یکشنبه با کاهش یک میلیونی قیمت پراید ۱۱۱ همراه بود. تعداد زیادی از خودروهای داخلی ثبات قیمت داشتند.

کدام خودروها افزایش قیمت داشتند؟

تنها خودرو پزو ۲۰۷ در مدل‌های مختلف پانوراما و ساده و ۹۹ و ۱۴۰۰ با افزایش یک و دو میلیون تومانی همراه بودند. در مقابل قیمت پراید ۱۱۱ با یک میلیون کاهش به ۱۵۳ میلیون تومان رسید.

21 page 0001 12

اجماع در تغییر مدل قیمت‌گذاری خودرو؟

دنیای اقتصاد نوشت: در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت تا به امروز اظهارنظر خاصی درباره تعیین تکلیف قیمت خودروهای داخلی نکرده، به نظر می‌رسد در دولت اجماعی بر سر تعدیل و حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو شکل گرفته است.

خودروسازی کشور در بخش وابسته به دولت (شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) این روزها حال خوشی ندارد و این را می‌توان از سرعت کند تولید و عرضه محصولات خودروهای ناقص و البته زیان انباشته هنگفت آنها متوجه شد. از دید فعالان صنعت خودرو و بسیاری از کارشناسان، ریشه اصلی این چالش‌ها را باید در مسائلی مانند تحریم و قیمت‌گذاری دستوری جست‌وجو کرد و در این بین، نقش دومی پر‌رنگ‌تر است. نزدیک به ۹ سال است که شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری خودرو را در دست دارد و با فرمول اختصاصی خود، دستورالعملی قیمتی را به خودروسازان ابلاغ می‌کند. فعالان صنعت خودرو اما فرمول شورای رقابت را قبول ندارند و می‌گویند تصمیمات و مصوبات این شورا سبب زیان‌دهی صنایع خودرو و قطعه شده است. در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای لغو قیمت‌گذاری دستوری انجام شد و حتی یکی، دو بار نیز سیستم قیمت‌گذاری در حاشیه بازار به صورت ناقص و ناپایدار به اجرا درآمد، با این حال باز هم دولت به قیمت‌گذاری دستوری بازگشت.

تا پیش از تشکیل دولت سیزدهم و با توجه به اظهارات قبل از انتخابات ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به‌نظر می‌رسید مشکل قیمت‌گذاری دستوری خودرو در دولت جدید برطرف شود. با این حال، وزارت صمت تا به امروز برنامه‌ای در این مورد ارائه نداده است. این وزارتخانه البته قصد دارد طی دو هفته آینده، تدوین برنامه جامعی را که برای خودروسازی در نظر گرفته، تکمیل کند، اما تا به امروز صحبتی مبنی بر اینکه تعیین تکلیف قیمت و تغییر سیاست‌های فعلی در این حوزه نیز جایی در آن دارد یا نه، نشده است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات و چالش‌های بزرگ صنایع خودرو و قطعه، اجماعی بر سر تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی شکل گرفته است. بر این اساس، احتمال دارد تعدیل و حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری نیز در برنامه جامع وزارت صمت برای خودروسازی، دیده شده باشد.

دلایلی وجود دارد که اجماع موردنظر در دولت و وزارت صمت‌(با وجود اینکه رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اظهارنظری در این مورد نکرده است) شکل گرفته و در این بین می‌توان به هشت مورد اشاره کرد.

توقف عرضه محصولات پر‌تیراژ، رشد زیان تولید و زیان انباشته، کمبود نقدینگی، افت تولید و عرضه خودرو، رشد بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، عدم امکان تجدید ارزیابی اموال و دارایی‌ها، افت شدید صادرات و همچنین رشد سنگین قیمت خودرو در بازار، هشت دلیلی هستند که با توجه به آنها به نظر می‌رسد اجماعی بر سر تغییر سیاست قیمت‌گذاری خودروهای داخلی شکل گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۸۰درصدمردم ایران شدن دلال.یه ماشین برداشتن توی بازار هرروز قیمت رو میبرن بالا.تورخدا یه کاراساسی بکنید دست دلال ها قطع بشه.یه قیمت گذاری عادلانه میتونه این مشکل رو حل کنه

    • ناشناس

      فقط برداشتن انحصار به صورت واقعی

    • ناشناس

      یه پراید شده آرزوی یه ایرانی خیلی نا امید میشم وقتی این وضعیت را می‌بینم مگه ما هم جز فرزندان این خاک نیستیم و از این همه منابع کشورمون هیچ سهمی نداریم الان ما چهل و شش میلیون وام گرفتیم با نداری و فقر باید قسط این وام را پرداخت کنیم ولی هر چی گشتیم نتونستیم یه پراید بخریم همچنان باید در آرزوی یه ماشین باشیم

  • ناشناس

    اصلاخودتون ناراحت نکنید یک تن حلب کهنه ارزش خرید نداره
    اگه یه لگد بهش بزنی از اونطرف درمیاد
    باید رفت کشورهای دیگه خورد اومد تو ایران رید

  • ناشناس

    مردم اگرنخرند ی مدتی خیلی ارزان می شود ولی مردم ایران هرچی که گران شود سف می بندد