کد مطلب: ۲۷۵۸۵۹

کاهش وابستگی روسیه به نظام مالی و اقتصادی آمریکا

کاهش وابستگی روسیه به نظام مالی و اقتصادی آمریکا

دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا در شرایطی برگزار می‌شود که روسیه به سرعت در حال کاهش وابستگی خود به نظام مالی و اقتصادی آمریکا است.

دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا در شرایطی برگزار می‌شود که روسیه به سرعت در حال کاهش وابستگی خود به نظام مالی و اقتصادی آمریکا است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از استریت؛ مذاکره بر سر سوریه، اوکراین، معامله تسلیحاتی و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، محورهای مهم گفت‌وگوی پوتین با ترامپ خواهند بود. ترامپ پیش از این نشست گفت: فکر می‌کنم این فرصت را داشته باشیم که روابط بسیار خوبی با روسیه و رئیس‌جمهور، پوتین داشته باشیم.

اما در واقعیت، حداقل از منظر اقتصادی، روسیه و آمریکا روابط محدودی با یکدیگر دارند و این روابط رو به کاهش است. در یک سال گذشته روسیه دوازدهمین مالک بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا بود، اما این کشور بیش از نیمی از این اوراق را فروخته و به ارزهای دیگر یا طلا تبدیل کرده است.

پوتین نیز بارها و بارها نسبت به کاهش وابستگی به دلارهای آمریکایی ابراز امیدواری کرده است. آمریکا در دو سال اخیر دو تحریم بزرگ علیه شرکت‌ها و اتباع روسی اعمال کرده و این یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل روسیه به کاهش وابستگی خود به نظام مالی آمریکا محسوب می‌شود.

به گفته دیمیتری فرولوفسکی، تحلیل‌گر روس: از زمان روی کار آمدن ترامپ، روابط تجاری آمریکا با روسیه ۱۷ درصد افزایش یافته است، اما با این حال آمریکا هنوز هفتمین شریک تجاری روسیه محسوب می‌شود و تنها ۳.۴ درصد از تجارت روسیه با آمریکا صورت می‌گیرد. روسیه نیز سی‌امین شریک تجاری بزرگ آمریکا به حساب می‌آید.

این هفته وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد تعرفه‌های وارداتی بر کالاهای آمریکایی از ۲۵ به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. اقدامی که می‌تواند سهم آمریکا از تجارت روسیه را بیش از پیش کاهش دهد.

لازم به ذکر است رئیس بانک مرکزی روسیه نیز ماه گذشته در جریان کنفرانس اقتصادی شهر سنت‌پترزبورگ اعلام کرده بود روسیه سیستم سوئیفت داخلی خود را طراحی و عملیاتی کرده است و در تلاش برای استفاده از آن در مبادلات بین‌المللی خود است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.