کد مطلب: ۷۰۹۹۴۱

فروش لوازم یدکی بدون کد رهگیری ممنوع شد؟

فروش لوازم یدکی بدون کد رهگیری ممنوع شد؟

طبق دستورالعملی که وزارت صمت ابلاغ کرده است از امروز ۱۶ مهر ماه فروش هیچ یک از محصولات لوازم یدکی بدون داشتن کد رهگیری امکان پذیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۱۵ مهر ماه آخرین روز مهلت قانونی ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۵ قلم لوازم یدکی بود که به پایان رسید؛ بر این اساس طبق تاکید مسئولان وزارت صمت و از جمله معاون صنایع عمومی وزارت صمت، از این پس محصولات بدون کد شناسه قاچاق محسوب می‌شوند و طبق قانون قاچاق، جمع‌آوری خواهند شد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، روز گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن اشاره به اینکه تولید و واردات لوازم یدکی خودرو ملزم به دریافت شناسه کالا شده و عرضه‌کنندگان قطعات یدکی خودرو تا ۱۵ مهر ماه فرصت داشته‌اند که کالاهای بدون شناسه را تعیین تکلیف و برای آن‌ها شناسه دریافت کنند، تصریح کرد: پس از این تاریخ فروش لوازم یدکی خودرو بدون کد شناسه به عنوان قاچاق محسوب و با فروشندگان این کالاها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم یدکی بایستی تولیدهای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، تصریح کرد: علاوه براینکه ۵۵ قلم از لوازم یدکی و قطعات خودرو بایستی دارای شناسه باشند، اما عرضه‌کنندگان لوازم یدکی نیز حتما در زمان خرید از تولیدکننده، به شناسه و کد رهگیری کالا توجه کنند.

جمع‌آوری لوازم یدک قاچاق

معاون صنایع عمومی وزارت صمت، تاکید کرد: پس از ۱۵ مهر ماه، بازرسان قطعات و لوازم یدکی بدون شناسه در سطح بازار را طبق قانون قاچاق، جمع‌آوری خواهند کرد.

گفتنی است؛ در راستای اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قاچاق و تقلب در قطعات یدکی خودروها از ۱۵ فرودین ماه، لوازم یدکی و قطعات خودرو در اولویت اجرای طرح مبارزه با قاچاق و تقلب قرار گرفت و عدم ثبت معاملات تجاری حوزه کالاهای قطعات یدکی و مصرفی خودرو در سامانه جامع تجارت مشمول برخورد قانونی شده است. در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از ۱۵ فروردین ماه در سراسر کشور عملیاتی و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱ خردادماه به داشتن کد رهگیری مشروط شد و از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند. در نهایت از ١۵ مرداد ماه، عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع و ثبت "کد نقش" فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شد.

در راستای بررسی اجرای درست و حسن انجام کار این طرح که با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، ضمن اشاره به اینکه از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه بایستی با کد رهگیری به بازار عرضه شوند و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیدات خود را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، اظهار کرد: البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود هستند، فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.

البته که فرصت شناسه‌دار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری تا ۱۵ مهر ماه تمدید شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.