کد مطلب: ۴۴۷۸۰۵

سخنگوي دولت مطرح كرد:

کسری بودجه دولت کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است / احتمال بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبشهت ماه

کسری بودجه دولت کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است / احتمال بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبشهت ماه

علی ربیعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره موضوعاتی همچون کسری بودجه، احتمال بازگشایی مدارس، وضعیت تمدید اجاره‌نامه‌های مستاجران و بازار بورس سخن گفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی، سخنگوی دولت در این نشست خبری با اشاره به رفتار مردم در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اظهار کرد: ۸۳ درصد ایرانیان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند و سهم پایتخت‌نشین‌ها در این همراهی ۶۳ درصد است که نشان می‌دهد همراهی سلامت محورانه داشته‌اند.

وی با بیان این که یکی از برنامه‌های دولت گسترش برنامه‌های اجتماعی و ایجاد زمینه مشارکت مردم در خیر جمعی است، عنوان کرد: خوشبختانه ترتیبی اتخاذ شده که در ۱۳، ۱۴ کمیته استانی ستاد کرونا نماینده سمن‌ها حضور دارند و مشارکت می‌کنند.

ربیعی عنوان کرد: تعداد تشکل‌های ثبت شده در وزارت کشور به ۲۸۳۱ تشکل رسیده و در حوزه هدف بهزیستی در مجموع ۹۸۰۰ خیریه و سمن ثبت داریم که بیش از ۵ هزار سمن از سال ۹۲ تاکنون ثبت شده‌اند. یعنی ۶۰ درصد سمن‌های حوزه بهزیستی در همین دولت ثبت شده است.

وی افزود: این سیاست دولت بوده و امیدواریم بتوانیم در مدت زمان باقیمانده موانع پیش روی فعالیت‌های مدنی در قالب خیریه‌ها را برداریم.

سخنگوی دولت: امروز در مقابله با کرونا نیازمند یکسری رفتارهای جدید هستیم. ما باید بتوانیم سلامت روح و جسم را با هم حفظ کنیم.

وی همچنین گفت: در دنیا تاب آوری برای حفظ اقتصاد، تاب آوری محدودی است حتی در اقتصادهای مدعی. ما هوشمندانه عمل کردیم و اگر بتوانیم بالای۹۰ درصد رفتار سلامت محور داشته باشیم، هم حفظ جان کردیم و هم حفظ اقتصاد.

وی اظهار کرد: همه ما مطلع هستیم که وضعیت مزدبگیران، سخت شده است. جامعه کارگری با وجود همه سختی ها مسئولانه ایستاده است. خوشحال هستیم که اعلام کنیم غربالگری خوبی صورت گرفت و تولید ما در جریان است.

سخنگوی دولت بیان کرد: اتفاق عظیمی هم در حوزه آموزش افتاده است که متاسفانه کمتر دیده شد. طرح شاد با تمام سختی‌ها و اشکالاتی که به طور طبیعی در ابتدای کار دارد، طرح بسیار خوبی است.

مجموعه‌های ورزشی بزرگ فعلا تعطیل هستند

ربیعی گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا ۱۳۲ شهر به عنوان شهر کم خطر (وضعیت سفید) اعلام شد، اما این شرایط ثابت نیست و تغییر خواهد کرد؛ دولت دائما در حال رصد، بررسی و ارزیابی است و طبقه‌ها را به روز می‌کند در این شهرها مساجد بازگشایی شدند و نماز جماعات و جمعه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود.

ربیعی بیان کرد: در این ۱۳۲ شهر فقط مشاغل پرریسک تعطیل هستند و بقیه مشاغل می‌توانند در این شهرها فعالیت خود را ادامه دهند؛ حتی اصناف پرریسک مانند مجموعه‌های ورزشی بزرگ فعلا تعطیل هستند ولی مجموعه‌های ورزشی که جمعیت کم در آنها تردد دارد و انفرادی هستند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری گفت: قرار بود مدارس این شهرها روز ۲۰ اردیبهشت بازگشایی شوند، اما رئیس‌جمهوری برای ایجاد اطمینان نهایی از این که همه پروتکل‌های بهداشتی مراعات می‌شود، این تاریخ را به تعویق انداخت و به ۲۷ موکول شد و سه وزارتخانه بهداشت کشور و آمورزش و پرورش موظف شدند این موضوع را بررسی کنند و باز هم در جلسه آتی شرایط را مجدد بررسی می‌کنیم.

هیچ کشوری حق دخالت میان ایران و ونزوئلا را ندارد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار برخی خبرها مبنی بر ارائه خدمات مهندسی از سوی ایران به ونزوئلا و دریافت شمش طلا در ازای این خدمات گفت: روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی بوده و بر مبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

وی افزود: کشورهای ثالث و به ویژه آمریکا روی این خبر فضاسازی رسانه‌ای ایجاد می‌کنند، اما باید بدانند که نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه‌ ایران و ونزوئلا را ندارد.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشور ها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.

رویکرد ملی دولت حمایت از بازار بورس

وی درباره بازار بورس و استقبال مردم نیز اظهار کرد: از همکارانم در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سایر سازمان‌ها خواهش می‌کنم که این موضوع را در کنفرانس‌ها بیشتر توضیح دهند اما من به نوبه خودم توضیحاتی در این خصوص خواهم داد؛ بازار سرمایه یکی از بازارهای مالی کشور است و قطعاً نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد ما در این شرایط یا باید از بانک برداشت کنیم یا تسهیل تامین مالی بنگاه‌هایمان را از راه بورس به دست بیاوریم.

ربیعی ادامه داد: این روش، روشی است که موجب می‌شود که تورم جدید ایجاد نشود و باعث‌ می‌شود نقدینگی قابل کنترل باشد؛ بنابراین من از همه صاحب‌نظران این حوزه خواهش میکنم کمک کنند که این روش درست رونق پیدا کند.

وی افزود: این موضوع را فراموش نکنیم که این اتفاق، یک اتفاق میمون و مبارک است که موجب بهبود راهبردی شرکت‌ها شده و در نهایت موجب رفاه اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ملی دولت حمایت از بازار بورس است، گفت: دولت کمک خواهد کرد که این بازار رونق خود را داشته باشد. البته بدیهی است در هر بازاری تعیین کننده قیمت، میزان عرضه و تقاضاست. افزایش تقاضا یکی از عوامل رشد قیمت برخی از این سهام‌ها بوده است؛ اما در کنار این موارد، بهبود وضعیت سودآوری برخی از شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های صادرات محور قابل توجه بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران در مورد سودآوری شرکت‌های بورسی نیز عامل مهمی در افزایش قیمت برخی سهام‌ها بوده است.

وی افزود: ما ضمن تاکید مجدد بر حمایت کمی و کیفی دولت از بازار سرمایه این نکته را هم ذکر می‌کنیم که در هر صورت باید مدیریت مناسب ریسک، دانش و بررسی کافی نسبت به سودآوری مدنظر قرار بگیرد اما در هر حال دولت از توسعه کمی و کیفی حمایت خود را انجام داده است و خواهد داد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش بانک مرکزی تورم انتظاری ما کاهنده است و به نظر می‌رسد ارزش جایگزینی در رشد بورس موثر بوده و عزم دولت به واگذاری‌های بیشتر نیز در خصوص تاثیر داشته است.

کسری بودجه ایران چقدر است؟

ربیعی در بخش دیگری از این نشست درخصوص نگرانی از کسری بودجه و تمهیدات دولت در این راستا گفت: رکود جهانی ناشی از کرونا از یک سو و کاهش تقاضای انرژی در بازارهای بین‌المللی از سوی دیگر فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را دچار مشکل کرده است، اما در خصوص میزان احتمالی کسری بودجه من عددهایی مانند ۲۴۰ هزار میلیارد تومان را دیدم که اغراق آمیز است و صحت ندارد.

وی ادامه داد: ما در بودجه منابعی که از این محل پیش‌بینی کرده بودیم کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است اما برای جبران نیز تمهیداتی اندیشیده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انتشار اوراق، اجرای عملیات بازار باز، فروش سهام، فروش اموال مازاد، مولدسازی و بهره‌وری بخش‌هایی که در اختیار دولت است، راه‌هایی هستند که ما تلاش می‌کنیم از طریق آن‌ها کسری بودجه را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت در نظر دارد مشاغل پایین دستی را تقویت کند، تصریح کرد: در سال پیش‌رو پروژه‌های عمرانی را دنبال خواهیم کرد و علاوه بر آن بر لزوم تقویت اشتغال‌های پایین دستی تاکید داریم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص میزان و عدد اخذ مالیات هم وزارت اقتصاد و دارایی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تفاهم رسیده است و ما از این جهت نگرانی نداریم.

تصمیم درباره خروج ایران از برجام

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با تصمیم دولت ایران در زمان تحریم مجدد تسلیحاتی گفت: درباره نحوه واکنش و گزینه‌های مختلفی که در اختیار داریم با توجه به روندهایی که داریم تصمیم می‌گیریم. تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم های تسلیحاتی نداریم. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است؛ در اولین پیامد جهانی خود این موضوع شورای امنیت را پیش مردم کوچک می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در رفع نیازهای خود بی‌نیاز است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خود وزیر اقتصاد می‌گه فقط حدود 65 هزار میلیارد می‌خواهیم شرکت عرضه کنیم؛ 50 هزارتا هم اوراق می‌خواهید منتشر کنید، بعد می‌گید 50 هزار تا کسری داریم؟ فروش شرکت و منابع زیرزمینی همه‌شون از یه جنسه.

  • ناشناس

    در حالیکه اکثر دانشگاههای آزاد مدرک پولی و غیر حضوری می دهند شما نگران دانش بچه ها نباشید و لطفا مردم را بیش از این بدبخت نکنید. بگذارید دارو با واکسنی پیدا شود و بعد مدارس را باز کنید.