کد مطلب: ۵۵۹۸۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا مردم وام کرونا نگرفتند؟/ اقساط وام به جیب دولت رفت!

چرا مردم وام کرونا نگرفتند؟/ اقساط وام به جیب دولت رفت!

دست‌درازی دولت به منابع مالی از بورس شده شروع شد و حالا به منابع بانک‌هارسیده است. دبیر کانون بانک‌های خصوصی با اعلام این موضوع خبر داد که بیش از یک سال است اقساط وام یک میلیون تومانی کرونا از حساب یارانه مردم کسر شده اما در همچنان در جیب دولت است و به بانک‌ها نرسیده. میزان این منابع چیزی حدود ۲۸هزار میلیارد تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروردین ماه ۹۹ بود که با شیوع کرونا دولت اعلام کرد که به یارانه‌گیران وام یک میلیون تومانی پرداخت می‌کند تا اقساط آن را از حساب یارانه نقدی یا معیشیتی‌شان پرداخت کنند.

حتی حسن روحانی، رئیس جمهور، اعلام کرد که ۱۲ درصد سود این وام را نیز مردم پرداخت نمی‌کنند بلکه در شرایط سخت کرونایی دولت بار ملت را به دوش می‌کشد.

بنابراین در بهار پارسال ۲۱ میلیون خانوار مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند. اقساط وام از تیر پارسال شروع شد. یعنی از تیر پارسال تا کنون این ۲۱ میلیون خانوار ۴۲۶ هزار تومان قسط وام کرونا پرداخت کرده‌اند.

مرحله دوم این وام نیز در پاییز پارسال پرداخت شد. در آن زمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود هفت میلیون خانوار را مشمول این وام دانست و به همین تعداد وام پرداخت کرد.

اقساط مرحله دوم وام کرونا از یارانه معیشتی افراد کسر می‌شود و تاکنون بیش از شش قسط آن پرداخت شده است که ۲۱۰ هزار تومان برای هر خانوار است.

در واقع شبکه بانکی تاکنون ۲۸ هزارمیلیارد تومان وام در این بخش پرداخت کرده اما حالا محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی، به تجارت‌نیوز خبر می‌دهد که نه تنها طبق قول رئیس جمهور، ۱۲ درصد سود این وام از سوی دولت به شبکه بانکی پرداخت نشده بلکه حتی اقساط خود وام هم به بانک‌ها نرسیده است!

با این حساب ظاهرا کسری بودجه شدید کاری کرده که دولت از هر منابعی برای جبران کسری بودجه‌اش کمک بگیرد.

جمشیدی توضیح می‌دهد: اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی به خانوارها قرار بود از محل یارانه‌ها کسر شود و به بانک‌ها پرداخت شود اما سازمان برنامه و بودجه به تعهدات خودش عمل نکرده و برخلاف تعهدش به شبکه بانکی این اقساط را به بانک‌ها نداده است.

او ادامه می‌دهد: دولت فقط یکبار لیست اسامی و مانده بدهی‌ها را از بانک‌ها دریافت کرد تا پرداخت کند اما دیگر پاسخگوی ما نبود تا این که بعد از مدت‌ها پیگیری، اعلام کرد که خزانه‌داری این پول را نپرداخته و ما را از سر خودش باز کرد.

جالب اینجاست که اقساط این وام‌ها از حساب یارانه مردم کم شده اما به گفته دبیر کانون بانک‌های خصوصی بیش از یکسال است که به بانک‌ها پرداخت نشده است.

بانک‌ها اصناف را پشیمان کردند

علاوه بر وام یک میلیون‌تومانی به پشتوانه یارانه، قراربود اصناف آسیب دیده از کرونا هم بتوانند به ازای هر کارگر ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان (تا ســقف سه کارگر) با نرخ سود ۱۲ درصد وام دریافت کنند. حالا هم، زمان ثبت نام این وام برای اصناف تا پایان تابستان تمدید شده است.

این درحالی است که براساس اعلام قبلی دبیراتاق اصناف، سال گذشــته فقط ۷ درصد مشمولان وام کرونا از آن اســتقبال کرده بودند.

نوده فراهانی، دبیر اتاق اصناف تهران در پاسخ به این سوال که علت عدم استقبال چه بوده، به تجارت‌نیوز می‌گوید: اصناف می‌خواستند با این وام حقوق کارگرانشان را بپردازند و زیان دیده بودند، نمی‌توانستند خودشان را با بهره ۱۲ درصدی بدهکارتر کنند.

علاوه بر این، بروکراسی اداری آن هم زیاد بود و بانک‌ها هر کدام مدت طولانی بروکراسی داشتند و ماجرا انثدر ادامه پیدا می‌کرد تا اصنافی که استقبال کرده بودند هم پشیمان شوند.

در مثابل اما دبیر کانون بانک‌های خصوصی ادها می‌کند که کمتر امکان دارد افراد مراجعه کرده باشند و از طرف بانک با مشکلی مواجه شده باشند.

بنا بر اظهارات او، وثایق باید بانک را به این اطمینان برساند که بازپرداخت صورت می‌گیرد و فقط اگر بدقولی در پرداخت صورت گرفته باشد بانک‌ها کمی سختگیرتر می‌شود اما علت اصلی کم بودن میزان پرداخت، درباره این وام، عدم تقاضا از جانب خود اصناف بوده است.

او به گفته دبیر اتاق اصناف که پیش‌تر گفته بود بین این وام با سایر وام‌های بانکی تفاوتی وجود نداشته، نیز اشاره و عنوان می‌کند: برای بانک فرقی ندارد که این تسهیلات به چه مناسبتی پرداخت می‌شود چون همه را از محل سپرده مردم، که امانت مردم نزد بانک است، می‌پردازد. پس نباید توقع داشت که فرقی بین این نوع وام و سایر تسهیلات در پرداخت وجود داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دادن که ما بگیریم

    • ناشناس

      من حتی وام هم نگرفتم اما اقساط هر ماه از یارانه ام کسر میشه

    • ناشناس

      کجا باید پیگیری کرد چند ماهه از منم قسط کم می شه بدون گرفتن وام

    • ناشناس

      /بخدا منم از اون روزهای اولی همشو پرداخت مردم ولی باز ازم کسر میکنند هر ماه هرجاکه میرم میگن دست مانیست پس دست کیههه

    • ناشناس

      سلام چی میشود وام یک میلونی که به مردم دادن ببخشن دیگه از یارانه کم نکنن مردم گناه دار ن خیلیا با یارانه زندگیشونو میگذرونن

  • شاکی

    حسن کلیدساز از رویای رئیس جمهور شدن، فقط وفقط ریخت وپاش کردن وکیف کردن با پولهای کلان ملت جزء آرزوهاش بود.که بالاخره به ارزوش رسید.لابد باخودش فکرکرده که اخر ریاستم هست و چه پولی رو باید پس بدم؟!!مگه اینهمه ادم اختلاص کردن چیکارشون کردن؟!!من که دیگه رئیس جمهور بودم،کاریم نمیتونن بکنن

  • ناشناس

    سلام چه وامیی؟!من وام یک ملیونی کرونا را در همان روزهای اول کلشو پرداخت کردم. اما از اون موقع تا به الان از یارانه ام کسر میشود. بهمون گفتن میاد روحسابتون ولی الانم هم کسر میکنن. رفتیم تمام ادارتو بانک همشون میگن دست مانیست پس دست کی بود اون موقع که برداشت کردن، نمیدنم چیکار کنیم راهنمایی کنید لطفن

  • تنها

    افترا نیست حقیقت دوسال بیشتره 1میلیون دادن برای کرونا هنوز یارانه و معیشت من خانم هستم سرپرست خانواده ماهی 10 هزار ت میریزن معیشت همینطور تا آخر عمر قسط کم میکنن

  • تنها

    من سرطان دارم جزوه زنان بی سرپرست حساب میشم هرجا رفتم کمیته امداد و….. چیزی تعلق نمیگیره بعد تا اعتراض می‌شنوم از مردم سرعت نت کم می‌کنن یا قطع میکنن عین بچه ها رسیدگی کنید بزارید دعای امثال ما پشتتون باشه آخه چرا همه نفرینتون کنن کشور های دیگه مریضی های خاص مجانیه تازه به اونا میگن جهنمی خخخخخ