کد مطلب: ۵۷۶۹۲۰

وزیر نفت اعلام کرد:

احتمال کسری گاز در زمستان 

احتمال کسری گاز در زمستان 

وزیر نفت از یک سو به مردم قول داد که اتفاقات خوبی در خصوص فروش نفت رخ می‌دهد و از سوی دیگر، از کسری حدودا ۲۰۰ میلیون مترمکعبی روزانه گاز، در زمستان ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد اوجی، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: با پتانسیلی که در وزارت نفت، مجموعه شرکت‌ها و نیرو‌های توانمندی که در این حوزه وجود دارد و اراده بر فروش نفت و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و دستگاه‌های خارج از وزارت نفت و البته با مجوز‌های خوبی که شورای عالی امنیت ملی در این خصوص صادر کردند و اختیاراتی که به وزیر داده می‌شود و همچنین حمایت‌های دولت، قطعاً با برنامه‌ریزی به مردم قول می‌دهیم که اتفاقات خوبی در موضوع فروش نفت در ماه‌های آتی رقم بخورد.

وی ادامه داد: بعد از تحریم‌های ظالمانه فروش نفت کاهش چشمگیری داشته است، ولی این توان در مجموعه وزارت نفت و تمامی دستگاه‌ها برای فروش نفت وجود دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: یکی از راه‌های فروش نفت، تهاتر با کالا و همچنین تهاتر با سرمایه گذاری است البته نه تنها فقط در حوزه صنعت نفت بلکه در بخش‌ها و صنایع دیگر هم می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.

کاهش ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها

وی افزود: حجم ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه ها نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد کاهش دارد و در حال حاضر به یک و هفت دهم میلیارد لیتر رسیده است؛ با توجه به تامین سوخت زمستانی بخصوص برای نیروگاه ها در فصل زمستان امسال، از ۲ ماه گذشته صادرات فرآورده ها بشدت کاهش پیدا کرده است تا بتوانیم ذخایر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع را تامین کنیم؛ البته با توجه به فصل سردی که در پیش داریم، کسری گازی همانند سال گذشته پیش‌بینی می کنیم.

اوجی با بیان اینکه «درسال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد بخصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم»، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم و یکسری راهکارهایی را از الان آغاز کردیم تا بتوانیم این فصل سرد را بدون دغدغه تامین کنیم.

افت تولید میادین

وزیر نفت درباره افت تولید میادین افزود: در میادین نفت و گاز با برداشتی که سالانه انجام می شود قطعاً افت فشار و نهایتاً افت تولید به همراه دارد.

وی ادامه داد: در میادین نفتی حدود ۳۰۰ هزار بشکه افت تولید طی یکسال خواهد بود و در میادین گازی در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در پالایشگاهها داریم یعنی میادین گازی مشترک یا مستقل که کنار پالایشگاهها هستند به لحاظ افت تولید و فشار که در آن انجام شده موجب تشکیل ظرفیت خالی در پالایشگاهها شده است.

اوجی با بیان اینکه «در پارس جنوبی بالغ بر ۴۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داریم و در بعضی از پالایشگاه‌ها مثل پالایشگاه پارسیان بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داریم که این شرایط هم نیاز به سرمایه گذاری و هم حفظ و نگهداشت تولید دارد»، گفت: یک میدان نفتی یا گازی از زمان شروع برداشت سالانه افت تولید و فشار دارد که برای جبران آن باید چاه های جدید بزنیم یا در چاه ها، لایه ها جدید اضافه کنیم و همچنین تعمیرات انجام شود تا بتوانیم همان سقف تولید را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار در این حوزه ها سرمایه‌گذاری می‌شده است که به لحاظ عدم سرمایه‌گذاری در این چند سال گذشته افت شدیدی در میادین نفتی و گازی بوجود آمده است.

وزیر نفت گفت: در موضوع عرضه و تولید نفت و گاز، متاسفانه ظرفیت تولید کاهش پیدا کرده است.

ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری

وی درباره راهکارهای افزایش عرضه و تولید نفت و گاز هم افزود: یکی از راهکارها، افزایش سرمایه‌گذاری است که این را باید به سه بخش.

وزیر نفت افزود: دوم سرمایه‌گذاری در حفظ و نگهداشت تولید است که حداقل بتوانیم سقف تولید چهار میلیون بشکه نفت یا یک میلیارد متر مکعب گاز را روزانه حفظ کنیم و سوم سرمایه‌گذاری در توسعه میادین جدید است که اولویت آن میادین مشترک گازی و نفتی است که میزان سرمایه‌گذاری‌ها برای این سه بخش مشخص شده است؛ برای حفظ وضع موجود و همچنین حفظ نگهداشت تولید حداقل ۱۵ میلیارد دلار پیش بینی شده است و برای موضوع افزایش تولید میادین مشترک جدید و توسعه و تکمیل اینها طی ۴ سال ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری دارد .

منبع: تسنیم

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

(عکس تزئینی است.)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امین

    همش تقصیر مردمه که از گاز استفاده میکنن و باعث افت فشار میشن ( دولت) .ما که آبمون روزانه ۱۸ ساعت قطعه . تو کل تابستون تقریبا روزی ۹ ساعت تو اوج گرما برق قطع میشد . تو زمستون قراره هم آب ، هم برق و هم گاز قطع بشه . باید بگیم که “به عصر حجر خوش اومدین” .