خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۰۶۹۸

کشاورزی بدون ضابطه در نقاط خشک کشور توسعه یافته است

کشاورزی بدون ضابطه در نقاط خشک کشور توسعه یافته است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور کمبود آب نیست، مشکلات این حوزه را ناظر بر فقدان مدیریت آب دانست و از توسعه کشاورزی بدون ضابطه در نقاط خشک انتقاد کرد.

احمدعلی کیخواه با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس طی یک هفته گذشته اظهار کرد: برای تبیین مشکلات موجود در حوزه آب عرض کردم که در خوزستان بعنوان پر آب‌ترین استان کشور رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب شرب و کشاورزی دارای مشکل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: حتی در برخی نقاط گیلان تا ۲ هزار متر بارندگی داریم اما عمق تالاب انزلی از ۹ متر به ۱ متر رسیده است؛ حتی در جایی همچون سیستان که فاقد بارندگی است و دارای آب مرزی هستیم با مشکل آب رو به هستیم و در نتیجه این مشکل همه گیر است.

کیخواه با بیان اینکه مسئله اصلی کمبود آب نیست، مشکلات را ناظر بر مدیریت آب دانست و افزود: مسئله اصلی رویکردهای نا مناسب توسعه در کشور است؛ بعنوان مثال آب سد دو گنبدان را با انتقال ۲۰ کیلومتری به سواحل بوشهر رسانده‌ایم و آب همین منطقه را از اعماق استخراج کرده و گوجه فرنگی می‌کاریم.

این عضو ناظر در شورای عالی آب گفت: سکونت گاه‌ها را در نقاط خشک همچون زاهدان و یزد منتقل می‌کنیم اما برنامه توسعه‌ای باید بگونه ای باشد که مردم به آب دسترسی دارند؛ همچنین کارخانه‌ها را در خشک‌ترین نقاط کشور توسعه داده‌ایم و از طرفی کشاورزی را بدون ضابطه گسترش داده‌ایم.

کیخواه گفت: مشکل آب کشور نیازمند راه حل‌های اقتصادی و اجتماعی است. بر اثر گسترش بی ضابطه کشاورزی گاوخونی و زاینده رود را از دست داده‌ایم. بنابراین این مسئله ناظر بر دولت نیست و مسئله مبتنی بر مردم، نظام و مجلس است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.