کد مطلب: ۴۸۸۳۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای انسولین‌های غیرقابل استفاده / چرا ۳۰۰ هزار انسولین کشف شده توزیع نشد؟

ماجرای انسولین‌های غیرقابل استفاده / چرا ۳۰۰ هزار انسولین کشف شده توزیع نشد؟

سه روز قبل خبر کشف و توزیع ۳۰۰ هزار انسولین قلمی در تهران منتشر شد. اما حالا دبیر کل انجمن شرکت‌های پخش دارو می‌گوید بخش مهم این محموله انسولین‌های تاریخ گذشته است که قابلیت مصرف و توزیع را ندارد.

دبیر کل انجمن شرکت‌های پخش دارو نامه‌ای را در اختیار تجارت‌نیوز قرار داده که می‌گوید، اولا تاریخ مصرف بخش مهمی از انسولین‌های کشف شده گذشته بود. دوما سازمان غذا و دارو مجوز توزیع حدود ۷۲۰۰ عدد از این انسولین‌ها را نداده بود. سوما کل اطلاعات انسولین‌های این انبار، در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو ثبت بوده است.

1 1

ماجرا چه بود؟

بعد از انتشار اخبار کمبود انسولین و قاچاق معکوس آن، هفتم آبان ماه، خبرگزاری‌ها خبری را منتشر کردند که بر اساس آن گفته می‌شد ۳۰۰ هزار انسولین قلمی کشف و دستور توزیع آن در داروخانه‌های استان تهران داده شده است.

خبری که قطعا برای پنج میلیون نفر ایرانی مبتلا به دیابت مهم است به خصوص ۶۰۰ هزار نفری که حتما باید روزانه از انسولین استفاده کنند و کمبود این دارو در داروخانه‌ها آنها به بازار سیاه و خرید انسولین با چند برابر قیمت واقعی مجبور کرده بود.

اما حالا دبیر کل انجمن شرکت‌های پخش دارو ادعاهای جدیدی را مطرح می‌کند.

به گفته محسن عبداله‌زاده واردات و توزیع دارو، قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

او به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: شما وارد هر شرکت پخش دارویی که بشوید حتما داروهایی را دپو دارد. این دپو به معنای احتکار نیست. بلکه به معنای آن است که دارویی وارد کشور شده، در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو ثبت شده و در انتظار دستور توزیع است.

به گفته او ذخیره انسولین کشور محدود اما زماندار است و مجوز توزیع و پلن آن را سازمان غذا و دارو باید به شرکت‌ها بدهد. اما تا زمانی که این مجوز صادر شود، شرکت‌های پخش باید انسولین را در سردخانه نگهداری کنند.

او تاکید می‌کند این انباری که گفته می‌شود در غرب تهران کشف شده، انبار مرکزی یکی از شرکت‌های پخش دارو بوده و کل موجودی آن در سامانه ثبت بوده. به عبارتی سازمان غذا و دارو در جریان ۳۰۰ هزار عدد انسولین موجود در این انبار بوده. آنها می‌دانستند که بخش مهمی از انسولین‌ها قابل مصرف نیست و حدود ۷۲۰۰ عدد انسولین قابل استفاده، هم منتظر پلن توزیع خود این سازمان بوده. ما در این مدت باید چه می‌کردیم؟ دارو را دور می‌ریختیم؟

ماجرای بقیه انسولین‌ها چیست؟

به گفته عبداله‌زاده و بر اساس نامه‌‌ای که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل به معاون وزیر بهداشت نوشته، ۵۲ هزار بسته پنج عددی انسولین به دلیل انحراف دمایی در زمان حمل‌ونقل دارو از آلمان به ایران دچار مشکل شده و قابل استفاده نبوده است.

روندی که ممکن است در هنگام ارسال دارو از کشور مبدا به مقصد رخ ‌دهد و همه هزینه‌های جایگزینی محموله جدید با شرکت آلمانی است.

۲۹۶۰ بسته انسولین پنج عددی لنتوس هم از سال ۹۴ تاکنون در انبار بوده که آن هم به علت انحراف دمایی در مسیر تهران به شیراز دچار مشکل شده و مدت‌هاست در مرحله رسیدگی قضایی است.

۱۰۸۹ بسته انسولین پنج عددی هم به‌عنوان نمونه رگولاتوری در انبار موجود بوده که این یک روند معمول است.

می‌ماند ۷۲۰۰ عددی که یک درصد نیاز کشور به انسولین است که اصولا آن را دپو می‌کنند تا در موارد ضروری به مصرف داروخانه‌های دولتی و بیمارستان‌ها برسد.

او تاکید می‌کند مساله دارو دارای قوانین و مقرراتی است که همه با آشنا نیستند و این وظیفه سازمان غذا و داروست که به نهادهای دیگر اعلام کند که با یک ناظر آشنا به این روند از انبارهای پخش دارو بازدید کنند.

او در پایان تاکید می‌کند که ۳۰۰ هزار انسولینی که اعلام شده قابل عرضه به بازار نیست چون مشکل دارد. تنها ۷۲۰۰ عدد آن که قابل استفاده بوده به داروخانه ۱۲ فروردین تحویل شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.