خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۷۰۳۸

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آیا خودروسازان با کمبود قطعه مواجه هستند؟

آیا خودروسازان با کمبود قطعه مواجه هستند؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: در بازار با کمبود قطعه مواجه نیستیم اما خودروسازان به دلیل برخی بدعهدی‌ها و عدم پرداخت مطالبات با کمبود قطعه مواجه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، چالش‌های صنعت خودروسازی ایران تمامی ندارد. در طول ماه‌های گذشته با توجه به وجود آمدن تحریم‌های جدید و افزایش قیمت دلار در بازار داخلی، قطعه‌سازان و به دنبال آن خودروسازان با مشکلات جدی در عرصه اقتصادی مواجه شدند. حال به نظر می‌رسد که کمبود قطعه یکی از عامل‌هایی است که باعث بدعهدی خودروسازان در زمان تحویل خودرو به مردم شده است. آیا کمبود قطعات در کاهش 70 درصدی تولید خودرو در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته نقشی داشته است؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است که کمبود قطعه در کاهش تولید خودرو نقش به سزایی داشته است.

محمدرضا نجفی‌منش درباره این پرسش که آیا با تشدید تحریم‌ها با کمبود قطعات خودرو مواجه هستیم یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: در بازار با کمبود قطعات خودرو مواجه نیستیم. معتقدیم که نمایندگی‌های خدمات پس از فروش با کمبود قطعه رو به رو نیستند و تمام تلاش تولیدکنندگان(قطعه) این است که نیاز نمایندگی‌ها را تامین کنند. اما در بازار قطعات خودرو با چالش سیستم توزیع رو به رو هستیم. قیمت قطعات خودرو از محل کارخانه تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، بسیار متفاوت است. امیدواریم افراد مسئول سیستمی را پیاده‌سازی کنند تا در حق مردم اجحاف نشود.

منش

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید:چنانچه مطالبات خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت نشود در آینده با کمبود و تعطیلی این واحدهای صنفی(قطعه‌سازان) رو به رو خواهیم شد.

این فعال صنعتی درباره وضعیت قطعه در بخش خودروسازی افزود: در حال حاضر این آمادگی در قطعه‌سازان برای تولید کالاهای مربوطه وجود دارد. صنعت قطعه‌سازی ما دچار کمبود نقدینگی شدید است. علت این موضوع هم این است که خودروساز پول قطعه‎سازان را به طور مدت‌دار و اعتباری پرداخت می‌کنند. این در حالی است که قطعه‌ساز مواد اولیه خود را نقدی خریداری می‌کنند.

او درباره اینکه چرا خودروساز نمی‌توانند هزینه قطعه‌سازان را به بروز پرداخت کنند؟ پاسخ داد: خودروسازان تا امروز قیمت‌ها را سرکوب کرده بودند و همین موضوع باعث ضرر 10 هزار میلیاردی آنها شد. حالا قرار است بانک مرکزی به خودروسازان چهار هزار میلیارد تومان منابع ریالی و 800 میلیون دلار ارزی پرداخت کند تا آنها نیز مطالباتشان را به قطعه‌سازان پرداخت کنند. این درحالی است که سه هفته از این مصوبه می‌گذرد اما جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.

نجفی‌منش اظهار کرد: خطر در کمین قطعه‌سازان است. بی‌شک چنانچه مطالبات خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت نشود در آینده با کمبود و تعطیلی این واحدهای صنفی(قطعه‌سازان) رو به رو خواهیم شد. از سوی دیگر باید به صراحت اعلام کرد تا زمانی که خودروسازان منابع خود را با تولیدکنندگان قطعه پرداخت نکنند قطعه برای آنها تولید و تامین نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.