کد مطلب: ۳۰۳۱۶۳

کوه زباله برای مازندران فرصت است اگر&#۸۲۳۰;

کوه زباله برای مازندران فرصت است اگر…

مدیر سازمان مردم نهاد جوانان وارث زمین محمودآباد گفت: دپوی زباله به صورت کنونی، ذره ذره به کوهی عظیم در نقاط مختلف مازندران تبدیل شده اما تصمیمی درست برای کنترل و مدیریت زباله‌ها گرفته نشده است.

شاهین دهستانی با بیان این که معضلی که به آرامی تبدیل به کوهی بزرگ در نقاط مختلف استان شده، باید با مدیریتی صحیح کنترل شود، اظهار کرد: این روزها در کنار داغ‌ترین خبرهای اقتصادی و سیاسی ایران می‌توان به یکی از معضلات فراموش‌نشدنی که سال‌ها گریبان یکی از سبزترین استان‌های ایران را گرفته است اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دهستانی تصریح کرد: با نگاهی گذرا به سطح زندگی مردم در کشورهای اروپایی و صنعتی دنیا متوجه می‌شویم که آنها علاوه بر استفاده فراوان از تجهیزات و مصنوعات که منجر به تولید زباله می‌شود کنترلی صحیح در مدیریت پسماند داشته و به اندازه‌ای ایده‌آل است که صنعت بازیافت زباله را برای این کشورها به یکی از پول‌سازترین صنایع تبدیل کرد.

این فعال محیط زیست با اشاره به این‌که این روند قطعا می‌تواند به اتفاقات خوشایندی برای آن کشورها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: پیشرفت در کشورهایی که کنترل صحیح بر زباله خود دارند تا حدی شتاب برداشته که برخی از کشورهای اروپایی به سمت واردات زباله از کشورهای فقیر آفریقایی تمایل پیدا کردند.

سرمایه‌هایی که از بین می‌روند

دهستانی در ادامه گفت: اما در ایران هرگز تصمیمی درست برای کنترل و مدیریت زباله‌ها گرفته نشد و هر روز شاهد از بین رفتن و دپو شدن این سرمایه عظیم بوده که اگر به صورت جدی به آن نگاه شود می‌تواند بخشی از مساله بهداشت، سلامت، محیط زیست و اشتغال جامعه را برطرف کند.

وی تصریح کرد: مازندران با دارا بودن خاک حاصلخیز و آب و هوایی مطلوب می‌تواند یکی از برترین مراکز صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری به تمامی نقاط دنیا باشد اما این روزها شاهد از بین رفتن داشته‌های استان هستیم.

مدیر سازمان مردم نهاد جوانان وارث زمین محمودآباد افزود: مدیریت نادرست و ناکارآمد در اجرای برنامه‌ها، جلسات تکراری و رزومه ساز و گزارش‌های غلط از جمله دلایل عقب ماندگی این استان در بحث حل بحران زباله است.

فرهنگ‌سازی در خانه‌ها از اساسی‌ترین راه حل‌ها برای دفع زباله است

دهستانی با اشاره به راهکار حل این معضل با بیان این‌که بحث فرهنگ‌سازی در خانه‌ها را در دستور کار قرار دهیم، یادآور شد: اساسی‌ترین راه فرهنگ سازی در خانه‌هاست، صدا و سیما، رسانه‌ها، بهداشت و درمان، محیط زیست، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگان‌ها باید در جهت فرهنگ‌سازی کاهش تولید زباله که نخستین قدم برای حفظ سرزمین سبز مازندران است، اقدام کنند.

وی افزود: حواسمان باشد تنها اگر ادارات تابع استانداری مازندران و ادارات کل این استان، در بحث زباله و مصرف کاغذ دقت عمل بیشتری به خرج دهند بخشی از معضل میزان زباله در این استان برطرف می‌شود و مازندران می‌تواند تبدیل به قطب تولید خاک گلدان و کمپوست شود.

دهستانی در پایان گفت: با تقویت کارگاه‌های صنعتی بازیافت زباله‌های خشک که تعدادشان کم هم نیست، می‌توان به یکی از قطب‌های بازیافت زباله تبدیل شده و درآمدی سرشار را برای این استان به وجود آورد، دپوی زباله برای دراز مدت در هر نقطه از این استان همانند خط قرمزی برای تمام خوبی‌ها و آب و هوای تمیز این استان است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.