کد مطلب: ۲۳۱۰۹۷

گردشگری داخلی باید در راستای حمایت از کالای ایرانی مورد توجه قرار گیرد

گردشگری داخلی باید در راستای حمایت از کالای ایرانی مورد توجه قرار گیرد

عضو شورای عالی استان‌ها با اظهار تاسف از آمار بالای خروج گردشگران در تعطیلات نوروز به یکی از کشورهای همسایه خواستار توجه به گردشگری داخلی شد.

بهروز جعفری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی استان‌ها در چهارمین اجلاس پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) اظهار کرد: صاحب نظران مسائل فرهنگی و اجتماعی اعتقاد دارند در قرن حاضر بدون مشارکت 3 رکن اصلی جامعه یعنی دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی اداره جوامع شهرها و کشورها غیرممکن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه همه ما دغدغه اصلی‌مان اداره جامعه و خدمات رسانی به مردم به بهترین شکل است، گفت: مساله ریشه‌ای در حل دغدغه اصلی ما اهمیت فرهنگ، فرهنگسازی اجتماعی و مشارکت است که در اصل، اهمیت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را می‌رساند.

جعفری تصریح کرد: اگر بستر مهیا شود و نهادها با کمیسیون همکاری کنند، در این صورت وارد فرهنگ و فرهنگسازی با محوریت اسلام و آرمان‌های انقلاب می‌شویم.

وی افزود: قرآن و دین اسلام کامل‌ترین هدایت کننده زندگی هستند و نباید با دستورات فرهنگی ما منافاتی داشته باشند.

عضو شورای عالی استان‌ها فرهنگ و فرهنگسازی را یک ریشه اصلی خواند و تأکید کرد: برای اداره سرمایه‌های انسانی در دهه‌های اخیر این موضوع مورد کم توجهی واقع شده است که آن باعث مشکلات عدیده‌ای در جامعه بشری شده است
جعفری با اشاره به اینکه در جلسات و مباحث عمومی مشکلی که مطرح می‌شود در آخر به کاستی‌های فرهنگی ختم می‌شود، تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها، شورای شهر و شهرداران که در رأس امور هستند باید به این امر با جدیت نگاه کنند و در آیین نامه‌ها و تبصره‌ها مهندسی فرهنگی لحاظ شود.

وی با اشاره به برخی سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری افزود: امام می‌فرمایند فرهنگ مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های یک ملت است و رهبر انقلاب هم تاکید دارند که فرهنگ هویت و روح یک ملت است و در حاشیه اقتصاد و سیاست نیست، بلکه اقتصاد در حاشیه فرهنگ است.

عضو شورای عالی استان‌ها با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن مهندسی فرهنگی گفت: این موضوع یکی از راهبردهای مقابله با جنگ نرم و رخنه فرهنگی خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه جنگ نرم در کشور ریشه دوانده است، تصریح کرد: باید در مقابل این پدیده ایستادگی کنیم و شوراهای شهر و شهرداری‌ها اهداف کاربردی را در نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد و اشتغال امری بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: در کمیسیون فرهنگی یک مقوله بسیار مهم در امر اقتصاد و اشتغال برای کشور وجود دارد که همان صنعت گردشگری است.

عضو شورای عالی استان‌ها افزود: بر اساس آمار سازمان گردشگری، سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی حدود 119 میلیون دلار است که پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 به 4 درصد افزایش یابد.

جعفری افزود: مطابق آمار منتشره از سوی سازمان جهانی گردشگری، گردشگری ایران در سال گذشته 12 درصد رشد داشته است، در حالی که رشد جهانی 4 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: شوراهای شهر به عنوان برنامه ریز و ناظر شهرها می‌توانند برای احیا، حفظ و نگهداری آثار، بناها و اماکن تاریخی در توسعه شهری با سازمان میراث فرهنگی همکاری داشته باشند.

عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به نامگذاری سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: این شعار یک موضوع کلی است و همه جوانب از دیدگاه رهبر انقلاب به ظرافت در نظر گرفته شده است که می‌توان به این نتیجه رسید صنعت گردشگری به نوعی کالای ایرانی است و باید حمایت شود.

جعفری با اظهار تاسف از بالا بودن آمار خروج گردشگران به یکی از کشورهای همسایه در سال 97 گفت: باید سعی شود تا گردشگران از مکان‌های دیدنی کشور حمایت کنند و به نوعی کالای ایرانی را برای خرید خود انتخاب کنند چراکه فرهنگ دینی و انقلابی کشور هم کالای ایرانی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف کمیسیون فرهنگی تسهیل فرآیند جذب سرمایه و سرمایه‌گذار به منظور بهبود و مهیاسازی زیرساخت‌های گردشگری است، افزود: در این راستا وجود موهبت‌ها و فرصت‌هایی مثل تبریز 2018 که به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده می‌تواند پله ترقی برای منطقه آذربایجان و برای برنامه‌های آتی کشور باشد.

عضو شورای عالی استان‌ها با اظهار تاسف از اینکه بدهی دولت به شهرداری‌های منطقه ارسباران از بابت پروانه رایگان مربوط به زلزله سال 91 هنوز پرداخت نشده است، گفت: مردم همچنان در مشکلات به سر می‌برند.

جعفری در پایان با اشاره به یکی از آیات قرآن کریم گفت: سیر و سیاحت سبب عقلانیت و بالا رفتن سطح اندیشه و آگاهی می‌شود و این همان عنصری است که بی تردید سنگ بنای رشد و توسعه زندگی انسانی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.