کد مطلب: ۴۰۹۱۴۳

آخرین گزارش هلال احمر از زلزله آذربایجان شرقی / تامین سوخت مناطق زلزله‌زده مشکلی ندارد

آخرین گزارش هلال احمر از زلزله آذربایجان شرقی / تامین سوخت مناطق زلزله‌زده مشکلی ندارد

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در تشریح آخرین گزارش زلزله بامداد امروز در آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است که ۷ روستا بیشترین آمار تخریب را داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر آخرین گزارش زلزله بامداد امروز (جمعه) در آذربایجان شرقی را تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرتضی سلیمی گفت: ساعت ۲:۱۷ صبح امروز زمین‌لرزه ۵٫۹ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین تا شعاع ۳۰ کیلومتری کانون زلزله یعنی استان آذربایجان شرقی ، ترک و سراب را لرزاند. پس‌لرزه‌ها تاکنون ۵۷ مورد گزارش شده است که بزرگترین آنها ۴٫۸ ریشتر و در ساعت ۳:۰۲ بامداد در منطقه ترکمانچای سراب بوده است.

وی افزود: این زمین‌لرزه را ۶ شهر و ۱۴۵ روستا با جمعیت ۱۲۱ هزار و ۳۰۷ نفر حس کردند. صبح امروز هموطنان شهرهای میانه، سراب، ترک، ترکمنچای، بستان آباد، هشترود از استان آذربایجان شرقی، روستاهای ورنکش، بالسین، گاوینه رود، شورابیل سراب، تینعلی و از استان اردبیل شهرهای نیر، کوثر و سرعین زمین‌لرزه را حس کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: ۳۴ تیم عملیاتی و ارزیاب شامل ۱۱۰ نفر به مناطق مختلف استان‌های زلزله‌زده شمال غرب ایران اعزام شدند و تاکنون تخریب ۴۰ خانه و ترک دیوار برخی خانه‌ها در برخی از روستاها، ریزش کوه در محورهای مواصلاتی، آتش‌سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه گزارش شده است. ضمن اینکه دو بالگرد هم برای ارزیابی دقیق‌تر و در صورت لزوم برای امدادرسانی به منطقه اعزام شده اند.

وی افزود: ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند. تاکنون ۳۳۲ نفر مصدوم شده‌اند؛ ۶۵ نفر بر اثر آوار و ۲۷۴ نفر بر اثر ترس.

سلیمی گفت: تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است که ۷ روستا بیشترین آمار تخریب را داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است. در این ارزیابی‌ها مشخص شد ۴۰ خانه در روستاهای ورنکش، ترکمانچای و ترک تخریب کامل شدند، علاوه بر اینکه ترک‌خوردگی دیوارها و ریزش برخی از اماکن در ۱۴ روستا گزارش شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، وی اظهار کرد: اسکان اضطراری در مدرسه روستای ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه و سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده. با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.

تامین سوخت مناطق زلزله‌زده مشکلی ندارد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: سوخت مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی به طور کامل تامین می‌شود و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد.

فاطمه کاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت سوخت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: سوخت کافی در منطقه وجود دارد و هیچ کمبودی به لحاظ تامین سوخت مورد نیاز جایگاه‌ها و مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از تاسیسات و جایگاه‌های مناطق زلزله‌زده دچار آسیب نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت سوخت‌رسانی در جایگاه در شرایط نرمال است و هیچ مشکلی در این خصوص نیز وجود ندارد.

به دنبال زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد امروز در آذربایجان شرقی بیش از ۴۰ پس لرزه در این استان رخ داده که طبق اطلاعات منتشر شده در مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران تا ساعت ۹ و ۴ دقیقه صبح امروز حدود ۴۰ پس‌لرزه با شدت ۲.۵ تا ۴ ریشتر در منطقه ترکمنچای آذربایجان شرقی به وقوع پیوسته است.

همچنین دو لرزه با بزرگای ۲.۵ و ۲.۹ در سراب رخ داده و گردکشانه آذربایجان غربی نیز ساعت ۲.۳۷ لرزه‌ای به بزرگای ۴.۸ داشته است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.