کد مطلب: ۳۱۹۹۱۳

گسترش محدوده فرونشست در شهر تهران

گسترش محدوده فرونشست در شهر تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با اشاره به دلایل فرونشست زمین در پایتخت گفت: گزارش سازمان نقشه‌برداری حاکی از گسترش محدوده فرونشست در شهر تهران است.

احمد صادقی با اشاره به پدیده فرونشست زمین در شهر تهران اظهار کرد: شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که بیش از ۱۵ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده و زیرساخت‌های صنعتی و تأسیساتی فراوانی در این کلان‌شهر وجود دارد؛ مستعد وقوع این پدیده مخرب است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: تغییرات شرایط آب و هوایی، افت شدید سطح ایستابی، استفاده بی‌رویه از منابع آبی در مصارف کشاورزی و صنعتی از عمده‌ترین دلایل پتانسیل خطر فرونشست در تهران است.

وی ادامه داد: در گزارش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، به استناد اندازه‌گیری‌های صورت‌گرفته توسط سازمان نقشه‌برداری کشور، در جنوب غرب شهر تهران یک ناحیه فرونشست مورد شناسایی قرار گرفته که بیشترین مقدار نشست آن طی ۸ سال (بین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ شمسی) به ۱۷۱ سانتیمتر و یا به عبارت دیگر به حدود ۲۱ سانتیمتر در سال رسیده است.

صادقی اظهار کرد: تحلیل‌های انجام‌گرفته در نیمه دوم سال ۹۶ توسط سازمان نقشه‌برداری کشور، حاکی از گسترش محدوده فرونشست در شهر تهران است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: با توجه به گسترش فرونشست و نیز افزایش نرخ آن باید برنامه‌ریزی جدی در خصوص جلوگیری از تشدید خطر فرونشست در شهر تهران صورت پذیرد؛ از آنجایی که خطر و وضعیت آن شناسایی شده و مشخص است بر همین اساس باید هشدارهای لازم به مدیران و مسئولان داده شود.

صادقی در مورد تدابیر و اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه نیز تصریح کرد: با توجه به خطر وقوع پدیده فرونشست ناحیه‌ای مربوط به تغییرات تراز آب زیرزمینی در شهر تهران، این سازمان در راستای وظایف ذاتی به منظور شناخت خطرات و کاهش خطرپذیری شهر در برابر مخاطرات طبیعی، پروژه تهیه برنامه جامع کاهش آسیب‌های پدیده فرونشست ناشی از تغییرات تراز آب زیرزمینی در شهر تهران را از طریق کمیته پژوهشی مدیریت ایمنی و بحران شهرداری تهران (مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران) با مشخصات ارائه شده در دستور کار دارد.

این مقام مسئول در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بیان کرد: در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تخصصی، اجرایی و مراکز علمی و پژوهشی در محل وزارت کشور و با حضور وزیرکشور برگزار شد اقدامات اجرایی و دستگاه مسئول و متولی آنها مورد تأکید قرار گرفته و تصویب و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، کارگروه ویژه کاهش اثرات فرونشست زمین ناشی از تغییرات سطح آب زیرزمینی در شهر تهران با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان و جلب همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های ذیربط به منظور پیشگیری از تشدید پدیده فرونشست در شهر تهران فعالیت خود را آغاز کرده است.

صادقی تأکید کرد: این کارگروه با مشارکت و حضور نمایندگان سازمان‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نقشه‌برداری کشور، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب، استانداری تهران جلسات متعدد بحث را برگزار و راهکارها و اقدامات اجرایی مرتبط با کاهش اثرات ناشی از پدیده فرونشست زمین را احصاء کرده است. راهکارهایی مانند پایش پدیده فرونشست، مدیریت فاضلاب، بازبینی در آبیاری فضای سبز شهری، ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌ها برخی موارد احصای شده در کارگروه است.

وی یادآور شد: با توجه به نقش و ضرورت تفکیک سیستم دفع آب باران از سیستم دفع فاضلاب در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و پیشگیری از تشدید و کاهش اثرات ناشی از پدیده فرونشست زمین در شهر تهران و ضرورت اطلاع‌رسانی به متقاضیان صدور پروانه ساختمانی آگاهی بخشی به مالکان و متقاضیان صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران نیز اجرا می‌شود.

منبع: آنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.