کد مطلب: ۶۸۳۲۸۱

ماجرای گشت بارداری چیست؟/ جزئیات سامانه ملی باروری سالم

ماجرای گشت بارداری چیست؟/ جزئیات سامانه ملی باروری سالم

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت هدف دولت از راه‌اندازی سامانه ملی باروری سالم تسهیل خدمات به مادران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد: سامانه ملی «باروری سالم» باهدف هوشمندسازی خدمات بهداشتی-درمانی حوزه سلامت مادران باردار و درمان ناباروری راه‌اندازی می‌شود. چیزی تحت عنوان « گشت بارداری » در مراکز بهداشتی و درمانی وجود ندارد. کلیه خدمات ازطریق سامانه یکپارچه باروری سالم ارائه می‌شود.

ایسنا گزارش داد، پدرام پاک‌آیین با اشاره به اجرای ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این وزارتخانه برای حمایت از سلامت مادر باردار، ارتقاء مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری، زایمان ایمن و هوشمندسازی خدمات بهداشتی ـ درمانی حوزه سلامت مادران اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای ملی و یکپارچه کرده است.

در این سامانه، اطلاعات مادران باردار و همین‌طور افراد نابارور و خدماتی که مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌ها، مراکز درمان ناباروری و مراکز تصویربرداری در بخش دولتی و خصوصی به اشخاص ارائه می‌کنند، ثبت و ارزیابی می‌شود.

پاک‌آیین با اعلام اتصال این سامانه الکترونیک به سامانه‌های نظام پزشکی، بیمه‌ها، ‌سامانه «سپاس» و سامانه «سیب» که بانک اطلاعاتی مرجع سلامت به شمار می‌آید، همچنین آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری تصریح کرد: سامانه حاضر، سامانه‌ای پیشرو برای ارتقای مراقبت‌ها و خدمات مبتنی بر سلامت مادر و کودک از یک سو و مؤثرسازی درمان ناباروری از سوی دیگر است.

وی همچنین با رد برخی شایعات گفت: چیزی تحت‌عنوان «گشت بارداری» در مراکز بهداشتی و درمانی وجود ندارد و کلیه خدمات بهداشتی، درمانی و مشاوره‌ای درباره بارداری و درمان ناباروری در سطوح مختلف توسط پزشکان، ماماها و بهورزان به‌طور حضوری یا از طریق سامانه یکپارچه باروری سالم ارائه می‌شود.

سامانه باروری سالم چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود به امکانات سامانه باروری سالم اشاره کرد و گفت: کاربران اعم از مادران باردار و افراد نابارور، از طریق این سامانه می‌توانند خدمات مشاوره‌ای تلفنی رایگان و پیامک‌های مراقبتی دریافت کنند.

پدرام پاک‌آیین افزود: ارتباط بین این سامانه و تغییر در مرجع صدور مجوز سقط جنین را تکذیب می‌کنم. پیش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، انجام سقط جنین جز در مواردی که به موجب قانون استثنا بود، ممنوع بود و تصمیم به این اقدام در اختیار والدین یا پزشکان نبود.

این موضوع همواره در صلاحیت مراجع قضایی قرار داشته و از طریق پزشکی قانونی صورت می‌گرفته است. نظام سلامت در این مورد ذیصلاح شناخته نمی‌شده است.

پاک‌آیین با ارائه توضیحاتی بیشتر درباره سامانه ملی باروری سالم ادامه داد: از زمانی که مادر باردار به پزشک مراجعه می‌کند و درخواست آزمایش یا سونوگرافی صورت می‌گیرد، نتایج در این سامانه ثبت و مجموعه اقدامات در آن بارگذاری می‌شود.

وی با بیان این که یکی از امکانات این سامانه، پنل یکپارچه نسخه‌نویسی الکترونیک است، گفت: پزشکان صرف‌نظر از این که بیمار آنها تحت پوشش کدام یک از بیمه‌ها باشد، می‌توانند با امضای دیجیتال از خدمات یکپارچه این سامانه استفاده کنند.

هدف وزارت بهداشت تسهیل خدمات به مادران است

سخنگوی وزارت بهداشت، سیاست وزارت بهداشت در حوزه جمعیت را آسان‌سازی و ارزان‌سازی دسترسی مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی به تسهیلات و خدمات مشاوره‌ای پزشکی و گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه‌ زایمان آنها دانست و گفت: درمان ناباروری و تقویت نهادها و مؤسسات تخصصی این حوزه از اولویت‌های وزارت بهداشت است.

پدرام پاک‌آیین همچنین از برنامه این وزارتخانه برای توسعه مراکز درمان ناباروری خبر داد و افزود: در هر نقطه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، دست کم یک مرکز سطح دو درمان ناباروری ایجاد می‌شود تا دسترسی مردم به این خدمات آسان و ارزان شود.

پاک‌آیین گفت: خوشبختانه کمتر از ۲۵‌درصد زوجین نابارور نیازمند درمان تخصصی مانند آی‌وی‌اف هستند و بخش بیشتری از آنها با درمان ساده‌تر، فرزندآوری خواهند داشت.

وی عقیم‌سازی دائم زنان و مردان و یا مواردی را که احتمال برگشت‌پذیری در آنها ضعیف یا بسیار دشوار باشد، به‌دلیل عوارض پزشکی مطابق قانون ممنوع خواند و اضافه کرد: مواردی که بارداری برای مادر اولا خطر جانی یا عوارض جسمی جدی داشته باشد، ثانیا راه دیگری نداشته و ثالثا دفع ضرر با پیشگیری‌های موقت ممکن نباشد، از این قاعده مستثناست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد عظیم پور

    چه حمایتی من چهارتا بچه دارم به هیچ کدوم شناسنامه ندادید با اینکه ایرانی هم هستم بچه هام از وقت مدرسه شون گذشته نمیتونم براشون کاری کنم حتی یارانه ندارند دل ملت به چی خوش می‌کنید

  • ناشناس

    اره با این زینه ها انتظار دارن مردم بچه دار هم بشن یا الکی میگن درمان نا باروری زیر پوشش بیمه من خواهرم با ردار نمیشه هر دفعه کلی هزینه میکنه هر دفعه بیست از قبل بنده خدا شوهرش هم کار گر دیگه بی خیال شد آه راستی این درمان های رایگان کجاست معرفی کنید

  • ناشناس

    اگه پوشک و پزشک هر ماهش رو تقبل می کنید همه حاضرن بچه دار بشن