کد مطلب: ۷۹۲۳۹۱

گواهی شمش طلا ارزش بازار صندوق‌های طلا را افزایش می‌دهد

گواهی شمش طلا ارزش بازار صندوق‌های طلا را افزایش می‌دهد

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد: گواهی شمش طلا، ارزش بازار صندوق‌های طلا را افزایش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اثرات معاملات گواهی شمش طلا اظهار نظر کرد.

ناصرپور گفت:صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نزدیک ۱۵تا۱۶ هزارمیلیارد تومان است که با امکان سرمایه‌گذاری در معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا،ارزش بازارصندوق هابه میزان قابل توجهی افزایش یابد.

علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: پیش از راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا، تجربه معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا نیز وجود داشت که این معاملات از رونق مطلوبی برخوردار است.

ناصرپور افزود: در بازار طلا با توجه به آنکه ضرب سکه طبق قانون تنها در اختیار بانک مرکزی است در برخی مواقع که با رشد تقاضا مواجه هستیم، بعضاً محدودیت‌هایی در طرف عرضه در بازار طلا وجود دارد اما این موضوع در خصوص بازار شمش طلا وجود ندارد و یک مزیت به شمار می‌رود.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: راه‌اندازی بازار گواهی سپرده شمش طلا با توجه به اینکه شرکت‌های متعددی در بخش تولید شمش فعال هستند و انحصاری در بخش تولید و عرضه وجود ندارد، معاملات جذابی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

او افزود: همچنین شرکت‌های تولیدکننده شمش طلا برای فروش طلایی که تولید می‌کنند، همواره با چالش‌هایی مواجه بوده و از دیرباز این شرکت‌ها تمایل داشتند که در یک بازار شفاف و رقابتی که در دسترس عموم مردم باشد، اقدام به فروش شمش طلا کنند که معاملات گواهی سپرده شمش طلا به این چالش تولیدکنندگان پایان می‌دهد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه با راه‌اندازی این معاملات در بورس کالا هر شرکتی که شمش طلا با حداقل عیار ۹۹۵ و استانداردهای اعلامی بورس تولید می‌کند، امکان عرضه دارد، اظهار داشت: شرکت‌های تولیدی می‌توانند با انتقال محصول خود به انبارهای پذیرفته شده در بورس کالا، اقدام به عرضه کرده و عموم مردم و سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند به آسانی اقدام به خرید گواهی شمش طلا کنند.

ناصرپور با اشاره به مزیت‌های گواهی سپرده شمش طلا عنوان کرد: طلا یک کلاس دارایی است که می‌تواند در کنار سایر کلاس‌های دارایی همچون سهام، املاک و سایر کلاس‌ها، بخشی از سرمایه‌گذاری را به سمت خود جذب کند.

به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، وجود بازار نقد شمش طلا همسو با راه‌اندازی بازار آتی شمش طلا در کنار گواهی سپرده بر پایه این دارایی، می‌تواند جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی طلا را دوچندان کند.

ناصرپور در پایان با بیان اینکه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا برای خرید شمش طلا نیز مجوز داده‌ایم، تاکید کرد: مارکت کپ (ارزش بازار) صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نزدیک ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان است که با امکان سرمایه‌گذاری در معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، ارزش بازار این صندوق‌ها می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.