خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۸۹۷۸

طرح «یارانه آمریکایی» در ایران / معرفی جایگزین احتمالی یارانه نقدی

طرح «یارانه آمریکایی» در ایران / معرفی جایگزین احتمالی یارانه نقدی

«ارائه یارانه شبه نقدی روی غذا می‌تواند گام مناسبی برای رفع فقر در ایران باشد؛ به شرط اینکه از نظام کوپنی سابق درس عبرت گرفته و به‌جای آن از ظرفیت‌های فناوری استفاده‌ شود تا فروش دوباره کالاهای توزیع‌شده به حداقل برسد.» این بخشی از جایگزین جدید طرح یارانه نقدی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از پیشنهاد رفراندوم یارانه در مجلس هر روز مباحث جدیدی در این مورد مطرح می‌شود.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس هم از گزینه یارانه‌های شبه نقدی، به‌جای پرداخت مستقیم پول نقد رونمایی کرد که به نوعی می‌تواند یارانه پدرانه باشد.

اما این طرح چه می‌گوید؟

نویسندگان گزارش به‌گفته خودشان آموزه‌هایی را از تجربه آمریکا برای ایران استخراج کرده‌اند و تأکید دارند: ارائه یارانه شبه نقدی روی غذا می‌تواند گام مناسبی برای رفع فقر در ایران باشد؛ به شرط اینکه از نظام کوپنی سابق درس عبرت گرفته و به‌جای آن از ظرفیت‌های فناوری استفاده‌ شود تا فروش دوباره کالاهای توزیع‌شده به حداقل برسد.

آن طور که همشهری روایت کرده، پیشنهاد این پژوهشگران این است که می‌توان مانند برنامه کمک غذایی مکمل، به جای مشخص کردن اجناس خاص برای استفاده مشمولان یارانه، با تعداد زیادی خرده‌فروش مواد غذایی قرارداد منعقد شود و مشمولان یارانه، محدود به خرید مواد غذایی از این فروشگاه‌ها شوند تا در این صورت، افراد در انتخاب کیفیت اجناس مصرفی آزادی داشته و جلوی فساد در توزیع کالاها گرفته شود.

در بخشی از این گزارش اشاره شده که یکی از معایب یارانه نقدی این است که می‌تواند در مکان‌های دورافتاده باعث ایجاد تورم محلی شود؛ به‌عنوان مثال اگر به ۵۰درصد از اهالی یک روستا یارانه نقدی پرداخت شود، قیمت لوازم زندگی در آن محل افزایش می‌یابد و افرادی که مشمول یارانه نیستند، متضرر می‌شوند.

نویسندگان این گزارش به تناقض در برنامه کمک موقت به خانوارها اشاره می‌کنند که براساس آن با هدف تشویق افراد به بازگشت به کار، حمایت‌ها به‌صورت حداکثر پنج‌ساله تعریف می‌شود. این در حالی است که موقت بودن حمایت ها باعث می‌شود افرادی که اصلاً توان بازگشت به‌کار ندارند مانند معلولان، بعد از اتمام دوره، دچار مشکل شوند.

بر این اساس تناقض رخ داده ممکن است در تعریف نظام حمایتی ایران نیز به‌وجود بیاید، اما مرکز پژوهش‌های مجلس اذعان می‌کند که آسان‌ترین روش برای حل این مشکل بهبود شناسایی افراد است؛ به‌نحوی که تفاوت میان افرادی که می‌توانند به‌کار بازگردند و افرادی که نمی‌توانند، آشکار شود؛ در غیراین صورت باید مقداری خطا را از سوی سیستم پذیرفت تا از محروم ماندن فقرای واقعی جلوگیری شود.

بازوی تحقیقاتی مجلس تأکید دارد؛ یارانه شبه ‌نقدی در برخی شرایط مطلوب تر از یارانه نقدی است، اما باید توجه کرد که به‌طورکلی آفات اجرایی بیشتری نسبت به یارانه نقدی دارد؛ برای مثال فساد از سوی مجری در یارانه شبه نقد آسان‌تر است و برداشتن بخشی از یارانه ۴۵هزار تومانی عملاً ممکن نیست، اما برداشتن یک مقدار روغن و مرغ یارانه‌ای آسان است. در مقابل، اگر یارانه شبه نقدی به‌صورت کارت اعتباری اجرا شود، این مشکلات از بین می‌روند؛ به همین دلیل باید به نحوه اجرای یارانه شبه نقدی توجه مضاعف شود.

جزئیات بیشتر این طرح را در گزارش « یارانه پدرانه » بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • منتقد

    از ملت میپرسید؟ جواب : بهتون میگن نه یارانه نقدی بدین‌ که چارتا محتکر و گرانفروش‌ چشمش به همین ده‌شاهی بیفته صد برابر اجناس رو گرونتر بکنه و نه غیر نقدی مثل مواد غذایی که توش‌ دستبرد بشه و بازم همون دزدی و همون آش و همون کاسه – فقط تورم را مهار و قیمت اجناس را به قیمت واقعی به مردم بدین‌ و واسه مهار تورم اول از داخل دستگاه اجرایی خوده دولت اصلاحات باید صورت بگیرد- مثل اداره آب و برق که هر چهار ماه به قبض‌هاشون اضافه میشه

  • منتقد

    نه یارانه نقدی میخوایم نه غیر نقدی اگه راست میگین و به فکر مردم هستید این که دیگه نیازی به نظر دادن یک فیلسوف نداره – تورم را مهار و دست گرانفروشان و محتکران نیمه دولتی + دولتی + خصوصی و هر کسی که در این بدبختی نقشی داره کوتاه کنید از اون طرف کار واسه امرار معاش مردم جور کنید نه اینکه اول برین سراغ کوله‌بر و قاچاقچی که چرا قاچاق‌ میکنی؟ جوابش‌ مثل روز روشنه

  • ناشناس

    نه تورا خدا روزی صدتانقشه واسه یارانه ما بدبخت بیچارههانکشین

  • ناشناس

    بسم الله سلام. یاران نقدی پول خیلی درست است
    و هیچ خلفی ندارد والسلام تشکر درود

  • ناشناس

    فقط این قلم کم بود که دیدیم

  • ناشناس

    احسنت آفرین مگه چقدر هست ۴۵ تومان که دارن واسه دادنش نقشه میکشن خاک تو سر ما که محتاج همینشم هستیم به والله که باید اسم کشور بزارن کشور بد بختی به خدا که نمی‌دونم اینا چرا مارو از یارو هم نفهم تر گیر آوردن

  • شفیق کارگر

    فراموش نکنید همجین طراح های ما رو بدبخت کرد خداوکیلی من کارگرم شما اگه راسا میگین تورم رو مهار کنید میدونم که نمیتونید این طرخ ها فقط فرار رو به جلوست…!

  • ای عجبا

    اولا اینا که کلا آمریکا رو قبول نداشتن چرا از خودشون طرح نمیدن چون بلد نیستن!
    دوما کشورداری با وام و بدهی و یارانه، بعیده عاقبت خوبی داشته باشه، البته کار رو به جایی رسوندن که چاره ای جز اینکار ندارن!!

  • ناشناس

    کشور ما در چند سال اخیر دچار تورم ۵۰ درصد بعدش گروهی نگران نوسانات کوتاه مدت قیمتی تو روستاهای دور دست هستند با این کار به راحتی همین یارانه نقدی هم میشه یک رانت تازه برای دوستان، یارانه نقدی ایجاد تورم نمیکنه یارانه قیمتی و رانت هستش که برای مردم مشکل ایجاد می‌کنه میتونید همه یارانه ها رو آزاد کنید و در عوضش پولش رو به مردم بدین تا خودشون تصمیم بگیرند.

  • ایرانی ام

    شما اگر راس میگین حقوق کارگر ایرانی رو ب ۱۸تومن برسونید مال کارگرانی ک معلوم نیس از کجا اومدن رو همون ۶تومن بدید واین ک این بگفته خودتون یارانه پدرانه پول این یارانه فقط ی روغن ۴لیتری رو میشه خریدو بس