کد مطلب: ۱۲۴۵۸۷

۴ میلیارد دلار فاینانس برای دو پروژه مهم در هرمزگان

۴ میلیارد دلار فاینانس  برای دو پروژه مهم در هرمزگان

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از ۴ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای دو پروژه مهم ساخت پالایشگاه بهمن گنو و نیروگاه بندرعباس در استان هرمزگان خبر داد.  محمد خزاعی در حاشیه سفر به بندرعباس  با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در یک جمله مسئول مذاکره، پیگیری و بررسی تأمین

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از ۴ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای دو پروژه مهم ساخت پالایشگاه بهمن گنو و نیروگاه بندرعباس در استان هرمزگان خبر داد.

محمد خزاعی در حاشیه سفر به بندرعباس با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در یک جمله مسئول مذاکره، پیگیری و بررسی تأمین منابع مالی خارجی برای کشور است، اظهار کرد: بانک‌های توسعه‌ای مثل بانک توسعه اسلامی، زیرساخت آسیا، بانک جهانی، بانک مرکزی و غیره بر اساس سرمایه‌گذاری خارجی و همین‌طور فاینانس‌هایی که برای کشور تدارک می‌شود با ما همکاری می‌کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ پروژه از منابع بانک توسعه اسلامی در این استان به مبلغ بیش از ۲۳۳ میلیون دلار در حال اجرا است و مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است که شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برای ثبت شبکه آب ملی جگین و آب‌رسانی از بندرعباس به قشم، گسترش کارگاه‌های کشتی‌سازی بندرعباس، افزایش اعتبار سد جگین و سد سرنی بخشی از تلاش‌های است وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه‌گذاری انجام داده است.

خزاعی با اشاره به اینکه ۴۲ پروژه قابل‌عرضه و سرمایه‌گذاری شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: در کل ۱۶ پروژه از محل سرمایه‌گذاری خارجی غیر از فاینانس در این استان در حال اجراست.

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران حجم کل سرمایه‌ای مصوب را حدود ۴ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: نزدیک به یک میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های مصوب تاکنون جذب شده که بر اساس اطلاعاتی که از بانک مرکزی برای ورود ماشین‌آلات به‌دست‌آمده نرخ خوبی بوده و طبیعی است که تمامی منابع مالی یک سرمایه‌گذاری یکجا وارد کشور نشده و طی چند سال این امر محقق می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای ادامه این روند اضافه کرد: در حال حاضر برای دو طرح عمده به دنبال تدارک از منابع مالی خارجی به‌صورت وام خارجی و فاینانس هستیم که یکی ساخت پالایشگاه بهمن گنو است که در خصوص بیش از دو میلیارد و دویست میلیون دلار با اگزیم بانک چین مذاکراتی انجام و خیلی از مراحل آن را انجام دادیم و کارهای نهایی این پروژه را در کمیته تأمین راهبری منابع مالی انجام داده‌ایم.

خزاعی با بیان اینکه تهیه و پردازش این پروژه مدت زیادی را به علت رقم سنگینش صرف کرد، تصریح کرد: پشت هرکدام از این نکات ماه‌ها کار و تلاش توسط وزیران و وزارتخانه‌های ذی‌ربط و سازمان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است تا برای تهیه و تأمین منابع مالی منجر به توافقی با یک بانک خارجی شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه روز دوشنبه شاهد کلنگ زدن نیروگاه بندرعباس خواهیم بود، اضافه کرد: دستگاه اجرایی این پروژه، شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی بوده و وزارت نیرو نیز زحمات زیادی کشیده است.

وی با بیان اینکه بنده و همکارانم در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مذاکرات مفصلی را در خصوص این پروژه انجام دادیم، اظهار کرد: هزینه طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که تمام کارهای آن انجام‌شده است.

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه وام این طرح نیاز به مصوبه مجلس داشت که به کمک سازمان مدیریت لایحه آن را تهیه‌کرده، به مجلس بردیم و در مجلس هم به تصویب رسید، بیان کرد: دیگر مشکلی از بابت کارهای بانکی، مصوبات، وزارت اقتصاد، صدور ضمانت‌نامه و غیره وجود ندارد.

خزاعی با بیان اینکه امیدوارم این پروژه به‌زودی بتواند مراحل اجرایی‌اش را آغاز کرده و از این منابع مالی استفاده شود، افزود: اگر در بخش خصوصی پروژه‌ای را برای مشارکت با سرمایه‌گذار خارجی با مدارک کامل به وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه‌گذاری، تنها دو هفته قبل از برگزاری جلسه بعد سرمایه‌گذاری و هیئت سرمایه‌گذاری معرفی کنند قطعاً ضمانت‌نامه و مجوز آن توسط سازمان صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا،معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه تکثیر و تولید بچه ماهی دریایی در قشم با یک سرمایه‌گذار فرانسوی، با بیش از هشتاد درصد پیشرفت در حال انجام است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.