کد مطلب: ۳۰۹۷۵۸

آخرین آمار وضعیت بارندگی کشور

آخرین آمار وضعیت بارندگی کشور

ارتفاع کل ریزش‌های جوی در ۱۴ روز ابتدایی سال آبی جدید به ۲۰۲ میلیمتر رسید.

با آغاز سال آبی و شروع بارش های پاییزی بنا به آمار رسمی دفتر مطالعات منابع آب وزارت نیرو، ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر تا ۱۴ مهر سال آبی ۹۸-۹۷ بالغ بر ۲.۲ میلیمتر ، معادل ۳.۶۲۶ میلیارد مترمکعب اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گفتی است سال آبی اشاره به یک دوره دوازده ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه دارد. سال آبی از نظر طول زمان به مدت دوازده ماه یا یک سال تمام است.

به دلیل بارش های فصل پائیز و زمستان که در خیلی موارد در قالب بارش برف اتفاق می‌افتد و تاخیر در ذوب برف تا اواخر تابستان سال بعد، سال آبی منطبق با سال رسمی نیست. به همین دلیل سال آبی عمدتا مشتمل بر دو سال بیان می‌شود مانند: سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ که در آن نزولات جوی از ابتدای پائیز ۱۳۹۷ تا انتهای تابستان ۱۳۹۸ اندازه گیری می‌شوند.

همچنین مقدار بارندگی سال جاری نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( ۲.۸ میلیمتر) ۲۱.۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته( ۷.۲ میلیمتر) ۶۹.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. حوزه های آبریز واقع در استان مازندران با حدود ۴۸۰ میلیمتر بارندگی، صدر جدول میزان بارندگی تجمعی کشور قرار گرفته است.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.