کد مطلب: ۶۷۱۷۷۲

آخرین اخبار از مذاکرات هسته‌ای/ چقدر با نتیجه برجام فاصله داریم؟

آخرین اخبار از مذاکرات هسته‌ای/ چقدر با نتیجه برجام فاصله داریم؟

در راستای سفر جوزف بورل به تهران برای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها روند مذاکرات دوباره از سرگرفته شد و ایران با اعزام علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به دوحه اولین قدم را در مذاکرات برداشت. این مرحله از مذاکرات حواشی خود را به همراه داشت؛ از مطرح شدن مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گرفته تا چرایی انتخاب قطر برای ادامه روند مذاکرات. برای دریافت اطلاعات بیشتر از آنچه تاکنون رخ داده است این خبر را دنبال کنید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار از مذاکرات چیست؟

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مذاکرات دوحه ادامه مذاکرات وین است؛ در وین به یک متن پیش نویس دست پیدا کردند که چند موضوع بررسی می شود.

این موضوع‌ها از جنس تحریم‌هایی است که آمریکا تلاش می‌کند آنها را حفظ کند و ایران برای منافع مردم به دنبال حذف آنهاست.

بنا شده مذاکرات در کشور همسایه با سرعت بیشتر جلو برود؛ اگر آمریکا آماده رفع تحریم‌ها باشد، انتظار به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات وجود دارد.

ایرنا نوشت، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی گفت: ما علاقه‌مند به مشاهده حل مسائل بین آمریکا و ایران هستیم زیرا این امر به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که مذاکرات با ایران برای احیای برجام از سرگرفته می‌شود و واشنگتن برای حضور در دور جدید مذاکرات غیر مستقیم موافقت کرده است.

البته سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مذاکرات مستقیم ایران و امریکا و تغییر شکل مذاکرات را رد کرد و گفت: این گفتگوها در ادامه فرمتی است که در وین بود یعنی به صورت غیرمستقیم انجام خواهد شد و صرفاً درخصوص موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقی مانده بود.

این رسانه آمریکایی مدعی شد که با این حال این مقام آمریکایی نسبت به نزدیک بودن توافق احتمالی با ایران در مقایسه با شرایط آن در سه ماه گذشته ابراز خوش بینی نکرد.

همچنین مشاور امنیت ملی کاخ سفید که رئیس جمهوری آمریکا را در سفر به اروپا برای شرکت در نشست سران گروه هفت و نیز ناتو همراهی می‌کند درباره مذاکرات احیای برجام گفت: یک توافق روی میز است؛ بستگی به ایران دارد که بخواهد آن را بپذیرد یا نه!

به نقل از ایسنا ، وزارت خارجه قطر ضمن استقبال از مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه اعلام کرد: امیداواریم که مذاکرات دوحه با نتایج مثبت همراه باشد.

این وزارت همچنین تاکید کرد: قطر آماده فراهم کردن فضایی مثبت است تا مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا موفقیت آمیز باشد.

وزیر خارجه فرانسه در تماس تلفنی با همتای قطری خود درخصوص تحولات مذاکرات هسته‌ای با ایران رایزنی کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز گذشته وارد دوحه شد و امروز با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار و درخصوص ایران رایزنی کرد.

امروز (سه شنبه) نیز علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران در راس هیاتی وارد دوحه شد.

واکنش‌های اخیر به ادامه روند مذاکرات در دوحه

روزنامه «کیهان» در زمینه مذاکرات نوشته است: آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در قطر، پیام اشتباهی را به طرف مقابل مخابره می‌کند. آنها گمان خواهند کرد تصمیم تهران محصول اقدام خصمانه آنها در آژانس است و زمینه را برای حرکت‌های خصمانه بعدی هموار می‌کند.

دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ایران گفته است: این دور، دور پایانی مذاکرات است؛ چراکه همه پیشنهادها مطرح شده و در نهایت دو طرف ایران و آمریکا هستند که باید تصمیم سیاسی بگیرند. معتقدم این محتمل‌ترین سناریویی است که ما در روزهای آینده شاهد هستیم.

روزنامه تازه‌تاسیس «آرمان امروز» طی مقاله‌ای با عنوان «مذاکرات ایران و یک منهای ۵» اعلام کرده است که این نشست تنها بین تهران و واشنگتن خواهد بود.

علی بیگدلی، استاد علوم سیاسی در روزنامه «اعتماد» نوشته است: برخی افراد و جریانات گمانه‌هایی را پیرامون مذاکرات مستقیم میان ایران و امریکا در قطر مطرح می‌کنند که به نظرم این گزاره محتمل نیست. او دلیل خود را نیز عدم خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها و تروریسم آمریکا می‌داند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حالا اصلا توافق هم کردن .دلار هم بشه اصلا ده هزار تومن .واقعا چیزی فکر میکنید .یه مشت زالو‌سفت آقا زاده بزارن ارزون بشه .زکی خیال باطل