کد مطلب: ۶۳۷۸۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ورق برگشت!/ تیم هسته‌ای به وین بر می‌گردد؟

ورق برگشت!/ تیم هسته‌ای به وین بر می‌گردد؟

ناگهان ورق برگشت و مذاکراتی که امکان داشت مختومه شود، حالا دوباره نزدیک و در دسترس است. آن هم پس از اینکه «روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرد که تحریم‌‌‌های اعمال شده بر مسکو، مانع همکاری با ایران نشود.» این مهم‌ترین خبر برجامی روز گذشته بود. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ماه گذشته، دیپلمات‌های فعال در وین از نهایی شدن مذاکرات وین خبر می‌دادند و حتی به نظر می‌رسید اواخر بهمن ماه، توافق هسته‌ای امضا شود. گفته می‌شد که ۹۸ درصد متن توافق نهایی شده و همه چیز منتظر تصمیم سیاسی تهران و واشنگتن است.

اما ناگهان هفته گذشته ورق برگشت و روسیه از آمریکا تضمین عجیبی خواست. اینکه تحریم‌های اعمال شده بر مسکو به دلیل حمله به اوکراین مانع همکاری روسیه و ایران نشود. مخالفت آمریکا با این درخواست و اصرار روسیه، مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.

روز پیش وزیر امور خارجه ایران عازم مسکو شد تا با همتای روسی خود دیدار کند. همزمان با امیرعبدالهیان، وزبر خارجه قطر هم عازم مسکو شد. سفری برای بررسی و رایزنی در خصوص آینده برجام. اقتصادنیوز در گزارشی نوشت: احتمالا دلیل حضور وزرای سه کشور می تواند به این معنا باشد که مذاکرات از سطح معاونان فراتر رفته و به سطح وزرا رسیده است.

برای همین شاید بتوان امیدوار بود که اگر مذاکرات وین از سر گرفته شود، مذاکراتی در سطح وزرا باشد و نه معاونان. شاید تنها در این صورت بتوان اطمینان حاصل کرد که مذاکرات یک قدم به جلو حرکت کرده است.

آمریکا به مسکو تضمین داد؟

گفته می‌شد موضوع دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه،‌ رایزنی درباره آینده برجام است. پس از این جلسه بود که سخنگوی کرملین اعلام کرد: ایالات متحده باید اطمینان ایجاد کند که منافع ملی روسیه در توافق با ایران به طور کامل در نظر گرفته می‌شود.

ساعتی بعد از این درخواست، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، بنا به درخواست مسکو برخی مفاد ضروری به متن توافق احتمالی وین اضافه شده‌ تا از همکاری‌های تهران و مسکو در زمینه پروژه‌های هسته‌ای اطمینان حاصل شود.

اما هنوز مشخص نیست که ماجرای برجام و مذاکرات وین به کجا می‌رسد. چون در حالی که وزیر امور خارجه روسیه گفته روسیه تضمین‌های لازم را از امریکا گرفته اما وزارت امور خارجه امریکا می‌گوید تنها معافیت‌های هسته‌ای برای روسیه درنظر گرفته شده است.

ند پرایس اعلام کرد: در صورت احیای برجام، ایالات متحده پروژه‌های همکاری [صلح‌آمیز] هسته‌ای روسیه و ایران را طبق مفاد برجام تحریم نمی‌کند، اما در عین حال به روسیه اجازه نخواهد داد که از برجام به عنوان «راه فرار» برای دور زدن تحریم‌های مربوط به اوکراین استفاده کند.

زمان شروع مذاکرات وین

حالا دوباره وعده از سرگیری مذاکرات و در دسترس بودن آن مطرح شده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: طرف‌‌های حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند.

وزیر امور خارجه ایران هم گفته: در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار را با حمایت همه طرف‌های مذاکره‌کننده در وین نهایی می‌کنیم. البته عبدالهیان اعلام کرده که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به خط پایان رسیده است.

وزیر خارجه چین هم در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان گفت: چین از نهایی‌شدن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.

وعده نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای چندین ماه است که اعلام می‌شود. اما زمان آن مشخص نیست. حتی زمان از سرگیری مذاکرات وین هم هنوز معلوم نیست. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته: الان نمی‌توانم تاریخی برای بازگشت هیات‌ها اعلام کنم. تاریخ بازگشت را هماهنگ‌کننده برجام آقایان بورل و مورا اعلام می‌کنند.

خطیب‌زاده گفته ما آمادگی داریم اگر همین امروز پاسخ امریکا به مباحث باقیمانده داده شود فردا به وین برگردیم.

با این همه هنوز موارد ابهام زیادی در جریان پرونده هسته‌ای وجود دارد. مهم‌ترین آن هم اختلاف گفته روسیه و آمریکا درباره تضمین‌هایی است که مسکو از واشنگتن گرفته است. باید منتظر ماند و دید آیا مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.