کد مطلب: ۶۹۶۶۵۳

آخرین اخبار برجام ۹ شهریور/ توافق احتمالی در چند مرحله اجرا می‌شود

آخرین اخبار برجام ۹ شهریور/ توافق احتمالی در چند مرحله اجرا می‌شود

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد در میان اسناد کشف شده از اقامتگاه ترامپ مدارک روز بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیز وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک رسانه آمریکایی با استناد به پیش‌نویس توافق ارائه‌ شده از سوی اتحادیه اروپا ادعا کرد که در صورت دستیابی به توافق با ایران، توافق احتمالی در چند مرحله اجراخواهد شد.

ایرنا نوشت، رسانه آمریکایی آکسیوس عصر چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت که بر اساس پیش نویس توافقی که اتحادیه اروپا کرده است، طرف‌های برجام تنها بعد از تکمیل اجرای هر گام به اجرای مرحله بعدی خواهند رفت.

در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود مرحله سوم که مرحله باز اجرا است، چهار ماه بعد از امضای برجام به وقوع بپیوندد. در این مرحله آمریکا همه تحریم‌های ثانویه علیه ایران را رفع خواهد کرد و اقدامات دیگری از جمله تعامل با بخش خصوصی در خصوص نحوه انجام تجارت با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.

آکسیوس همچنین نوشت که انتظار می‌رود تهران نیز در این مرحله تمام محدودیت‌های برجامی علیه برنامه هسته‌ای خود را به پایان برساند و نظام بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در تاسیسات خود از سر گیرد.

آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که توافق می‌تواند فوری و سریع رخ دهد. وی در عین حال تاکید کرد که پاسخ‌های مکتوب بیشتری رد و بدل شود و گفت: ممکن است طول بکشد.

غنی سازی بیش از ۵ درصدی ایران

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم که اخیرا در تاسیسات نطنز نصب شده را آغاز کرده است.

ایرنا نوشت، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده نوشته است که این غنی‌سازی با خلوص ۵ درصد صورت می‌گیرد. طبق این گزارش هنوز به آبشار سوم، مواد هسته‌ای تزریق نشده است.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه را در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس توصیف و تصریح کرده است که در یک سال گذشته «تعداد قابل ملاحظه‌ای نسل جدید سانتریفیوژهای IR-۶ تولید، راه‌اندازی و نصب شد و غنی‌سازی بالای ۵ درصد که هدف‌گذاری قانون بود، به مرحله اجرا در آمد.»

بورل: امیدواریم طی روزهای آینده به توافق دست یابیم

به نقل از ایسنا ، به نقل از الجزیره،‌ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه درخصوص مذاکرات وین گفت: نظرات ایران و آمریکا را درباره متن پیشنهادی توافق هسته‌ای دریافت کرده‌ام. نظرات تهران و واشنگتن درباره متن منطقی است.

وی افزود: زمینه مشترک برای سندی وجود دارد که ملاحظات همه طرفین را دربربگیرد.

بورل در ادامه نسبت به حصول توافق "طی روزهای آتی" ابراز امیدواری کرد.

جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته جمع‌بندی نهایی خود درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام را به هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای تحویل داد تا آمریکا پس از بررسی، پاسخ خود را به آن بدهد.

مقامات ایران بر این نظرند که پاسخ شان به ایده‌های جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آن چه امروز به عنوان متن پیش‌نویس توافق مشخص شده است، راهگشا است.

پس از دریافت جمع بندی ایران از سوی اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و نیز فرانسوی واکنش مثبت و رو به جلویی درباره پاسخ نهایی ایران داشتند و بعضا عنوان کردند که پیشنهادات ایران "منطقی"، "سازنده" و "دلگرم کننده" است.

کشف اسناد محرمانه خروج آمریکا از برجام

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی افزود ترامپ عمدا و با هدف مانع تراشی از تحقیقات اف بی آی دست به پنهان کردن و از بین بردن مدارک زده است.

ایرنا نوشت، بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد اسناد دولتی که در اقامتگاه ترامپ در فلوریدا نگهداری می شد، با هدف جلوگیری از تحقیقات اف بی آی، احتمالا پنهان وحذف شده اند.

بر اساس این گزارش ها، اسناد جدید با ارایه شواهد جدید دادستان ها مبنی بر ممانعت ترامپ و تیم حقوقی اش برای جلوگیری از اجرای عدالت، وکلای ترامپ را برای نخستین بار متهم کردند که درباره ادعای تحویل تمامی اسناد دولتی پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، دروغ گفته اند.

بولتون: بازگشت به برجام اشتباه است

ایرنا نوشت، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ روز چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان بی سی با انتقاد از دولت بایدن برای دستیابی به توافق احتمالی با ایران گفت: این توافق ایران را به شریک بهتری برای روسیه تبدیل می‌کند.

وی تلاش بایدن برای بازگشت به برجام را اشتباه خیره کننده‌ای دانست و افزود: به نظرم اولین نتیجه مستقیم احیای برجام آزادسازی میلیاردها دلار از اموال توقیف شده ایران خواهد بود.

بولتون با تکرار ادعاهای بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی و هراس از پیشرفت های هسته‌ای ایران گفت که این پول ها صرف برنامه هسته‌ای خواهد شد.

در حالیکه برخی تحلیلگران بر این باورند که احیای برجام منجر به عرضه نفت بیشتر ایران و در نتیجه تا حدودی از تنش بازار انرژی جهانی خواهد کاست، بولتون مدعی است: افزایش تولید نفت آمریکای شمالی در مقایسه با افزایش بالقوه تولید نفت ایران پس از بازگشت به توافق هسته‌ای، تأثیر بیشتری می‌تواند داشته باشد.

این مقام سابق کاخ سفید با ادعای اینکه احیای برجام و لغو تحریم ها، روابط ایران و روسیه را تقویت خواهد کرد، گفت: منطقی است که با لغو تحریم‌های بین‌المللی، ایران ثروتمندتر و قوی‌تر به روسیه نزدیکترو به شریک بهتری برای روسیه تبدیل می‌ شود.

اسلامی تشریح کرد: دست پُر ایران در مذاکرات وین

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بررسی روند مذاکرات در ماه‌های اخیر نشان داد که دست ایران به اصطلاح پُر است و با توجه به پُر بدون دستانمان و با تأسی به خداوند، در مسیر درست حرکت کردیم.

فارس نوشت، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در راستای جهاد تبیین، سازمان انرژی اتمی برگزاری برنامه های متعدد و متنوع فرهنگی را به منظور تهیه مستند و تدوین حقایق تاریخی و حمایتگری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، در دستور کار خود قرار داده است. یکی از موضوعات جهاد تبیین؛ مرور بر وضعیت اقدامات دشمن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.