کد مطلب: ۶۹۶۴۱۵

امیرعبداللهیان: آژانس از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد

امیرعبداللهیان: آژانس از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد

وزیر امور خارجه گفت: برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر امور خارجه گفت: برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.

به نقل از ایسنا ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود.

برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.

روسیه: از احیای برجام حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت که مسکو از احیای توافق هسته‌ای و رفع کامل تحریم‌ها حمایت می‌کند.

ایسنا به نقل از الجزیره، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مسکو تاکید کرد که ایران و روسیه خط مشی غربی‌ها که می خواهد جای قوانین بین‌المللی را بگیرد را نمی‌پذیرند.

وی همچنین گفت که مسکو از احیای توافق هسته‌ای و برداشتن تمام تحریم های وضع شده علیه ایران حمایت می‌کند.

لاوروف در ادامه گفت که در حال تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران هستیم.

لاوروف در بخش دیگری از این نشست گفت: کار بر روی یک سند جامع در مورد روابط روسیه و ایران در مرحله نهایی است.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد: مطمئن هستم که سیستم های پرداخت "میر" و "شتاب" ایران در آینده نزدیک ادغام خواهند شد، بانک مرکزی فدراسیون روسیه و ایران روی "نقشه راه" کار خواهند کرد.

لاوروف افزود: در خصوص ادغام و استفاده متقابل از سیستم های پرداخت "میر" روسیه و سامانه "شتاب" ایران، مذاکرات اساسی در سطح بانک مرکزی در حال انجام است. فکر می کنم آنها در ماه ژوئیه صحبت کردند و روی یک نوع نقشه راهی توافق کردند که ما را به این نتیجه برساند. مطمئنم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

امیرعبداللهیان: به برداشتن تحریم‌ها خوشبینم

ایسنا به نقل از الجزیره، امیرعبداللهیان در این نشست خبری تاکید کرد که درخصوص اوضاع انسانی در اوکراین و تدابیری که مسکو در این زمینه اتخاذ کرده است تا با خسارت های احتمالی مقابله کند رایزنی کردیم.

وی گفت که در خصوص اوضاع نیروگاه هسته ای زاپوروژیا تبادل نظر کردیم و ایران از تجارب هسته‌ای برخوردار است و آماده تقدیم کمک در این زمینه به منظور مقابله با آسیب‌ها است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت که در مورد روند آستانه به منظور پایان بحران سوریه رایزنی کردیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که درخصوص تحولات عراق و افغانستان و لیبی نیز با طرف روسی تبادل نظر کرده است.

وی گفت که مردم لیبی‌ باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت که به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که در امور داخلی ایران دخالت کند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم، از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم که از سیاست دوری کند و تنها در چارچوب فنی عمل کند.

وی گفت که نسبت به برداشتن تحریم های مربوط به برنامه هسته ای خوشبین هستیم و هدف از مذاکرات وین رسیدن به توافق با ثبات و پایدار است.

حامل پیام یکی از رهبران اروپایی بودم

به نقل از فارس ، وزیر امور خارجه ایران در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو و حسن استقبال لاوروف گفت: در جریان گفت‌وگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست آنها از آقای دکتر رئیسی در موضوع اوکراین بودیم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح، آرامش و توقف جنگ در اوکراین مطرح است و این ایده‌ها را با آقای لاوروف مطرح کردیم. جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را در خصوص اوکراین در عالی‌ترین سطح به روشنی بیان کرده است.

وزیر خارجه بیان کرد: در مسئله اوکراین در خصوص برخی از موضوعات انسانی نیز صحبت کردیم، از جمله مسئله اسرا که مورد توجه جدی است و همچنین در خصوص رویدادهای اخیر در ارتباط با نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین نگرانی جامعه جهانی در این مسئله را مورد توجه قرار دادیم. آقای لاوروف به نکاتی در این زمینه اشاره کرد و اقداماتی که روسیه برای رفع نگرانی‌ها انجام داده است، تشریح کرد.

علت سفر ناگهانی امیرعبداللهیان به مسکو چیست؟

سفیر ایران در روسیه دلایل سفرهای متعدد امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به مسکو را مسئله اوکراین، مسائل افغانستان، مباحث مربوط به سوریه، مسائل مربوط به غرب آسیا و روابط دو جانبه تهران-مسکو عنوان کرد.

به نقل از ایسنا ، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران درخصوص سفر امیرعبدالهیان به مسکو گفت: روابط ایران و روسیه روز به روز درحال گسترده شدن است و موضوعات بسیار گسترده‌ای برای گفتگوها داریم و این امر نیازمند این است که مسئولین دو کشور دیدارهای متناوب و نزدیکی داشته باشند.

وی گفت: یک بخشی از موضوعات طبعا مسائل بین‌المللی است که نیازمند این است ما با هم رایزنی داشته باشیم. یک بخش در حوزه اوکراین است که خود وزیر هم به آن اشاره کردند. به هر حال بخشی از کشورهای اروپایی با توجه به روابط نزدیک جمهوری اسلامی ایران، خواهان این هستند که ایران در این خصوص ایفا نقش کند. البته همان‌طور که در کلام رهبری در ابتدا این مساله هم بود این بود که ما اساسا با جنگ و خونریزی خیلی موافق نیستیم و به دنبال این هستیم که کاهش تنش ایجاد شود. اگرچه مقام معظم رهبری در دیداری که با ولادیمیر پوتین داشتند، منطق این بحث را هم به شکل شفاف بیان کردند.

ایران و روسیه در یک صف

سفیر کشورمان در مسکو تاکید کرد: نکته بعدی در مسائل منطقه‌ای به مسائل افغانستان، مباحث مربوط به سوریه و مسائل مربوط به غرب آسیا برمی‌گردد که در این خصوص نیز نیازمند این هستیم که با توجه به ایفای نقش مهمی که جمهوری اسلامی ایران دارد و نقشی که روسیه هم در مبارزه با تروریسم دارد، با همدیگر گفتگوهایی را داشته باشیم.

جلالی در خصوص روابط دو جانبه تهران-مسکو نیز گفت: در این مورد ارتباطات ما ارتباط بسیار وسیع است، در بحث تجارت ما با یک افزایش تجارت با روسیه مواجه هستیم. از طرف دیگر ما به دنبال تحقق کریدور شمال به جنوب هستیم که در این خصوص گفتگوهای بسیار زیادی بین مسئولین دو کشور انجام شده است و در آینده نزدیک هم نمایندگان روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان در باکو جمع خواهند شد تا این ریل باقی‌مانده از کریدور شمال به جنوب را که رشت-آستارا باشد، عملیات اجرایی شدنش را انجام دهند.

وی افزود: در کنار این‌ها ما بحث قرارداد ۲۵ ساله را با روسیه داریم.ما پیش‌نویس را به طرف روس ارائه کردیم، طرف روس نظرات خودش را به ما اعلام کرده و طبیعی است که این مسئله در این در حال بررسی است. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این موافقت‌نامه را با هم امضا کنیم. من قبلا هم گفتم که این یک موافقت‌نامه است و هیچ چیز سری در آن وجود ندارد و می‌رود در تا مجلس جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سفیر ایران در روسیه همچنین تاکید کرد: در حوزه‌های دیگری مثل حوزه‌های پولی، بانکی، لجستیک، همکاری دریایی و دریای خزر موضوعات بسیار زیادی را داریم که طبعا حضور وزیر امور خارجه می‌تواند کمک بسیار جدی کند تا این مسائل بین دو کشور به سمت گسترش هر چه بیشتر روابط پیش برود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.