کد مطلب: ۶۲۳۸۲۵

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

آخرین اخبار مذاکرات وین/ فرصت‌ احیای برجام رو به اتمام است؟

آخرین اخبار مذاکرات وین/ فرصت‌ احیای برجام رو به اتمام است؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که پنجره فرصت‌ برای احیای برجام در مذاکرات وین در حال بسته شدن است. آخرین اخبار مذاکرات وین را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرصت‌ برای احیای برجام در مذاکرات وین برو به اتمام است؟ مهم‌ترین اخبار امروز مذاکرات وین را در ادامه بخوانید.

به نقل از فارس ،‌ «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده خروج یکجانبه آمریکا از برجام را علت کاهش زمان گریز هسته‌ای اعلام کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات روز سه‌شنبه سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران به سه الی چهار هفته و همچنین انتقاد از تلاش دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «شما همین روزها از یکی از همکاران من در مورد نگرانی‌های ما که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای خود ایجاد کرده است، شنیدید. اینها پیشرفت‌هایی است که ایران از زمانی که دولت گذشته تصمیم به خروج از توافق با ایران گرفت، در موقعیت به دست آوردن آن قرار گرفت».

آمریکا در مجموعه‌ای از شرایط ناگوار است

وی سپس با دفاع از برجام ادامه داد: « برجام توافقی بوده است که به طور قابل راستی‌آزمایی و برای همیشه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شد. زمانی که توافق ایران به طور کامل اجرا شد، زمان گریز هسته‌ای که به آن اشاره می‌کنید یک سال بود به این معنی که اگر ایران بخواهد این کار را انجام دهد، یک سال طول می‌کشد تا مواد شکافت‌پذیر لازم برای یک سلاح هسته‌ای را جمع آوری کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در خروج یکجانبه از برجام تصریح کرد: « هم‌اکنون همکار من چند روز پیش به این اشاره کرد که زمان گریز به طور قابل توجهی کمتر است و این دقیقاً به دلیل تصمیم برای خروج از برجام است که در تلاش بود تا زمان گریز هسته‌ای را طولانی‌تر کند».

پرایس سپس با اشاره به مذاکرات وین گفت: «ما خود را در مجموعه‌ای از شرایط ناگوار می‌بینیم؛ به این معنی که پنجره‌ بازگشت به برجام بسیار بسیار بسته‌تر می‌شود».

وی ادامه داد: «و این پنجره بسیار بسیار بسته‌تر شده است، دقیقاً به این دلیل که وقتی ایران به نقطه‌ای برسد که پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش مزایای منع اشاعه‌ای را که برجام منتقل می‌کرد، از بین ببرد، این نقطه‌ای است که دیگر از بُعد منافع امنیت ملی و منافع متحدان و شرکای ما در سراسر جهان، پیگیری برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام معنا و مفهومی ندارد و ما باید مسیر دیگری را دنبال کنیم».

موضوع اوکراین - روسیه توجهات را از مذاکرات با ایران در وین دور می‌کند

یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی آکسیوس درباره تنش‌های اخیر میان مسکو و کی یف و حضور نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین گفت که بعید می‌داند این وضعیت به یک تقابل خشونت آمیز میان دو کشور در آینده نزدیک تبدیل شود.

وی در ادامه گفت: اسرائیل نگران است که موضوع اوکراین - روسیه توجهات را از مذاکرات با ایران در وین دور کند.

لاپید افزود: ما دوست داشتیم که آمریکا برای جلوگیری از وقوع اتفاقات خطرناک توجه نزدیک‌تری به این مساله داشته باشد.

مقام‌های صهیونیستی به آکسیوس گفته‌اند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تماس تلفنی با لاپید خواستار میانجی‌گری اسرائیل برای کاستن از تنش‌ها بر سر تحولات اوکراین شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و امیر تمیم بن حمد آل ثانی، حاکم قطر، مذاکرات جاری در وین را بررسی خواهد کرد.( ایسنا )

آزادی زندانیان آمریکایی در ازای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار

الشرق الاوسط نوشت: در حالی که دولت بایدن در مورد افشای جزئیات مربوط به آزادی زندانی‌های آمریکایی در زندان‌های ایران، محتاطانه اظهارنظر می‌کند، گزارش‌ها حاکی از آن است که میانجی‌گری قطر ممکن است به توافقی منجر شود که در ازای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره، ژاپن و عراق، این زندانیان آزاد شوند.

این مقام گفت: «البته، قطر، مانند بسیاری دیگر از شرکای ما در منطقه، رویداد‌ها را دنبال می‌کند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره نقش قطر در مذاکرات برای آزادی دو تابعیتی‌های آمریکایی در زندان‌های ایران ، گفت: درمورد بازداشت‌شدگان و زندانی ها، این‌ها در مجاری دیگری بررسی می‌شود.

در این میان گزارش‌هایی از گفتگوی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود پیش از دیدار بایدن و حاکم قطر در کاخ سفید منتشر شد.

این خبرها چندین ساعت قبل از دیدار بایدن و امیر قطر منتشر شد. بر اساس اطلاعات فاش شده، امیر تمیم در مذاکرات قطر و ایران برای آزادی بازداشت شدگان آمریکایی «نتایج مثبت» را اعلام خواهد کرد.( انتخاب )

آخرین اخبار جامعه تجارت‌نیوز را از صفحه جامعه تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محقق متون مقدس

    إن شاءالله که ختم بخیر شود. و به نفع ملت ایران تمام شود و پیروزی در ایمان معنی دارد نه در اشکال دیگر.ایمان به قرآن و ایمان به دستورات قرآن زندگی جاودان در بهشت الهی است و گزندی به مؤمنین به قرآن نمیرسد. هرچند که با نیروهای افسانه ای مجهز باشند . ولی قدرت خداوند مافوق همه قدرتهاست.

  • ناشناس

    کسالت آورو خسته کننده و تکراری

  • ناصر

    چیز خاصی نیست همون اهرم فشار.
    یعنی زود باشین توافق شدنیه هر دو طرف نیازدارن بهش شکن نکنین. راه دیگه نیست جز اینکه اینا خودتون میدونین کلا برن.