کد مطلب: ۴۱۸۶۹۶

پیگیری تجارت‌نیوز از آخرین وضعیت یارانه‌ها

یارانه نقدی کسی حذف نشده، پیامک‌ها جعلی است / یارانه بدون مسئول شد!

یارانه نقدی کسی حذف نشده، پیامک‌ها جعلی است / یارانه بدون مسئول شد!

در حالی که طبق اعلام سازمان برنامه، یارانه کسی در آبان و آذر ماه حذف نشده است، اما به نظر می‌رسد برخی با ارسال پیامک‌هایی حاوی قطعی یارانه به سرپرستان خانوار قصد کلاه‌برداری دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «یارانه شما قطع شد ثبت نام در لینک زیر http://iran-yaraneh.ir».

متن بالا متن پیامکی است که در ساعت پنج صبح روز 27 آذر ماه برای برخی از افراد ارسال شده است. شماره‌ای که این پیامک را ارسال کرده یک شماره سامانه‌ای نیست (قبلا اعلام شده بود که قطعی یارانه با سرشماره YARANEH به اطلاع سرپرست خانوار می‌رسد) بلکه شماره شخصی با کد اپراتور ایرانسل است. از این پیامک ابهام‌هایی از کلاهبرداری به چشم می‌خورد.

نه تنها شماره ارسال کننده پیامک فعال نیست، یلکه سامانه‌ای که در این پیامک آمده نیز در دسترس نیست.

11یارانه

سامانه اعلامی در پیامک ارسال شده برای برخی از کسانی که یارانه آذر ماه را دریافت نکرده‌اند.

در مهر ماه سال جاری که یارانه بخشی از جمعیت یارانه‌بگیران قطع شد، ایلنا در گزارشی روش پیگری قطع یارانه را اینگونه اعلام کرد: برای تمام خانوارهایی که یارانه نقدی آنها قطع می‌شود، پیامک «قطع یارانه نقدی» با سرشماره « YARANEH» ارسال می‌شود. در مرحله اول سرپرست خانوار در صورت اعتراض به قطع یارانه باید به همراه یک مدرک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و کد رهگیری دریافت کند.

بر این اساس پس از این که افراد کد رهگیری را دریافت کردند، باید به سامانه مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری دریافتی از دفتر پیشخوان، تمام اطلاعات و تراکنش‌های بانکی خانوار را مشاهده کنند.

31

سامانه ثبت درخواست رسیدگی برقراری مجدد یارانه‌های نقدی.

دفاتر پیشخوان قطعی یارانه را پیگیری نمی‌کنند

همانطور که در تصویر بالا که سامانه ثبت درخواست دریافت یارانه است، مشاهده می‌شود و پیش‌تر نیز اعلام شده، افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده باید به مراکز فعال پیشخوان دولت مراجعه کنند و کد رهگیری بگیرند؛ اما اظهارات برخی از کسانی که به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده‌اند حاکی از این است که این مراکز در خصوص قطعی یارانه پاسخگو نیستند.

در تماس تلفنی با این مراکز، اپراتور می‌گوید: ما قطعی یارانه را برای مردم انجام نمی‌دهیم و باید به پلس +10 مراجعه کنند؛ اپراتور یکی دیگر از دفاتر پیشخوان نیز می‌گوید: قطعی یارانه کار ما نیست، باید به ستاد یارانه در میدان فاطمی مراجعه کنید.

مسئول قطعی یارانه‌ها کیست؟

پس از پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان برنامه و بودجه، سازمان هدفمندسازی یارانه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چه تعداد از یارانه‌بگیران در آذر ماه یارانه را دریافت نکرده‌اند و آیا این پیامک از سوی نهادهای دولتی ارسال شده است؟ نتیجه‎ای حاصل نشد و سوالات بدون جواب ماند.

در حالی که سازمان برنامه و بودجه، وزارت کار را مسئول پاسخگویی و رسیدگی به یارانه نقدی اعلام کرد، اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در این خصوص پاسخگو نیست.

وزارت کار: مسئول یارانه معیشتی هستم نه یارانه نقدی

در نامه‌ای که از سوی روابط عمومی وزارت کار در پاسخ به سوالات حول قطعی یارانه برای تجارت‌نیوز ارسال شده، آمده است: «در خصوص پاسخ به این سوالات، برای اطلاع‌رسانی به مردم به آگاهی می‌رساند این وزارتخانه وظیفه شناسایی مشمولین طرح حمایت معیشتی را به عهده دارد و سوالات مطرح شده در خصوص پرداخت یارانه نقدی، واریز نشدن یارانه یا قطع آن در حیطه وظایف سازمان هدفمندی یارانه و سازمات برنامه و بودجه است.»

از آن جایی که از آبان ماه به دنبال گران شدن بنزین و مکلف شدن دولت به پرداخت یارانه سوخت یا یارانه معیشتی و وظبفه رسیدگی به یارانه معیشتی به وزارت کار واگذار شد؛ به نظر می‌رسد این وزارتخانه از این جهت که درباره یارانه معیشتی مسئولیت دارد، خود را در مقابل یارانه نقدی بدون مسئولیت می‌داند.

کار

نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به نامه حاوی سوالات تجارت‌نیوز از حذف یارانه آذر ماه سال جاری.

این درحالیست که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز ۱۲ مرداد ماه در گفتگویی از تشکیل کارگروه مشترکی برای شناسایی دهک‌های بالای درآمدی خبر داده و گفته بود: بر اساس مصوبه‌ دولت کارگروه مشترکی با مشارکت وزارت کار،‌ سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و وزارت کشور با محوریت استانداران و فرمانداران تشکیل شده که این کارگروه موظف است دهک‌های بالای درآمدی که نیازی به یارانه ندارند و یارانه آنها با محوریت استانداران حذف شده است شناسایی کند و وجوه و منابعی که از این طریق حاصل آید را پس‌انداز و در جهت محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی در استان مربوطه هزینه کند.

روابط عمومی این وزارتخانه در آبان ماه امسال پس از گرانی بنزین در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: مسئولیت شناسایی اقشار کم درآمد و متوسط حدود 18 میلیون خانوار بر عهده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است. نحوه توزیع بسته معیشتی و ساز و کار چگونگی اجرا به‌طور جداگانه اعلام می‌شود.

همچنبن همشهری و بسیاری از رسانه‌های دیگر در مرداد ماه گزارش داده‌ بودند: دولت 19 تیرماه به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد تا ظرف 30 روز نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها اقدام کند.

بنابراین تا مرداد ماه براساس مصوبه هیأت دولت، وزارت کار مسئولیت کارگروه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها را بر عهده داشته است.

سازمان هدفمندسازی یارانه: وزرات کار مسئول یارانه نقدی است

در سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به آدرس اینترنتی «http://www.hadafmandi.ir/» شماره تماس «02188804537 » برای پیگری قطعی یارانه درج شده است؛ این شماره تماس به تلفن گویا وصل می‌شود که اعلام می‌کند: «در خصوص حذف و قطع یارانه نقدی خانوار از اسفند 1393 کلید شماره یک را وارد کنید»؛ اما پس از زدن کلید شماره یک این متن گفته می‌شود: «ثبت اعتراض نسبت به حذف یارانه نقدی فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس www.yaraner10.ir و پیگیری نتیجه اعتراض نیز منحصرا از طریق همان وزارتخانه و یا ادارات تابعه آن در استان‌ها امکان‌پذی می‌باشد».

اما در یک رفت و برگشت، پاسخ به سوالات یارانه آذر ماه به سازمان برنامه و بوجه برگشت.

در این خصوص مهدی قمصریان، روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور به تجارت‌نیوز گفت: طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا مهر ماه امسال کمتر از یک میلیون نفر از جمعیت یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، ولی طی دو ماه آبان و آذر یارانه هیچ کس از یارانه نقدی قطع نشده است، نه لیستی وزارت کار به ما داده است و نه ما کسی از لیست واریز یارانه حذف کرده‌‎ایم؛ فعلا قرار است بدون این که کسی حذف شود پرداخت یارانه‌ها ادامه داشته باشد.

وی پیامکی که برای برخی ارسال شده را جعلی خواند و گفت: این پیامک‌ها بی‌اعتبار است و چنین پیامکی از سوی دولت برای یارانه‌بگیران ارسال نشده است.

تبصره 14 هنوز پا برجاست

قمصریان همچنین درخصوص پاسخگو بودن سازمان برنامه عنوان کرد: تبصره 14 بودجه سال 98 آیین‌نامه‌ اجرایی دارد که مصوبه هیات وزیران است و در مرداد ماه امسال ابلاغ شده است، در یکی از بندهای این مصوبه آمده که کارگروهی با مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شود و وظیفه رسیدگی به یارانه نقدی به این وزارتخانه واگذار شده است.

روابط عمومی سازمان برنامه تاکید کرد: مگر مصوبه لغو یا اصلاح شده که این مسئولیت از وزارت کار سلب شده باشد.

با توجه به اعلام روابط عمومی سازمان برنامه مبنی بر این که «هیچ کس از لیست یارانه‌بگیران در ماه‌های آذر و آبان حذف نشده است و از آنجایی که یارانه کسانی که این پیامک را دریافت کرده‌اند، در حساب بانکی‌شان وجود ندارد»، به نظر می‌رسد این گمانه که یارانه‌ها به محض واریزی از حساب‌ها برداشته شده زیاد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.