کد مطلب: ۷۳۹۸۳۹

واردات کنجاله و دانه‌ های روغنی کاهش یافت

واردات کنجاله و دانه‌ های روغنی کاهش یافت

وزیر اقتصاد می‌گوید حذف ارز ترجیحی باعث شده تا میزان آمارهای غیر واقعی کم شود و در زمینه واردات کنجاله و دانه‌های روغنی پیشرفت خوبی داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی حذف ارز دیجیتالی باعث شده تا واردات کنجاله 60 درصد و دانه‌های روغنی 40 درصد کاهش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تا نیمه آذرماه امسال واردات روغن آفتابگردان ۴۰ درصد، گندم ۲۸ درصد، کنجاله ۶۰ درصد، ذرت ۱۶ درصد و روغن پالم ۱۰ درصد کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که حرکت به سمت شفافیت تا چه میزان می‌تواند آمارهای غیرواقعی و رانت را کاهش دهد.

وزیر اقتصاد می‌گوید: امروز ۷ ماه از سیاست اجرای حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی می‌گذرد. بررسی اجرای این موضوع نشان می‌دهد، سیاستی که انگیزه فعالان اقتصادی را به سمت قاچاق و اقتصاد پنهان می‌برد، اصلاح شده و این موضوع بر اساس آمار واردات کاملا مشخص است، اما رسانه‌ها و صاحبنظران به آن توجه زیادی نداشته‌اند.
وی اظهار کرد: این واردات نتایج و ثمرات سیاست غلطی بوده که به فعالان اقتصادی این انگیزه را می‌داد که در سال‌های قبل پیش‌برآورد، پیش‌اظهاری و پیش‌واردات انجام دهند.
وزیر اقتصاد گقت: وقتی سیاستی اصلاح نمی‌شود، دیگر علامت‌دهی غلطی وجود ندارد که شما بتوانید با دسترسی به یک مصوبه خاص بانک مرکزی و یا استفاده از رانت ارزی کالایی را بیشتر وارد کنید و آن کالا از کشورهای دیگر سر درآورد و وقتی این نظام اصلاح شود موجب می‌شود، بخش زیادی از اقتصاد پنهان که حول اقتصاد نهانی شکل گرفته بود، حل و فصل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید اقتصاد پنهان معلول یک ساختار ارزشی و اجرایی گسترده است که تغییر جهت آن نیاز به برنامه ‌ریزی‌های همه جانبه خواهد داشت.

خاندوزی ادامه داد: یکی از صحبت‌های ما این است که وارد کنندگان رسمی دلار و دیگر ارزهای خارجی یا طلا نباید هیچ هزینه‌ای را متحمل شوند و تنها با یک اظهارنامه بدون پرداخت هیچ حق گمرکی مالیات یا هزینه دیگر وارد کشور شوند. این اتفاق نه تنها تا پیش از این پیگیری نشده که حتی ما شاهد آن بودیم که دلالان ارز و سفته‌بازان در بازارهایی مانند زمین و مسکن بدون کمترین نظارتی کار خود را انجام می‌دهند اما فعالان اقتصادی که به دنبال عملکرد شفاف هستند نمی‌توانند به راحتی کار خود را پیگیری کنند.

وی با اشاره به تجربه موفق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت سیزدهم توضیح داد: دولت قبل می‌داند که این اصلاح می‌تواند به تغییر در برخی قیمت‌ها منجر شود و به همین دلیل زیربار آن نرفت ما نیز این موضوع را رصد کرده بودیم اما به اصلاحات اقتصادی و حرکت به سمت شفافیت اولویت دادیم. آمارها نشان می‌دهد که تا پانزدهم آذرماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل واردات کالاهایی که این ارز را دریافت می‌کردند به شدت کاهش یافته اما آیا مردم کمتر مصرف کرده‌اند یا در بازار عرضه کم شده تنها اتفاقی که رخ داده بازگشت شفافیت و کنار گذاشتن رانت است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.