کد مطلب: ۳۱۹۴۸۲

آرامش بازار ارز یک روز پس از بیانیه تحریمی ترامپ

آرامش بازار ارز یک روز پس از بیانیه تحریمی ترامپ

در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای از بازگشت تحریم‌های مالی و نفتی علیه ایران و اجرای آن از روز دوشنبه خبر داده بود، بازار ارز و طلا بدون توجه به این اعلامیه با ثبات نسبی و کاهش نرخ همراه بود.

در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در بیانیه ای از بازگشت تحریم‌های مالی و نفتی علیه ایران و اجرای آن از روز دوشنبه خبر داده بود، بازار ارز و طلا بدون توجه به این اعلامیه با ثبات نسبی و کاهش نرخ همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این حال، گزارش‌ها از نرخ خرید ارز در بانک ها نشان می‌دهد بانک ها این روزها نرخ خرید را به طور نسبی افزایش داده اند که می‌تواند تلاشی برای تک نرخی کردن ارز در بازار قلمداد شود.به گزارش اقتصاد نیوز، روند قیمت‌ها در بازار آزاد ارز در روزهای اخیر نشان می دهد در حالی‌که بازار ارز از اواسط هفته گذشته شاهد روند صعودی نرخ‌ها بود، این روند در انتهای هفته تا حدی اصلاح شد و دیروز نیز این عقبگرد ادامه‌یافت. بر اساس این گزارش، دیروز دلار مجدد به مرز 14 هزار تومان نزدیک شد.

از سوی دیگر سکه نیز شاهد افت قیمت بود و به کانال چهار میلیون و 400 هزار تومان بازگشت. این در حالی است که هفته گذشته سکه طرح جدید تا مرز پنج میلیون تومان پیشروی کرده بود. این نرخ ها نشان می دهد که در روز آغازین تحریم های جدید و یک جانبه آمریکا، بازار ارز بر خلاف انتظار معمول، روندی نسبتا باثبات و آرام داشت.

نرخ خرید ارز بانک‌ها بالا رفت

در این حال، دیروز خبرگزاری ایسنا از نرخ های خرید ارز در بانک ها گزارش داد و نوشت که بانک‌ها دلار و یورو را با قیمت بالاتری نسبت به روزهای اخیر خریداری کردند.بر این اساس، نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها با افزایش حدود ۳۰۰ تومانی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

این گزارش می افزاید: نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز رو به افزایش بود و بانک‌ها هر یورو را تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری کردند. این ها در شرایطی است که روز چهارشنبه هفته گذشته نرخ خرید دلار و یورو در بانک‌ها به ترتیب ۱۱ هزار و ۹۰۰ و ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان گزارش شده بود.به گزارش خراسان، احتمال می رود با توجه به ثبات نسبی بازار، بانک مرکزی به دنبال رساندن نرخ خرید ارز در بانک ها به حدود بازار آزاد باشد.

عراق: از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدیم

پس از آن که آمریکا به چهار کشور ژاپن، کره جنوبی، هند و چین برای خرید نفت از ایران معافیت داد و ترکیه خود را جزو هشت کشور مشمول معافیت دانست، دیروز عراق نیز به عنوان ششمین کشور مشمول معافیت از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد.آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده، عراقی ها گفته اند نام کشور آن ها هم در فهرست هشت کشوری که از معافیت تحریمی آمریکا برخوردار شده اند، آمده است.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که این معافیت‌ها موقت خواهند بود و کشورها باید منابع جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند. با این حال، چگونگی معافیت عراقی ها هنوز دقیقا مشخص نیست. چرا که این کشور نفت خیز از ایران نفت وارد نمی‌کند. با این حال سه مقام در مصاحبه با رویترز گفته‌اند که با دریافت معافیت‌های تحریمی آمریکا، عراقی ها کماکان خواهند توانست گاز و اقلام غذایی از ایران وارد کنند.

بر اساس این گزارش، استفاده از این معافیت به عدم بازپرداخت مبلغ اقلام وارداتی از ایران با دلار آمریکا مشروط خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، انتظار می رود اسامی بقیه کشورهای دارای معافیت موقت از تحریم های ایران در روز دوشنبه این هفته مشخص شود.

ترکیه به هواپیماهای ایرانی اجازه سوخت گیری نداد

از سوی دیگر، به رغم این که وزیر انرژی ترکیه پس از بیانیه دولت آمریکا در خصوص معافیت نفتی هشت کشور برای خرید نفت از ایران، اظهاراتی مبنی بر حضور کشورش در این فهرست داشت، خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز گزارش داد که ترکیه از ارائه سوخت به برخی هواپیماهای ایرانی خودداری کرده است و این هواپیماها مجبور شدند حداقل یک پرواز خود را لغو کنند.به گزارش یورو نیوز، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روزجمعه اعلام کرده بود این کشور اطلاعاتی دریافت کرده که بر اساس آن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده است.

وی با این حال گفته بود که نامه مکتوبی در این زمینه از آمریکا دریافت نکرده است.احتمال می رود ترکیه منتظر است تا دولت آمریکا رسما نام این کشور را در فهرست کشورهای دارای معافیت موقت از تحریم های نفتی ایران اعلام کند. در این باره دیروز یورو نیوز به نقل از وزیر بازرگانی ترکیه این موضوع را تایید کرد و گفت: تکلیف نهایی معافیت کشورم از تحریم نفتی ایران روز دوشنبه آینده معلوم خواهد شد.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا” که جالب
    دلار 4 هزارتومان الان شده 14 هزار تومان بعد می فرمایید ” بازار ارز و طلا بدون توجه به این اعلامیه با ثبات نسبی و کاهش نرخ همراه بود.”
    می شه بپرسم اقای ترامپ دیگه چه بلایی سر ارزش پول ما باید می آورد که نیاورده که شما حرف از ثبات می زنید .
    در عرض چند ماه 10 هزار تومان دلار گرون شد یه نفر نگفت چرا . بعد حالا حرف از ” ثبات” می زنید .واقعا مضحک بود