کد مطلب: ۴۴۷۹۲۶

آزادسازی سهام عدالت چه تاثیری بر بورس دارد؟

آزادسازی سهام عدالت چه تاثیری بر بورس دارد؟

از روز یکشنبه پذیره‌نویسی نخستین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) دولتی مرتبط با سهام بانک و بیمه آغاز شد و دیروز برای دومین روز ادامه پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار سهام عدالت هر روز به شکلی منتشر می‌شود و مردم منتظر شنیدن اخبار جدید در این باره هستند. اما سهامداران در این باره چه باید بدانند؟ آیا آزادسازی سهام عدالت برای بورس تهدید یا یک فرصت است؟

در این مورد دنیای اقتصاد در گراشی نوشته است: از روز یکشنبه پذیره‌نویسی نخستین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) دولتی مرتبط با سهام بانک و بیمه آغاز شد و دیروز برای دومین روز ادامه پیدا کرد. فروش بزرگی که برآورد می‌شود به ۱۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشته باشد و به دلیل تخفیف ۲۰ درصدی دولت انتظار بر این است که با استقبال گسترده مردم مواجه شود.

جدا از سیاه و سفید این عرضه بزرگ سهام دولتی اما موجی از گرایش عمومی افراد برای خرید این پذیره‌نویسی ایجاد شده است که حتی اشخاصی که پیش از این شناختی از بورس و سهام نداشتند با مراجعه به بانک‌ها درصدد خریداری باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین هستند که مقرر شده از طریق واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) انجام شود. پیش‌تر نیز در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» اشاره شد که با توجه به سقف دو میلیون تومانی برای شرکت در این پذیره‌نویسی و البته ممنوعیت دوماه برای فروش بعید به نظر می‌رسد تا شاهد فشاری از این بابت بر معاملات بازار سهام باشیم.

اما آنچه می‌تواند در ماه‌های آتی در نقش حامی بورس تهران برآید، صدور کد معاملاتی به‌منظور اجرای واگذاری بزرگ سهام دولت و نیز آزادسازی سهام عدالت است. هر چند این مهم روزهای طلایی برای بازار سهام را نوید می‌دهد اما لازمه حصول آن ارتقای سامانه‌های معاملاتی است که روز گذشته بار دیگر با اختلال همراه بود. پذیره‌نویسی سهام بانکی تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد.

هسته همچنان خسته؟

دیروز نیز هسته معاملات بورس تهران با کندی و اختلال همراه بود و شکایت بسیاری از فعالان بازار را به همراه داشت. اختلالی که سبب شده بود تا معامله‌گران با ناهمخوانی شدید قیمت‌ها در سامانه بر خط کارگزاری‌ها و سایت اطلاع‌رسانی‌ بورس مواجه شوند. این شرایط واکنش مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران را به‌دنبال داشت. روح‌الله دهقان در این خصوص به «سنا» گفت: کندی معاملات صبحگاهی روز دوشنبه در بورس به دلیل سنگینی سفارشات خرید بود و تا ۱۰ دقیقه بعد از شروع معاملات رفع شد.

وی هرگونه اخلال در این زمینه را رد کرد و توضیح داد: ابتدای صبح و در بازگشایی نمادها چون تعداد سفارشات خرید نمادهای بورسی بسیار زیاد بود، زمان بازگشایی که معمولا حدود ۳ دقیقه طول میکشد، حدود ۱۰ دقیقه به طول انجامید و بعد از این زمان شرایط عادی شد. به هر حال این فشار تحمیل شده بر سامانه معاملات سبب شد تا ناظر بازار تصمیم به وقفه معاملات سه نماد «خگستر»، «فولاد» و «وتجارت» در ابتدای بازار گرفته و از سرگیری معاملات این نمادها را به حدود ساعت ۱۱ این روز موکول کند. در عین حال همچنان معاملات سهام تازه‌وارد بورس و فرابورس شامل «صبا»، «شگویا» و «غگیلا» در نبود «شستا» بعد از ۱۲:۳۰ انجام می‌شود تا بار اضافی بر این هسته خسته وارد نشود.

موج توقف‌های ۲۰ و ۵۰ درصدی

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۲۸ روز کاری را سپری کرده است و در همین مدت کوتاه موفق به ثبت رشد حدود ۹۱ درصدی شده است. در این شرایط قیمت سهام نیز افسارگسیخته درحال رشد است. دیروز نیز تنها در بورس تهران شاهد وقفه معاملات ۱۷ سهم به دلیل رشد بیش از ۲۰ درصد در ۵ روز معاملاتی با وقفه ۶۰ دقیقه‌ای مواجه شدند. ۱۴ بنگاه بورسی نیز در این روز پس از رشد ۵۰ درصدی قیمت سهام خود در ۱۵ روز معاملاتی به‌منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی توسط ناشر متوقف شدند. شرایطی که احتمالا در روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنظر نمیرسه که دولت از فروش سهام ETF و آزادسازی سهام عدالت قصدی جز تامین کسری بودجه فعلی خودش را داشته باشه. چه کسی سود سهام فروخته شده را تضمین خواهد کرد؟ امیدوارم در آینده با جمع کثیری از ورشکستگان با مشتی کاغذ باطله در دست مواجه نشویم. مواظب باشیم دستمون تو پوست گردو نمونه..

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید خداوت………..