خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۸۶۷۶

رئیس شورای رقابت از بررسی یک پیشنهاد خبر داد:

آزادسازی قیمت خودرو تا ۲ هفته دیگر / قیمت کدام خودروها آزاد می‌شود؟

آزادسازی قیمت خودرو تا 2 هفته دیگر / قیمت کدام خودروها آزاد می‌شود؟

رئیس شورای رقابت از خروج احتمالی حداقل 10خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد گشایش‌هایی در حوزه خودرو در حال رخ دادن است. پس از اعلام خبر آزادسازی و ترخیص دو هزار و 800 خودرو معطل مانده در گمرک، این بار از آزادسازی قیمت خودرو خبر جدیدی منتشر شده است. این درحالیست که درباره واردات خودرو هم اخبار متعددی در چند وقت منتشر شده و حتی دولت در لایحه بودجه سال 1400 درآمدی را از محل ترخیص خودرو از گمرکات در نظر گرفته است.

پیش از این نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت از کیفیت پایین در تولید خودرو طی سال‌های اخیر از مردم عذرخواهی کرده و نسبت به انحصار در تولید خودرو گلایه‌هایی را مطرح کرده بود. با این سخنان بود که از نظر برخی فعالان بخش خصوصی بحث آزادسازی واردات خودرو کمی جدی‌تر شده بود.

حال در این شرایط اعلام شده که احتمالا تا دو هفته دیگر آزادسازی قیمت خودرو اعلام شود.

رئیس شورای رقابت از خروج احتمالی حداقل 10خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خبر داد.

رضا شیوا در گفتگویی با روزنامه همشهری توضیح داده است: با انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مسائل حوزه خودرو در این وزارتخانه از سازمان حمایت و کمیته خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل شده است. با این روند در جلساتی که با مسئولان این سازمان داشتیم، رئیس جدید این سازمان با تأکید بر رقابتی بودن تولید و بازار برخی خودروهای هم‌کلاس، درخواست آزادسازی قیمت این خودروها را مطرح کرد. باید توجه کنیم که در گذشته و هنگامی که واردات خودرو آزاد بود نیز شورای رقابت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل را با استناد به عرضه محصولات مشابه و رقابتی بودن بازار از فهرست ضوابط قیمت‌گذاری خارج کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وظیفه این شورا تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمت برای خودرو و سایر کالاهایی است که بازاری انحصاری داشته باشند. اما درصورتی که رقیبی برای این محصولات در بازار وجود داشته باشد، مشمول این ضوابط نخواهد بود. در این جلسه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با استناد به اینکه اکنون کرمان موتور، گروه بهمن ، مدیران‌خودرو و چانگان خودروهایی هم‌کلاس برخی محصولات ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنند، درخواست کرد تا اینگونه محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شوند.

شیوا همچنین بیان کرد: شورا این درخواست را برای بررسی بیشتر به مرکز ملی رقابت ارائه کرده و این مرکز در حال بررسی تیراژ تولید و وضعیت بازار این خودروهاست. نتایج بررسی این مرکز در مورد خودروهای مذکور درصورتی که آماده باشد در جلسه 2هفته آینده ارائه و بعد از تبادل نظر، رأی نهایی شورا در این زمینه اعلام خواهد شد. اگر این خودروها رقابتی باشند، شورای رقابت طبق روال گذشته این محصولات را از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌کند و گرنه همچنان مشمول ضوابط قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت خواهند بود.
پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل 10خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است.

وی تصریح کرد: این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای همرده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع ‌ام‌وی‌ام و ایکس 33 در مدیران خودرو و بسترن و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.

آخرین اخبار درباره خودرو را در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نظر مردم چه ارزشی داره بنده خدا فقط دعا کن ماشین ارزون بشه چهار تا بدبخت مثل ما ناامید از دنیا نریم

  • اسماعیل

    هر کی نخره ضرر کرده از من گفتن بود 20 سال شغل آزاد دارم یه جنس 700 هزار تومنی اون زمان شده 1 میلیارد ببین چه قیامتیه همدیگه رو گول نزنید بخرید

  • ناشناس

    من برای ۲۰۷پاناروما مشارکت در تولید سال قبل حدود ۵۰ دادم. یعنی ۹۸. تحویل ۱۴۰۰ قراره باشه. حالا بعد ۲ سال انتظار با یه سود ۱۰ تومنی به من ماشین رو به همون قیمتی بدن که تو بازاره؟ چه خر تو خریه؟ خوب همون موقع ۵۰ دیگه جور میکردم سمند می‌خریدم الان حدود ۲۰۰ قیمتش بود. واقعا بایستی درب این دو کارخونه رو گل گرفت. با قیمت ۳۵۰ تومن از کجا بیارم بقیه پول ماشین رو بدم؟ مگه کارمند بیش از ۱۵ درصد افزایش حقوق داشت امسال که قیمت رسمی خیلی از ماشینا ۱۰۰ درصد افزایش داشت؟

  • ناشناس

    سلام و عرض ادب و احترام
    دروغ میگن ماشین بخرید تا گرونتر نشده

    • علی

      راست میگه

    • ناشناس

      دلال

  • ناشناس

    واردات رو آزاد کنید .مگه مردم تو این کشور حق ندارند ؟چرا دولت فقط از خودروسازی و دلال حمایت میکنه ؟؟ چرا مردم و مشکلاتشون رو نادیده میگیرند ؟؟حق و حقوق مصرف کننده کجاست ؟؟

    • علی

      با ازاد سازی کارخانه شاهین ۴۵۰ میلیون خواهد شد .دلال وجود نداره .دلال کجا بود.کدوم دلالی را میشناشی که بیشتر ۲ تا ماشین بتونه بخره با این قیمت ها .دلال ها کارخانه ندارن. ازاد سازی را پس دلال ها میکنن .الان دلال ها جرات خرید ندارن اصلا پول ندارن ۴۵۰ میلیون. ۹۸ درصد دلال ها ندارن .اونا که دارن ماشین خارجی کار میکنن که کاری به قیمت پراید نداره.خودزنی نکنیم مافیا کس دیگه ای هست .

    • ناشناس

      حالا قیمت 207 و دنا و … ازاد بشه و حاشیه بازار قبول
      ولی
      قیمت کوییک قراره چند بشه؟
      اصلا چرا قیمت کارخانه کوییک از 206 و سمند و پارس و… بیشتره؟
      با این حساب قیمت کارخانه کوییک حدود 100 باید باشه.!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    تا آزاد سازی نشه کارخانه ها فقط ضرر می کنن

    • ناشناس

      با ازاد سازی قیمت کارخانه رو مقداری کمتر از حاشیه بازار میزنن که سود جیب خودروساز بره و قیمت هم پایین تر میاد
      هرچقدر بازار بیاد پایین قیمت کارخانه هم کمی پایین تر

  • علی دانش

    امیدوارم شورای رقابت تصمیم درستی بگیرن وبه فکر ملیونها ایرانی که قادر به خریدن ماشین نیستن وبا مشکلات اقتصادی دسته پنجه نرم میکنن به فکر ملت شهید پرور کشورمون باشن وتصمیم عاقلانه ای وبه نفع مردم بگیرن که دعایی این ملت همیشه پشت پناهشون باشد

  • شاهین

    از دید مصرف کننده، آزاد سازی قیمت و خرید خودرو با قیمت بازار از کارخانه اول از همه باید به این صورت باشه که پولتو ببری خودرو رو همون لحظه تحویل بگیری نه باهزار جور شرایط و قرعه کشی و پیش پرداخت یکساله ی بدون سود و با تاخیر زیاد و البته صد بار تغییر قیمت خودرو برسه دستت دوم باید فضای رقابتی وجود داشته باشدآقاجون شما که مصرف کننده رو که مجبور کردید خودروی بی کیفیت از خودروسازان داخلی بخرن حداقل رو قیمت کنترل داشته باشین
    بله مام بدمون نمیاد همه چی آزاد بشه وارداتو آزاد کنین با گمرکی منطقی قیمتم آزاد کنین یکساله درخودرو سازی کشور تخته میشه

  • شاهین3

    یعنی چی؟ یعنی کسایی که تو قرعه کشیاشیون اسمشون در اومده بیش از یکسال پولشون بدون سود خوابیده حالا خودرو رو به قیمت آزاد بهشون میدن؟
    این چرخه یعنی چی:
    خودرو نیست یا بسیار کم هست –> راه حل: با شرایط ویژه قرعه کشی کنیم –> تند تند چندین و چند قرعه کشی راه می افته –> پولای مردمو بدون سود می گیرن –> با تاخیر زیاد تعهد های خودشونو عمل نمی کنن –> قیمت خودرو رو آزاد میکنن–> چه برنامه زیبایی برای غارت مردم مثل بورس مثل موسسه های مالی بدون مجوز و …این وسط مصرف کننده کو؟ خودروی بی کیفیت میدن به مردم کی حمایت می کنه؟ تاخیر زیاد تولید کننده رو کی جواب می ده؟

  • ناشناس

    مگه میشه ۱۳ بار بنویسی اسمت در نیاد فقط دست خود دولته همه چیز